اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

محقق و پژوهشگر تبریزی:

نقش انگلیس در اشغال قفقاز پررنگ بوده است

خبرگزاری فارس: محقق و پژوهشگر تبریزی گفت: نقش انگلیس در اشغال قفقاز پر رنگ بوده است.

نقش انگلیس در اشغال قفقاز پررنگ بوده است
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، محمد طاهری خسروشاهی در مقاله‌ای، ردپای انگلیس در جدایی قفقاز از خاک ایران را بررسی کرده است.
این نویسنده در مقاله خود نوشته است: براساس مستندات تاریخی و به گواهی اسناد، تاریخ آغاز روابط ایران و انگلیس از همان ابتدا مبتنی بر دشمنی و تجاوز و البته در کسوتی از حیله و تظاهر بوده است.
وی می‌افزاید: یکی از زیان­بارترین سیاست­های شوم بریتانیا در ایران در جریان جنگ­های روسیه علیه کشور ما و اشغال سرزمین­های قفقازی ایران شکل گرفته است.
خسروشاهی گفت: مدارک تاریخی بسیاری وجود دارد که نشان می­دهد دولت انگلستان در تهیه مقدمات جنگ‌های ایران و روس همچنین انعقاد دو عهدنامه چرکین گلستان و ترکمانچای و در نتیجه تسلّط روسیه تزاری بر ولایات ایرانی آنسوی رود ارس نقش برجسته­ای بر عهده داشته و در مقطعی از این نبردها، اطلاعات نظامی و محرمانه سپاه ایران را با استفاده از خیانت برخی عناصر سست عنصر داخلی در اختیار روسیه قرار می­داده است.
وی می‌نویسد: البته سده­های پیش از اشغال قفقاز در عصر قاجار، ردپای انگلیس در درازدستی به این سرزمین­ها در سده دوم هجری دیده می­شود، تاریخ‌نویسان هدف عمده دولت تزاری روس در اشغال قفقاز را در راستای عمل به وصیت­نامة پتر کبیر می‌دانند؛ وصیتنامه­ای از مؤسس روسیه جدید در دست است که جانشینان خود را به تسلط بر ایران با رویای دستیابی به منابع نفتی شمال توصیه می­کند و در این میان تاکید بر دوستی انگلیس و روسیه در مفادی از این وصیتنامه نشان دهنده نقش انگلیس در تدوین و تحریر آن است.
برپایه این مقاله،دخالت انگلیس در جدایی شهرهای قفقازی ایران و اشغال آن ایالات توسط روسیه، تنها در عصر قاجار محدود نمی‌شود و آخرین بار در قیام بزرگ مردم نخجوان با هدف الحاق به خاک ایران صورت می‌گیرد.
وی تصریح کرده است: روز نهم اردیبهشت 1298 شمسی و زمانی که نخجوان جولانگاه ارتش انگلیس، روسیه و ترکیه بود، تعدادی از اهالی غیور و ایران دوست نخجوان در برابر کنسولگری ایران در این شهر تجمع کرده و فریاد «زنده باد ایران» سرمی‌دهند و تقاضای اخذ تابعیت ایرانی می‌کنند، تظاهرات چند روز به طول می‌کشد اما ناگهان دخالت انگلیسی‌ها در این قضیه آن را مسکوت می‌گذارد.
 خسروشاهی می افزاید: انگلیسی­ها با حضور در انجمن صلح نخجوان مانع از به ثمر نشستن قیام تاریخی ملت مسلمان نخجوان و بازپس‌گیری بخشی از اراضی اشغالی قفقاز می‌شوند.
‌انتهای پیام/ش30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول