اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون وزیر آموزش و پرورش:

2 میلیون و 700 هزار بی‌سواد در کشور وجود دارد

خبرگزاری فارس: معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بیش از 2 میلیون و 700 هزار نفر از جمعیت کشور بی‌سوادند، گفت: 50 درصد از این افراد را اولیا دانش‌آموزان تشکیل می‌دهند.

2 میلیون و 700 هزار بی‌سواد در کشور وجود دارد
به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، علی باقرزاده ظهر امروز در گردهمایی یکروزه مسئولان و دست‌اندرکاران سوادآموزی استان کردستان که در مجتمع امام خمینی(ره) در سنندج برگزار شد، اظهارداشت: بی‌سوادی والدین می‌توانند بر کیفیت تربیت و آموزش دانش‌آموزان تاثیر منفی خواهد داشت، لذا آموزش این افراد جزو اولویت‌های کاری سازمان نهضت سوادآموزی قرار دارد.
وی افزود: در جریان آمارگیری امسال افراد بی‌سواد شناسایی و اسامی آنها به مدارس ارسال تا زمینه سواد دار کردن این افراد فراهم شود.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی از آموزش افراد بی‌سواد به عنوان یک کار سخت و مهم نام برد و تصریح کرد: در راستای تسهیل آموزش و سواددار کردن افراد بی‌سواد کتاب‌ها و برنامه‌های آموزشی تغییراتی اساسی خواهد داشت.
باقری افزود: هیچ کشوری بدون تغییر و تحول جهت‌دار آموزشی مسیر پیشرفت و تعالی خود را طی نکرده است و به همین دلیل در حال حاضر طرح تحول در سیستم آموزش و پرورش کشور دنبال می‌شود.
وی با اشاره به اینکه مقدمه پیشرفت و رسیدن به قله‌های رفاه دست یافتن به آموزش و پرورش باکیفیت و عمومی است، گفت: توسعه هر کشور و جامعه‌ای در گرو آموزش و پرورش کارا و سطح آگاهی جامعه است.
معاون وزیر آموزش و پرورش به نقش آموزش و پرورش در افزایش سرانه ثروت اشاره کرد و گفت: براساس بررسی و تحقیقات انجام گرفته بر روی سرانه ثروت بیش از 32 کشور دنیا در طول 100 سال ارتباط مستقیم و معناداری بین سرانه ثروت و آموزش در آنها بدست آمده است.
به گفته باقرزاده، بر اساس تحقیق صورت گرفته، 70 درصد سهم ثروت تولیدی کشورهای پیشرفته محصول نیروهای متخصص و منابع انسانی و 30 درصد مربوط به ذخائر و تکنولوژی‌های آن کشورها است.
وی با بیان اینکه بین نیروهای ماهر و متخصص با آموزش‌های فراگیر و باکیفیت در این کشورها رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد، تصریح کرد: بین تولید ثروت، میزان تولید ثروت و میزان تولید علم رابطه کاملا معناداری وجود دارد.
به گفته وی، رکن اصلی پیشرفت و تولید ثروت در این 34 کشور مورد تحقق قرار گرفته آموزش و پرورش و نقش آن بسیار کلیدی و قابل توجه است.
وی تصریح کرد: بر اساس تحقیقات انجام گرفته، کشورهای توسعه یافته برای حفظ این توسعه و کشورهای در حال توسعه برای رسیدن به توسعه توجه به بحث آموزش عمومی بسیار مهم و کلیدی است.
به گفته وی، بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران در بحث آموزش عمومی بزرگ‌ترین سرمایه‌داران و ثرتمندان هستند.
باقرزاده آموزش و پرورش را هم تعلیم دهنده نیروی ماهر و هم بهره‌بردار منابع انسانی متخصص دانست و گفت: تنها سازمان و نهادی که می‌تواند یک کشور را به اوج عزت، افتخار، پیشرفت، استقلال و اقتدار برساند آموزش و پرورش با کیفیت و پویا است.
وی سند تحول راهبردی را یک کار عظیم در راستای تحولات بنیادین در آموزش و پرورش دانست و گفت: در آینده نزدیک نظام آموزشی به یکی از کار آمدترین و موثرترین دستگاه‌های اجرایی در کشور تبدیل می‌شود.
معاون وزیر آموزش و پروش نقشه کلان فرایند یادگیری و یاددهی در آموزش و پرورش را بر اساس برنامه ملی درسی تحول عظیم بیان کرد و گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، برنامه ملی درسی به عنوان نرم افزار کار در آینده نزدیک جایگزین برنامه‌ها و کتب درسی می‌شود.
باقرزاده افزود: عناصر شخصیت، علم، عمل و اخلاق فرد مولفه‌های اصلی برنامه ملی درسی هستند که باید مبتنی بر ایمان، آموزه‌های دینی و اعتقادی و تفکر اجرا شوند.
وی جهل و ناآگاهی را ریشه تمام مشکلات و بزهکاری‌ها در جامعه دانست و گفت: 80 درصد زندانیان کشور زیر دیپلم، 30 درصد ابتدای و 15 درصد کاملا بی‌سواد هستند.
به گفته وی، خشن‌ترین و بزهکارترین مجرمین بر اساس تحقیقات افراد بدون سواد هستند.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ما نمی‌توانیم انتظار توسعه و پیشرفت داشته باشیم در حالی که قسمتی از جامعه ما را افرادی بی‌سواد تشکیل می‌دهند، با ارتقای سطح معلومات و ریشه‌کنی بی‌سوادی امنیت، رفاه، توسعه و استقلال را می‌توان به ارمغان آورد.
باقرزاده با اشاره به ادغام نهضت و آموزش و پرورش گفت: این امر در راستای ارتقای آموزش، اجرایی شدن اهداف آموزشی و ریشه کنی بی سوادی در کل کشور صورت گرفته است.
وی در پایان افزود: یک نوبته کردن مدارس، تغییر زمان آموزش، تغییر عوامل اجرایی، افزایش برنامه‌های درسی و ورزشی و افزایش ساعت آموزش قرآن در مدارس در راستای تغییر و تحول صورت گرفته در نظام آموزش و پرورش است.
انتهای پیام/م10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول