اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد؛

علامه شیخ شوشتری؛ جایت همیشه خالیست

خبرگزاری فارس: پس از آنکه خورشید وجود علامه شیخ شوشتری در تاریخ 29 اردیبهشت ماه سال 74 غروب کرد مردم شوشتر همه ساله روز هفتم محرم بر مزارش عزاداری می‌کنند تا عزای حضرت قاسم ابن حسن(ع) در این مکان مقدس برگزار شود.

علامه شیخ شوشتری؛ جایت همیشه خالیست
به گزارش خبرگزاری فارس از شوشتر، علامه محمدتقی شیخ شوشتری از مراجع بزرگ عالم تشیع و نگارنده کتاب قاموس‌الرجال از بزرگترین محققان تاریخ تشیع است که توانست در علم رجال اثری شگرف از خود به جای گذارد که کتاب قاموس‌الرجالش در شرایط کنونی در الازهر مصر در حال تدریس است.
علامه شیخ محمد تقی شیخ شوشتری، فرزند شیخ محمدکاظم، فرزند شیخ محمدعلی، فرزند آیت‌الله شیخ جعفر شوشتری، در سال 1320هـ.ق (1281 خورشیدی) در نجف اشرف متولد شد و در سن هفت سالگی خانواده ایشان به شوشتر بازگشتند.
مقدمات و سطح را نزد اساتیدی چون مرحوم سید حسین نوری، سید محمد علی امام و سید علی اصغر حکیم گذراندند. پس از آن نیز با استفاده از کلاس درس اساتیدی چون آیت الله محمدتقی شیخ‌الاسلام و آیت‌الله سید مهدی آل طیب و پدر خود، به درجه اجتهاد رسید.
وی در سال 1314 شمسی، برای مخالفت با کشف حجاب، جلای وطن کرده به عتبات مهاجرت نمودند و در حوزه های علمیه نجف و کربلا به کسب علوم و معارف اسلامی ادامه دادند.
علامه در شرح زندگی خود می‌گویند: «محل تولد بنده نجف است، والدین مادرم اهل کرمان بودند در نجف ساکن و مجاور شده بودند و مادر بنده در نجف متولد شد.
پدرم نزد آقا سید محمد کاظم یزدی و آخوند ملا کاظم خراسانی، مشغول تحصیل بود و سپس به شوشتر آمدند.
مدت کمی از زندگی ما در شوشتر نگذشته بود که والده بنده فوت شد و بعد از مرگ والده نزد چند تن از آقایان مانند آقا سید حسین نوری و آقا سید مهدی آل طیب و…مشغول درس خواندن شدم.
زمانی که دوران بی‌حجابی در ایران آغاز شد روزی که داشتند زن‌ها را با طبل و علم کشف حجاب می‌کردند بنده به عراق رفتم و حدود شش سال در آنجا ماندم، در عتبات که بودم قاموس‌الرجال در دو جلد نوشتم، بعد چهار جلد شد، بعد مرتباً بر مطالبش اضافه کردم»
این شیخ بزرگ در ادامه زندگی خود می‌گوید: «در عتبات که بودیم کفران نعمت زیاد می‌شد، در مساجد و جاهای دیگر نان و چیزهای دیگر می‌ریختند، من هم گاهی از آن نان به منزل می‌بردم و دیگر نان نمی‌خریدیم و با پول نان کتاب می‌خریدم.»
علامه‌شیخ در سال 1320شمسی پس از سپری شدن دوران حکومت رضا شاه، به شوشتر بازگشتند و ضمن تدریس علوم اسلامی به تحقیقات خود نیز ادامه داده و طی 96 سال عمر پر برکت خویش آثار متعددی به جهان علم و ادب عرضه داشتند.
سرانجام  صبحگاه روز 29 اردیبهشت ماه سال 1374 مصادف با 19ذیحجه 1416قمری دعوت حق را لبیک گفته و دو روز پس از در گذشتش پیکر مطهرشان با حضور انبوه مسلمانان مخلص و با ایمان که از جای این سرزمین پهناور گرد آمده بودند، با شکوه و جلال و صف ناپذیری تشییع گردید و در کنار بقعه سید محمد گلابی، در شوشتر به گنجینه خاک سپرده شد.
هم اکنون منزل شخصی علامه وقف کتابخانه آستان قدس رضوی می‌باشد و آثار گرانبهایش نیز در این کتابخانه و لوازم شخصی ایشان در اتاق شخصیش به همان صورت نگهداری می‌شود و مرقد مطهرش هر روز پذیرای تعداد زیادی از زائرین مشتاق و دوستداران ایشان می‌باشد.
همچنین همه ساله هفتم محرم، هیئت‌های عزاداری ضمن عزاداری برای سرور و سالار شهیدان به سمت مرقد علامه شیخ (ره) روانه شده و یاد آن محبّ اهل بیت را گرامی می‌دارند.
=============
گزارش از: مجتبی نارنج‌پور
=============
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول