اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بوشهر در تاسوعای حسینی غرق در ماتم است

خبرگزاری فارس: مردم مومن و ولایتمدار بوشهر در تاسوعای حسینی و سالروز شهادت حضرت ابوالفضل‌العباس غرق در عزا و ماتم هستند.

بوشهر در تاسوعای حسینی غرق در ماتم است
به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر بوشهری‌ها از شب تاسوعا با حضور در مساجد، حسینیه‌ها، تکایا و عزاداری‌های سنتی یاد دلاورمردی‌های سقای دشت کربلا را گرامی داشته و بر سر و سینه زدند.
خیابان‌های بوشهر از شب گذشته و صبح امروز تاکنون مملو از هیئت‌های مذهبی بود که با صفوفی منظم مشغول زنجیر و سینه‌زنی بودند.
مساجد محلات قدیمی بوشهر نیز مملو از عزاداران حسینی بود که در عزای فرزند فاطمه بر سر و سینه زدند.
علاوه بر آیین عزاداری سنتی در تاسوعای حسینی، بسیاری از خانواده‌های بوشهری مراسم روضه‌خوانی شهدای دشت کربلا را از اول محرم آغاز کرده و در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی نیز با حزن و اندوه فراوان برگزار کردند.
مهم‌ترین و بارزترین ویژگی مراسم عزاداری در بوشهر حضور پر شور مردم و اجرای هماهنگ سنج و دمام و سینه‌زنی است که با ریتم و ضرب‌آهنگی خاص ادا می‌شود، پاها و دست‌ها در سینه‌زنی برای ایجاد حلقه‌های منظم به نوحه‌خوان انرژی مضاعفی می‌دهد، نوحه‌خوان که از ‌مدت‌ها قبل برای اجرای نوحه جدید ‌یا قدیم خود را آماده کرده، در حلقه میانی می‌ایستد و با شور و هیجانی خاص در ابتدای اجرای خود نوحه‌هایی به اصطلاح  زیر واحد می‌خواند، این اجرا با جواب‌های به موقع سینه‌زنان آوای حزن‌انگیزی را در بوشهر‌، شهر دریاها طنین‌انداز می‌کند، ارتباط نوحه‌خوان و سینه‌زنان به جایی می‌رسد که نوحه‌خوان با تبحری خاص و در فرصتی مناسب با گفتن واحد سینه زنان را به کند کردن گام‌ها و کمک کردن تعداد ضربات بر سینه فرا می‌خواند، بدین نحو که ضربات بر سینه محکم‌تر و ریتم اجرای خواندن و سینه‌زنی سنگین‌تر می‌شود، در این مرحله نوحه‌خوان اشعاری بلند سر می‌دهد.
بوشهری‌ها این مرحله از سینه زدن را با هیجانی خاص اجرا می‌کنند و در پایان نوحه‌‌خوان با بیان مرواتون همی سال پایان مراسم را اعلام می‌کند.
انتهای پیام/ج30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول