اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی:

اسلام ظرفیت بهره‌مندی از اتحادیه‌های بزرگ سیاسی را دارد

خبرگزاری فارس: رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی گفت: جهان اسلام در صورت هوشیاری و سعه صدر، روی به سمت تحولی بزرگ کرده است و آن، برخوردار شدن از اتحادیه‌های بزرگ سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است.

اسلام ظرفیت بهره‌مندی از اتحادیه‌های بزرگ سیاسی را دارد
به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه مطالعات تقریبی، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در دیدار با پرفسور ممتاز احمد رئیس دانشگاه بین المللی پاکستان اظهار کرد: اصولا قوام به مذهب به این نوع مرزبندی است، در حالی که مرزبندی منفی، حالتی از تفکیک و جدایی است که وحدت و یکپارچگی اسلامی هدف قرار می‌دهد و نیمی از امت را از نیم دیگر جدا می‌کند، بلکه آنها را روی در روی هم قرار می‌دهد.
وی گفت: تن دادن به این نوع مرزبندی جداکننده، هم خلاف شرع و هم خلاف عقل است و هم خلاف همه تجربه‌های عقلایی و بشری.
مبلغی با تاکید بر این نکته که در شرایط کنونی منطقه، چارچوبی لازم است تا روابط امت اسلام را به صورت دینامیک نظم و استقرار ببخشد، گفت: گفتمان تقریب در صورت عمق‌یابی و گسترش‌پذیری، جامعه اسلامی را به سمت استقرار نظمی خود جوش و دینامیک به پیش می‌برد.
وی با اشاره به تحولات جهان اسلام بیان کرد: حوادث منطقه درهای تقریب را به روی شیعه و سنی گشوده و کار آن را آسان کرده است.
رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی تصریح کرد: البته در شرایط کنونی که سطح نگاه و نیاز به تقریب ارتقا یافته و تحقق تقریب، امکان‌پذیرتر شده است، باید سطح سیاست‌ها، خط مشی‌ها و کوشش‌های تقریبی نیز افزایش یابد.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: نتیجه رها کردن شرایط مستعد کنونی به حال خود، تنها از دست دادن فرصت‌های نهفته در این شرایط نیست، بلکه رفته رفته شرایط را به سمت بروز شکاف‌هایی در جامعه کلان اسلامی به پیش خواهد برد که دشمنان به پرکردن آن اقدام خواهند ورزید.
مبلغی تصریح کرد: در این شرایط حساس، باید همه مجامع علمی و دانشگاهی ارتباطات فیمابین خود را به صورت چندجانبه برقرار کنند.
وی همچنین گفت: جمهوری اسلامی امروز برای نهضت‌های ایجاد شده در دنیای اسلام اهمیت بسیار زیادی قایل است.
رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی ادامه داد: ما هرگز انقلاب اسلامی ایران را انقلاب شیعی نامگذاری نکردیم، بلکه آن را انقلاب اسلامی خوانده‌ایم، ما به هر پدیده‌ای که رخ می‌دهد دو نگاه داریم یکی ماهیت اسلامی و دیگری درون مایه مذهبی.
مبلغی تصریح کرد: جهان اسلام امروز به رشد و بلوغی رسیده است که در عین حال که به یک قضیه نگاه مذهبی دارد با همان حال و در طول آن، نگاه اسلامی نیز دارد.
وی گفت: باید مخرج مشترک همه حرکت‌های اسلام شناسایی شود، زمانی که تصور می‌شد اگر انقلابی را شیعه انجام دهد صرفا شیعی است یا اگر اهل تسنن انقلابی را انجام دهند صرفا سنی است گذشته است، یک انقلاب امروز می‌تواند بیش از جنبه شیعه یا سنی، جنبه اسلامی داشته باشد.
رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی گفت: می‌توان پیش‌بینی کرد که جهان اسلام در صورت هوشیاری و سعه صدر، روی به سمت تحولی بزرگ کرده است و آن، برخوردار شدن از اتحادیه‌های بزرگ سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است و رسالت علما، اندیشمندان و نخبگان در این زمینه بسیار سنگین و حساس است.
انتهای پیام/ج30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول