اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست دامپزشکی اردبیل خبر داد:

نظارت گسترده بر لاشه‌ دام‌های نذری در اردبیل

خبرگزاری فارس: سرپرست اداره کل دامپزشکی استان اردبیل از ساماندهی اکیپ‌های دامپزشکی این استان برای نظارت بهداشتی بر لاشه دام‌های نذری در ایام سوگواری تاسوعا و عاشورا خبر داد.

نظارت گسترده بر لاشه‌ دام‌های نذری در اردبیل
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، صادق صالحی در جلسه ستاد طرح تشدید نظارت بهداشتی بر فرآورده‌های خام دامی در این استان اظهار داشت: به منظور حفظ بهداشت عمومی جامعه و جلوگیری از انتشار بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام در سطح استان، اکیپ‌های سیار عملیاتی دامپزشکی به منظور نظارت بر ذبح کشتار دام‌های نذری ساماندهی شده‌اند.
وی افزود: استان ولایت‌مدار اردبیل از دیرباز استانی حسینی و عاشق اهل بیت عصمت و طهارت بوده و هر سال در این ایام هموطنان زیادی از اقصی نقاط کشور برای حضور در مراسم سوگواری حضرت سیدالشهدا و انجام نذورات به ویژه در روزهای تاسوعا و عاشورا به این استان سفر می‌کنند.
 وی ادامه داد: با توجه به حجم بالای نذورات و ذبح‌ دام‌های نذری در مساجد، هیئت‌های عزاداری، حسینیه‌ها، تکایا و در مسیرهای دستجات عزاداری، دامپزشکی استان اردبیل اقدام به تشکیل چند اکیپ ثابت و سیار بازرسی بهداشتی به منظور اطمینان از سالم بودن لاشه دام‌های قربانی کرده است.
این مسئول با اشاره به برخی مشکلات زیست محیطی و مخاطرات بهداشتی دام در معابر عمومی و خیابان‌ها تصریح کرد: با اطلاع‌رسانی دامپزشکی و حضور اکیپ‌های سیار و همکاری روسای هیئت‌ها و دستجات عزاداری با ناظرین بهداشتی دامپزشکی احتمال انتقال بیماری از دام به انسان کاهش می‌یابد.
این مسئول با بیان اینکه نظارت بهداشتی بر کشتار و ذبح دام به عهده دامپزشکی است، خاطرنشان کرد: ذبحی که خارج از چهارچوب نظارت دامپزشکی انجام شود احتمال بیماری در آن وجود دارد اما با تدابیری که انجام می‌شود خطر بروز بیماری‌ها به حداقل می‌رسد.
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، صالحی از عموم عزاداران و افراد خیر که بر اساس این سنت حسنه قصد ذبح دام در این ایام را دارند خواست تا دام نذری خود را ترجیحا در کشتارگاه ذبح کرده و در صورت ذبح در مسیر دستجات عزاداری با اکیپ‌های دامپزشکی هماهنگی لازم را معمول داشته و دام خود را پس از ذبح با انتقال سریع به کشتارگاه اقدامات پوست‌کنی و آماده سازی لاشه را در این مکان انجام دهند.
سرپرست دامپزشکی استان اردبیل همچنین به تمام عزاداران و سوگواران حسینی توصیه کرد از مصرف گوشت لاشه قربانی بلافاصله پس از ذبح خودداری کرده و لاشه دام قربانی خود را پس از چند ساعت نگهداری در یخچال و سرد شدن لاشه، مصرف کنند.
این مسئول در پایان ابراز داشت: در ایام تاسوعا و عاشورا کشتارگاه‌های دام در سطح استان آماده ارائه خدمات خواهند بود و علاوه بر آن شماره تلفن 2- 3355990 اداره کل دامپزشکی استان آماده دریافت گزارشات و پیشنهادات مردمی در این ایام است.
انتهای پیام/و۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول