اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از راهپیمایی معلولان مشهد؛

ناگفته‌های معلولان مشهد در راهپیمایی سکوت / این شهر به معلولان لبخند نمی‌زند

خبرگزاری فارس: هوا خیلی سرد بود و بسیاری از معلولانی که دوست داشتند به راهپیمایی بیایند به خاطر سرمای هوا و نبود امکاناتی که بتوانند به موقع خود را به محل راهپیمایی برسانند، نتوانستند به مراسم بیایند. راهپیمایی در سکوت برگزار ‌شد و همه‌ فریادهایی که قرار بود از حنجره معلولان خارج شود روی پلاکاردها نوشته شده بود.

ناگفته‌های معلولان مشهد در راهپیمایی سکوت / این شهر به معلولان لبخند نمی‌زند
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد راهپیمایی از محل اداره‌کل بهزیستی خراسان رضوی در خیابان آیت‌الله بهجت آغاز شد. ساعت حدود 9:30 صبح روز 12 آذر، روز جهانی معلولان، نزدیک به 400 نفر از معلولان به مراسم آمده بودند. کسانی که با بحث‌ معلولان سر و کار دارند می‌دانند که جمع شدن این تعداد معلول جسمی‌حرکتی که نابینا و ناشنوا و معلول ویلچری هم در بین‌شان زیاد دارند خیلی سخت است و نیاز به هماهنگی خاصی دارد. از این گذشته، تعدادی از معلولان ذهنی خفیف هم از مراکز آمده بودند که آنها بحث خاص خود را دارند.
با تعدادی از معلولان که صحبت کردم گفتند خیلی‌های دیگر هم دلشان می‌خواسته بیایند ولی یا وسیله نداشته‌اند یا کسی نبوده کمک‌شان کند و یا حال و روز درستی نداشته‌اند که توی این سرما بیرون بیایند.

*خیلی‌ها هنوز نمی‌دانند ۱۲ آذر روز معلولان است
به هر حال جمعیت مددجویان با همراهی مأموران راهنمایی رانندگی و مسئولان بهزیستی به راه افتاد و مسیر اداره‌کل تا حرم مطهر را از طریق چهارراه شهدا در زمانی حدود 45 دقیقه طی کرد.
در طول مسیر، در حالی که معلولان با کمک افراد خانواده و کارکنان بهزیستی با همت عصاها و ویلچرها و موتورسیکلت‌های سه‌چرخه طی طریق می‌کردند، گروه‌هایی از مردم نیز از پیاده‌رو و از قسمت روبروی راهپیمایی می‌گذشتند و راهپیمایان را با تعجب نگاه می‌کردند. شاید خیلی‌ها نمی‌دانستند که 12 آذر روز معلولان است و این مددجویان به همین مناسبت و برای رسیدن به حقوق طبیعی و اجتماعی خود، دست به این راهپیمایی زده‌اند.

*فریادهای معلولان روی پلاکاردها سکوت شد
راهپیمایی در سکوت برگزار می‌شد و همه‌ فریادهایی که قرار بود از حنجره معلولان خارج شود در پلاکاردها و تابلوهایی که حمل‌ می‌کردند نوشته شده بود. گذشته از اینکه گروه‌های مختلف معلولان هر یک شرایط خاص خود را دارند و شاید خیلی از آنها بدون چشم، گوش، زبان، دست و پا،‌ نتوانند مثل افراد عادی در چنین مراسماتی،‌ همراهی لازم را داشته باشند اما هر جا همراه و نیروی کمکی و رابط و عضو خانواده نبود، این تابلو و پلاکارد، می‌توانست کار چشم و زبان و گوش را بکند.
در پلاکاردهایشان، جملاتی نوشته بود که مشکلات آنها را تداعی می‌کرد. جملاتی مانند «زمینه بهره‌مندی از امکانات فرهنگی ورزشی»،‌ «مناسب‌سازی اتوبوس‌ها و حمل و نقل عمومی»، «اشتغال»، «آموزش رایگان برای کودکان معلول»، «مناسب‌سازی محیط شهری» و مواردی از این دست، بر تابلوهایی که دست به دست می‌گشت، نقش بسته بود.

*نیازهایی که جدی گرفته نمی‌شوند
همچنین پیشاپیش جمعیت، یک تابلوی بزرگ که نشان می‌داد اعضای هیئت مذهبی جامعه معلولان خراسان رضوی نیز در این راهپیمایی شرکت دارند دیده می‌شد.
در ابتدای حرکت، یکی از مداحان اهل بیت، مرثیه‌ای در رثای سرور و سالار شهیدان را با نوایی خوش قرائت کرد که حاضران را برای دقایقی در اندوه عزای سیدالشهدا فرو برد.
در مبدا ورودی حرم مطهر حضرت رضا(ع) نیز مداح دیگری، صلوات خاصه‌ حضرت امام هشتم(ع) را با نوحه‌ای درباره ایام سوگواری آقا در هم آمیخت و قطرات اشک را بر دیدگان اندوهگین معلولان نشاند.
معلولان در حالی که اشک عزای امام شهید را از دیدگان فرو می‌نشاندند با چهره‌ای غم‌دار به حرم آقا می‌نگریستند و شاید در دل از مسئولانی که نیازهای آنان را جدی نمی‌گیرند و حتی یکی از مدیران اجرایی نیز امروز همراهی‌شان نکرده بود، گله‌گذاری می‌کردند.

*قانونی که خاک می‌خورد!
در بیانیه‌ پایانی این راهپیمایی که توسط یکی از جامعه‌ معلولان مشهد قرائت شد ضمن تأکید بر اشتغال معلولان گفته شده بود: با وجود قانون سه درصد استخدام معلولان، متأسفانه این قانون مورد توجه مدیران قرار نمی‌گیرد و حتی در اداراتی مانند آموزش و پرورش که زمینه‌ استخدام و به کارگیری خیلی از عزیزان تحصیل‌کرده در مقاطع بالا وجود دارد به این قانون توجهی نمی‌شود.
در این بیانیه با تأکید بر اینکه اشتغال مایه‌ تشخص اجتماعی معلولان می‌شود گفته شده بود: ارتباطات اجتماعی با معلولان باید همراه با احترام باشد که شخصیت و جایگاه انسانی آنان را مورد تکریم قرار دهد.
این بیانیه ضمن انتقاد از تبعیض بین افراد سالم و معلول در خانواده‌ها و در جامعه، و نیز کم توجهی به مشکلات معلولان آورده بود: باید کمبود‌های معلولان به یک جریان طبیعی زندگی نسبت داده شود و رفتار با معلولان تحت تأثیر این کمبودها قرار نگیرد بلکه آنها به عنوان شهروندانی عادی که باید مانند سایرین از امکانات زندگی اجتماعی برخوردار باشند، دیده شوند.

*معلولان در آرزوی شهری بی‌مانع
مدیرکل بهزیستی این استان نیز که از ابتدای مراسم با معاونان خود در راهپیمایی شرکت کرده بود در حاشیه‌ این مراسم به خبرنگاران گفت:‌ شعار روز جهانی معلولان امسال "با هم برای دنیای بهتر برای همه؛ شامل سازی افراد دارای معلولیت در مسیر توسعه" است.
تهمینه شکیب افزود: بهزیستی تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا مشکلات معلولان و مددجویان به حداقل برسد اما تا زمانی که دستگاه‌های دیگر در مقابل ورودی‌های بهزیستی احساس مسئولیت نکنند روند حل مشکلات، کندتر از روند افزایش ورودی‌ها خواهد بود.
وی با بیان اینکه سطح مشارکت در بهزیستی و واگذاری مسکن به مددجویان در چهار سال گذشته، سیر صعودی طی کرده، اظهار داشت: امیدواریم با تغییر نگرشی جدی که در تمام مسئولان استان در زمینه مناسب‌سازی محیطی ایجاد شده، در سال‌های آینده، شاهد شهر بی‌مانع که برای تمام شهروندان از جمله معلولان قابل استفاده باشد، باشیم.
انتهای پیام/و۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول