اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین:

آماده مشارکت در ساخت سرویس بهداشتی عمومی هستیم

خبرگزاری فارس: سرپرست اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین از اعلام آمادگی این اداره کل برای احداث سرویس بهداشتی عمومی در سطح استان خبر داد.

آماده مشارکت در ساخت سرویس بهداشتی عمومی هستیم
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، حجت‌الاسلام جواد مرادی ظهر امروز در همایش ملی سرویس‌های بهداشتی که در مرکز علمی کاربردی شهرداری قزوین برگزار شد، بیان کرد: بحث سرویس بهداشتی موضوع تخصصی است و یک نیاز اولویت‌دار است و در استان قزوین و کشور به دلیل وجود و کثرت املاک وقفی آمادگی داریم بر اساس نیاز شهر با شهرداری و دیگر دستگاه‌ها برای احداث سرویس‌های بهداشتی تعامل کنیم.
وی ادامه داد: ما در اسلام نیز روایاتی را در خصوص این موضوع داریم به طوریکه در روایتی امام محمد باقر (ع) فرمودند پدرم به من سفارش می‌کرد که در هنگام تخلی و برای رفتن به مستراح از لباس خاصی استفاده کن و روایات متعدد دیگری نیز در این خصوص وجود دارد.
سرپرست اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین اضافه کرد: بحثی که ما در اداره کل اوقاف پیگیری می‌کنیم، وقف پویاست و در این خصوص نیز مقداری موفق بودیم، در گذشته مردم بر اساس نیازها در جامعه وقف می‌کردند و البته بیشتر مردم دوست دارند که وقف برای سیدالشهدا و اطعام عزاداران امام حسین (ع) را داشته باشند و 85 درصد موقوفات در کشور با این نیت است.
وی عنوان کرد: خانم مسنی در گرگان، پنج هکتار زمین خود را وقف انرژی هسته‌ای کردند که این امر نشان می‌دهد هم مشاوره خوبی شده و همه رسانه‌ها روی بحث هسته‌ای کار کردند، ما در گذشته واقفانی داشته و داریم که برای احداث سرویس بهداشتی زوار کربلا وقف داشتند و چه‌قدر این امر زیباست زیرا تا شخص عزادار و زائر وضو و طهارت نداشته باشد عزاداری معنا نمی‌یابد.

* وضعیت نامطلوب سرویس‌های بهداشتی مساجد
مرادی افزود: در بین راه‌ها، زمین‌های زیادی در اطراف داریم که می‌توانیم سرویس‌های بهداشتی خوبی را احداث کنیم؛ در مساجد اهمیت پاکیزگی سرویس بهداشتی بالاست ولی به طور معمول وضعیت بر هم ریخته‌ای دارند.
وی تأکید کرد: ما آماده هستیم با جانمایی خاص توسط شهرداری، مشارکت در احداث سرویس بهداشتی داشته باشیم و اگر شهرداری صلاح دید در ملکی سرویس بهداشتی احداث شود و اگر کاربری آن ملک تجاری بود ما حرفی نداریم ولی این امتیاز را در ملک دیگری قلمداد کنند.
سرپرست اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین یادآور شد: در بحث سرویس بهداشتی مساجد لازم است سازوکاری تعریف شود زیرا مسجد درآمدی ندارد و ما از خادم مسجد توقع داریم که درب مسجد از صبح تا شب باز باشد ولی از طرفی بودجه‌ای نداریم تا چند نفر را برای این کار بگذاریم و این مشکل در کل کشور وجود دارد و اگر راهکاری ارائه شود در این خصوص نیز ما آمادگی داریم.
در ادامه قائم مقام سازمان نظام پزشکی کشور اظهار کرد: سرویس بهداشتی از اهمیت بالایی برخوردار است، 200 میلیون نفر در دنیا مشکل ادراری دارند و سالانه 16 میلیارد دلار هزینه برای مشکلات ناشی از ادرار کردن هزینه می‌شود.
محمدرضا نوروزی توضیح داد: ادرار حاوی مواد زائد بدن و مقداری از آب بدن است که وارد مثانه می‌شود که هر دقیقه یک سی‌سی وارد مثانه می‌شود و ظرفیت مثانه حدود 300 تا 400 سی‌سی است، یک فرد به صورت طبیعی در روز حدود سه تا پنج بار در روز به توالت می‌رود و شب‌ها نیز نباید برای این امر از خواب بیدار شود مگر یکبار  این امر صورت گیرد.
وی اضافه کرد: ادرار کردن خوب باعث ثبات بدن می‌شود و در دنیا با ادرار، تجارت می‌شود به طوریکه چینی‌ها اگر به این مقوله اهمیت می‌دهند به این دلیل است که بزرگ‌ترین منبع تولید داروهای هورمونی در باروری و ناباروری، ادرار است و چینی‌ها نسبت به فروش این دارو اقدام می‌کنند.
قائم مقام سازمان نظام پزشکی کشور عنوان کرد: اگر ادرار در بدن بماند فرد دچار نارسایی کلیه می‌شود و نیمی از جمعیت ما یعنی 40 درصد افراد جامعه مشکلاتی در ادرار کردن دارند و 60 درصد خانم‌ها در کشور ما و دنیا در طول زندگی خود اختلالات بی‌اختیاری ادرار را پیدا می‌کنند.
وی یادآور شد: در مدارس بحث سرویس بهداشتی از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا فرزندان ما نیاز بیشتری برای رفتن به سرویس بهداشتی دارند و اگر فضای سرویس بهداشتی به گونه‌ای باشد که آنها از رفتن به توالت هراس داشته باشند، این امر آنها را دچار مشکل می‌کند و موجب می‌شود تا مثانه آنها دچار تنبلی شود و این موضوع عوارضی را به دنبال دارد.
انتهای پیام/آ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول