اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون آموزش و پرورش مازندران خبر داد:

بررسی مجازی اجرای نظام جدید آموزشی در مازندران/ آزمون ورودی مدارس تیزهوشان برگزار نمی‌شود

خبرگزاری فارس: معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش مازندران گفت: برای اجرای نظام جدید آموزشی در مازندران، فضاهای آموزشی مازندران به صورت مجازی بررسی شدند.

بررسی مجازی اجرای نظام جدید آموزشی در مازندران/ آزمون ورودی مدارس تیزهوشان برگزار نمی‌شود
منیره موحدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ساری با بیان اینکه کمیته کاری از قبیل کمیته فضا، نیروی انسانی، نظارت و ارزیابی و اطلاع‌رسانی با محوریت و مسئولیت معاونان اداره کل آموزش و پرورش مازندران برگزار شد، گفت: بررسی مجازی فضاهای آموزشی برای اجرای نظام آموزشی جدید در تمام مدارس مازندران انجام شد.
وی درباره آسیب‌های ساختار آموزشی فعلی که وی از آن به عنوان ساختار (5،3،3،1 ) یاد کرد که در سطح کشور در حال اجرا است، بیان داشت: ناکار آمدی دوره پیش دانشگاهی و از بین رفتن فلسفه وجودی آن، ضعف کارآیی دوره راهنمایی تحصیلی در تحقق اهداف دوره تحصیلی، عدم تناسب با مراحل رشد و یادگیری و ویژگی‌ها و شرایط سنی و روانی دانش‌آموزان از عوامل موثر در تغییر ساختار آموزشی کشور شده است.
این مسئول ابراز داشت: کوتاه بودن دوره آموزش عمومی هشت سال، ضرورت افزایش آن به عنوان آموزش‌های اجباری، کاستی در استفاده بهینه از فرصت دوره ابتدایی برای تمام افراد لازم التعلیم از جمله آسیب‌های ساختار آموزشی فعلی است.
موحدی مستندات قانونی برای استقرار نظام آموزشی شش سال دوره ابتدایی که وی این ساختار را نیز (6،3،3) می‌داند و آن را مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 68 دانست و ابراز داشت: در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد مقاطع تحصیلی در نظام جدید شامل شش سال دوره ابتدایی، سه سال دوره راهنمایی و سه سال دوره دبیرستان در نظر گرفته شود. 

* حذف نظام جدید آموزشی پیش دانشگاهی
وی تصریح کرد: در جلسه 658  شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد تا مقطع تحصیلی پیش‌دانشگاهی حذف و ساختار جدید 6،3،3 با یک دوره شش ساله ابتدایی و دو دوره سه ساله متوسطه اجرایی شود.
موحدی ادامه داد: مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش در اردیبهشت سال گذشته در سند تحول راهبردی طرح ساختار جدید آموزشی را قابل اجرا است. 

* تغییر ساختار آموزشی وسیله تحقق اهداف نوین
وی با اشاره به اینکه تغییر ساختار وسیله تحقق اهداف نوین است نه هدف تحول بنیادین، گفت: ساختار جدید آموزشی علاوه بر تحول در سایر مولفه‌ها در برنامه‌های آموزشی و تربیتی، محتوای کتاب درسی، روش‌های یاددهی، یادگیری و شیوه‌های آموزشی و مدیریت و رهبری آموزشی و تربیتی نیز لحاظ می‌شود.
موحدی اهدافی را که با تغییر ساختار نظام آموزشی و تربیتی مورد توجه قرار می‌گیرد را فراهم کردن زمینه تحول بنیادین عنوان کرد و ابراز داشت: ارتقای کیفیت نظام آموزش و پرورش، متناسب سازی ساختار نظام آموزشی با مراحل رشد و ویژگی‌های سنی و روانی دانش‌آموزان، افزایش کارآیی و اثربخشی نظام آموزش و پرورش از عوامل موثر در ساختار نظام آموزشی است.
وی برنامه‌هایی که در مسیر تحول بنیادین در دستور کار قرار گرفته است را شامل استقرار نظام جدید آموزشی و تربیتی یا ساختار 6،3،3 دانست و اذعان داشت: تغییر و اصلاح برنامه‌های آموزشی و کتاب‌های درسی، تغییر و اصلاح سایر مولفه‌های موثر مانند منابع انسانی و صلاحیت‌های حرفه‌ای این اقشار، فضاهای آموزشی و تربیتی، قوانین و مقررات، محیط یادگیری و تجهیزات و رسانه‌های آموزشی است که در مسیر تحول بنیادین در دستور کار قرار دارد.
موحدی درباره نحوه استقرار نظام جدید آموزشی و تربیتی متذکر شد: دانش‌آموزان پایه پنجم ابتدایی امسال در سال تحصیلی آینده، در پایه ششم ابتدایی مشغول به تحصیل می‌شوند. 

* حذف اول راهنمایی از سال آینده
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش مازندران در ادامه گفت: سال تحصیلی 92-91 دانش‌اموز ورودی برای اول راهنمایی نخواهیم داشت.
وی اقداماتی که تاکنون در سطح استان برای استقرار نظام آموزشی جدید برداشته شد را جلسه با معاونان آموزشی در سه محور عنوان کرد و گفت: جلسه‌ای با مسئولان در سه سطح استانی برگزار شد و نیز به توجیه روسای آموزش و پرورش برای استقرار این نظام جدید پرداختیم.
موحدی خاطرنشان کرد: نقاط قوت و ضعف استقرار نظام جدید آموزشی به همراه ارائه پیشنها‌دها لازم و اساسی مورد بررسی مسئولان و معاونان قرار گرفت و به دبیرخانه راهبردی ارسال شد.
این مسئول ادامه داد: جلسه کمیته استقرار نظام آموزشی جدید با مسئولیت مستقیم مدیرکل، قائم مقام و با دبیری معاون آموزش ابتدایی در ماه جاری برگزار شد. 

* امسال آزمون ورودی مدارس تیزهوشان برگزار نمی‌شود
موحدی در مورد وضعیت آزمون‌های ورودی مدارس تیزهوشان، نمونه دولتی و... که به چه صورتی اجرا می‌شود، متذکر شد: در سال تحصیلی91-92 آزمون ورودی برای مدارس خاص مانند تیزهوشان و نمونه دولتی نداریم.
وی اذعان داشت: والدین دانش‌آموزان سال پنجم ابتدایی در سال جاری اطلاع داشته باشند که ما در سال آینده ورودی اول راهنمایی نخواهیم داشت و به همین منظور آزمون‌های استعداد‌های درخشان و... برگزار نمی‌‌شود.
انتهای پیام/ن۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول