اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس بررسی کرد؛

وخامت وضعیت اقتصادی داروخانه‌ها در شرق مازندران

خبرگزاری فارس: مدیر شبکه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بهشهر از وخیم بودن اوضاع اقتصادی داروخانه‌ها و از طرفی استاندارد بودن تعداد داروخانه‌های شهرستان بهشهر خبر داد.

وخامت وضعیت اقتصادی داروخانه‌ها در شرق مازندران
به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان بهشهر، هر ساله به‌دلیل تقاضاهای عموم و اصرار بر تهیه دارویی خاص آن هم بدون نسخه پزشک، بر آمار داروهای OTC افزوده می‌شود و شاید روزی شاهد فروش دارو در خوار و بارفروشی‌ها هم باشیم که البته همین حالا هم در برخی مغازه‌ها به ویژه مغازه‌های روستایی می‌توان سراغ استامینوفن کدئین، آدولت کلد، مفنامیک اسید، آموکسی سیلین و داروهایی از این دست را به راحتی گرفت.
 
 
* 100 قلم داروی بدون نسخه در داروخانه‌ها
مدیر شبکه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شهرستان بهشهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بهشهر از تعداد داروخانه‌ها و داروسازها تا فرهنگ تهیه و استفاده از داروها همچنین اوضاع وخیم داروخانه‌ها گفت.
محسن باقری با بیان اینکه هم‌اکنون 20 داروخانه خصوصی و دو داروخانه شبانه‌روزی در بهشهر فعالیت دارند، گفت: باید به ازای هر 7 هزار نفر یک داروخانه و به ازای هر 70 هزار نفر یک داروخانه شبانه‌روزی داشته باشیم که این استانداردها در بهشهر رعایت شده است.
باقری از وجود بیش از 100 قلم داروی OTC یا بدون نسخه در داروخانه‌ها گفت و اینکه حدود 70 درصد مراجعانی که تقاضای داروی بدون نسخه را دارند در واقع از این گروه دارو استفاده می‌کنند.
دبیر کارگروه سلامت شهرستان بهشهر با اشاره به هزینه‌های بالای درمان اظهار داشت: یکی از علت‌های مهم درخواست داروی بدون نسخه همین است و برای مصرف‌کننده مقرون به صرفه‌تر است که بدون پرداخت ویزیت بتواند دارویی را که نیاز دارد تهیه کند.
وی افزود: وضعیت اقتصادی داروخانه‌ها هم بسیار وخیم است، بسیاری از داروخانه‌ها با توجه به قراردادهایی که با بیمه‌های مختلف بسته‌اند هنوز سهم شش ماه گذشته خود را دریافت نکردند و تازه هزینه اردیبهشت ماه واریز شده، بنابراین داروخانه‌ها مجبورند تا از طریق فروش نقدی دارو بخشی از کسری‌ها و هزینه‌های جاری را تأمین کنند.
باقری تصریح کرد: قیمت حدود 20 درصد داروها کاهش یافته و تنها یک درصد به قیمت داروهای پُرفروش اضافه شده است.
 
* لزوم تعیین حق مشاوره برای پزشکان داروساز
مدیر شبکه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شهرستان بهشهر با اشاره به وجود 28 داروساز در بهشهر از لزوم تعیین حق مشاوره برای پزشکان داروساز گفت؛ چرا که گاهی برخی افراد دقایق یا ساعتی را به دریافت اطلاعات از مسئول فنی و داروساز اختصاص می‌دهند و این هم به حساب هفت مورد کاری است که داروساز در داروخانه انجام می‌دهد اما پولی در قبال آن دریافت نمی‌کند.
 
* فرهنگ استفاده از دارو باید تغییر کند
یکی از کارشناسان امور دارویی شبکه بهداشت و درمان شهرستان بهشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بهشهر با بیان اینکه فرهنگ استفاده از دارو باید تغییر کند، تصریح کرد: هر چند داروخانه‌ها مجازند بیش از یکصد قلم داروی موسوم به OTC را بدون نسخه در اختیار مردم بگذارند، اما مراجعه کنندگان باید بپذیرند که همیشه مراجعه مستقیم به داروخانه نمی تواند کارساز باشد.
ساناز صداقت در ادامه گفت: گاهی برخی مراجعه‌کنندگان تقاضای داروهایی غیر از این گروه را دارند و به اصرار می‌خواهند آن را به دست بیاورند تا حدی که پرسنل داروخانه را به ستوه می‌آورند و حرف خود را به کرسی می‌نشانند.
 
 
* نگاه عموم به داروخانه‌ها نباید مانند سایر واحدهای خدماتی باشد
وی با بیان اینکه نگاه عموم به داروخانه‌ها نباید مانند سایر واحدهای رفاهی و خدماتی باشد، اظهار داشت: برخی‌ها فکر می‌کنند داروخانه جایی مانند خواروبارفروشی یا سوپر مارکت است و به راحتی می‌توانند هر کالایی را که تقاضا کنند به دست بیاورند.
این کارشناس امور دارویی استفاده از هرگونه دارو به‌صورت خودسرانه را اقدامی نادرست توصیف و خاطرنشان کرد: برخی بیماران از داروهای مادام العمر استفاده می‌کنند بنابراین آنها به خوبی به بیماری خود واقفند و قبل یا بعد از تمام شدن بسته دارویی بلافاصله باید آن را تهیه کنند اما عده‌ای بدون مشورت با پزشک یا داروساز بلکه به پیشنهاد دیگران یا با نظر خود به تهیه داروهایی اقدام می‌کنند که از مضرات، فواید یا عوارض ناشی از مصرف آن مطلع نیستند.

گزارش از آزاده بابانژاد

انتهای پیام/م10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول