اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد فارس صورت می‌گیرد؛

اجرای 1300 برنامه‌ فرهنگی ویژه محرم در فارس

خبرگزاری فارس: سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: این اداره کل همزمان با ایام محرم و صفر بیش از یک‌هزار و 300 برنامه فرهنگی هنری در این استان اجرا می‌کند.

اجرای 1300 برنامه‌ فرهنگی ویژه محرم در فارس
به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، محمد هادی فخرایی بعد از ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: برنامه‌های فرهنگی هنری وسیعی با هدف احیای سنت‌های عزاداری و تعزیه‌خوانی در نقاط مختلف استان فارس پیش‌بینی شده است.
وی افزود: برنامه‌های ارائه شده علاوه بر مرکز این استان همزمان در 27 شهرستان و در چهار بخش همایش کشوری شیراز، همایش کشوری لامرد، همایش استانی کازرون و همایش سراسری استانی است.
سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با اشاره به حجم وسیع اجرای برنامه های تهیه شده در روستاها گفت: برنامه‌های ارائه شده یک حرکت بی‌نظیر مردمی است که در آن تمام هنرمندان این استان حضوری فعال دارند و باید دانست در هیچ یک از استان‌های کشور این تعداد برنامه در این دو ماه اجرا نمی شود .
وی با تاکید بر گستردگی محدوده این برنامه ها گفت: برنامه‌های پیش بینی شده بسیاری از مدارس، ادارات، دانشگاه ها، محلات، پادگان های نظامی، مساجد و حسینیه ها را در بر می گیرد .
این مسئول اضافه کرد: یکی از عوامل بنیادین وقوع تحریف لفظی و معنوی و ورود آسیب‌های متعدد به ساحت فرهنگ عاشورا و عزاداری سیدالشهدا (ع)، عدم تبیین و تشریح آموزه‌های ناب عاشورایی و اهداف و فلسفه نهضت عاشورا در میان مردم بوده که این مسئله در برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته امسال این اداره کل پیش‌بینی شده است.
فخرایی ادامه داد: از آن جا که فرهنگ عاشورا و عزاداری، سنتی اجتماعی در درون جامعه شیعی است، به ناچار ممکن است با تحول زمان، تغییر پذیرد و بسیاری از روش‌های عزاداری گذشته به فراموشی نزدیک شود که این مسئله به عنوان مهم‌ترین دغدغه ما در این اداره کل پیگیری می‌شود.
این مقام فرهنگی در ادامه تصریح کرد: اگر نگاهی به ادبیات منثور و منظوم عاشورا در دوره‌های مختلف شود، می‌بینیم که تا حدود بسیاری، رابطه‌ای متقابل و متعامل میان رویکردهای عاشورا با وضع اجتماعی سیاسی ویژه هر دوره‌ای وجود دارد.
وی بیان کرد: دگرگونی شرایط وضعیت و منطق هر زمان، تأثیری عمیق بر نگرش غالبی مردمان آن عصر دارد و این تغییرات در سنت‌های اجتماعی به ویژه سنت‌های دینی مانند فرهنگ عاشورا و عزاداری نقش بسزایی دارد.
فخرایی گفت: عاشورا و فرهنگ برخاسته از آن، در عاطفه و احساسات خلاصه نمی‌شود و در اساس خاستگاه اصلی آن، عقلانیت و معرفت دینی و منطق قرآنی است و پیوند عاطفی با عاشورا و حضور قلبی در عرصه کربلا، بیش از هر چیز زمینه فهم منطق حسین (ع) و شناخت اهداف حرکت عاشورایی حضرت و الگویی که از رهبری دینی و سیاسی ارائه می‌دهد را فراهم می‌سازد.
سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس ادامه داد: باید بیش از هر چیز در شناخت منطق عاشورا و روش و منش امام حسین (ع) و اصحاب وی کوشش کرد و تلاش و همت محافل و مجالس و رسانه‌های تبلیغی را به این سمت سوق داد و از انحرافاتی که مایه تحریف عاشورا و فرهنگ آن شده و از کج‌روی‌هایی که موجب گم شدن منطق واقعی امام حسین (ع) می‌شود پرهیز کرد.
فخرایی خاطرنشان کرد: موضوع‌های پیش‌بینی شده و حجم کارهای ارائه شده نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته و این مجموعه که حاصل پی‌گیری و تلاش بیش از یک سال دست‌اندرکاران حوزه تئاتر تعزیه ادبیات و سایر هنرمندان است، در کنار مباحث ارزشمند و پرفایده خود، و در عین حال اهتمامی که در پرهیز از ارائه مطالب تکراری وجود داشته به نظر کمک شایانی به فرهنگ‌سازی صحیح عاشورا دارد.
این مسئول همچنین ابراز داشت: این برنامه‌ها در سطح استان فارس و با رویکرد مردمی و فرهنگی برگزار و بر اساس پیش‌بینی‌های کارشناسی با استقبال گسترده رو به رو می‌شود.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول