اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

دروغ پردازی های الجزیره و العربیه در حوادث سوریه - 9

چگونه "الجزیره" در طرح ترکیه برای جسرالشغور سناریو سازی کرد ؟

خبرگزاری فارس: شبکه الجزیره با گزارش های ساختگی مدام اعلام می‌کرد ارتش سوریه خانواده‌هایی که از ترکیه برگردند را قتل عام می‌کند اما سوری ها برگشتند و هیچ اتفاقی نیز نیفتاد.

چگونه "الجزیره" در طرح ترکیه برای جسرالشغور سناریو سازی کرد ؟
به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به دمشق، از بدو آغاز تحولات در سوریه شبکه های تلویزیونی العربیه و الجزیره برای انحراف افکار عمومی این کشور و تحریک مردم علیه نظام بشار اسد فعالیت های گسترده ای آغاز کردند و در این راستا برای تحریک بیشتر مردم از کاه کوه ساختند و اخبار دروغ زیادی را نیز منتشر کردند.

یکی از توطئه ها مربوط به شهر مرزی جسرالشغور در سوریه است که در برنامه ای هماهنگ شده تعدادی از خانواده های سوری در این شهر به ترکیه رفتند و در اردوگاهی ساکن شدند. البته بعد از گذشت یک هفته و مشکلاتی که برای آنها ایجاد شد، شهروندان سوری به سوریه بازگشتند و خاک ترکیه را ترک کردند. 

پس از گذشت سه ماه از حادثه سوریه، ترکیه با طرح نقشه ای از قبل طراحی شده سعی کرد با دامن زدن به نا امنی و ایجاد رعب و وحشت اهالی و شهروندان سوریه در منطقه جسرالشغور را به اردوگاهی در ترکیه بکشاند. در این طرح حدود 3000 هزار نفر از مردم سوریه به ترکیه رفتند و پس از حدود یک هفته بلافاصله به سوریه بازگشتند.

ترکیه که در این طرح موفق نشده بود مجامع بین المللی را با اهداف خود هماهنگ کند، برای اینکه مانع از بازگشت شهروندان سوریه شود، با کمک رسانه های عربی مانند الجزیره و العربیه سعی کرد یک عملیات روانی علیه سوریه آغاز کند.

در این سناریو شبکه الجزیره با گزارش های ساختگی مدام اعلام می کرد که ارتش سوریه خانواده هایی که از ترکیه برگردند را قتل عام می کند. برای اینکه بتوانیم با واقعیت موجود آشنا شویم، به جسر الشغور رفتیم تا از نزدیک با برخی از این خانواده ها صحبت کنیم. 

حسن سلیمان: از اینکه به وطنم بازگشتم خوشحالم
 
حسن سلیمان ساکن جسرالشغور که از ترکیه برگشته بود، به خبرنگار ما گفت: من چندی پیش از ترکیه به جسرالشغور برگشتم. در ابتدا بسیار می‌ترسیدم که در هنگام بازگشت از سوی نیروهای امنیتی و یا ارتش سوریه با مشکل مواجه شوم، از آنجائیکه تصمیم خود را مبنی بر بازگشت به کشورم گرفته بودم، دل به دریا زده و به سمت خاک سوریه حرکت کردم.

وی افزود: در تمام طول مسیر موجی از نگرانی و اضطراب سرتاسر وجودم را تسخیر کرده بود ولی به محض اینکه وارد خاک سوریه و جسرالشغور شدم، نیروهای امنیتی برخوردی بسیار منطقی و انسانی با من کردند و اکنون از اینکه به وطن خویش بازگشته‌ام و فریب تبلیغات دشمن را نخوردم بسیار خوشحالم.

روزی 100 بار آرزو می کنم کاش به ترکیه نمی رفتم

از وی سؤال کردیم که وضعیت کمپ‌‌‌های ترکیه چگونه بود که با گریه و چشم‌های اشک‌آلود گفت: روزی صد بار آرزو می‌کنم که ای کاش به آنجا نرفته بودم زیرا در آن کمپ‌ها اتفاقاتی رخ داد و می‌دهد که از بازگو کردن آن شرم دارم. از تجاوز جنسی گرفته تا نبود امکانات و مسایل معیشتی مصیبت‌هایی بود که بر اعراب سوریه وارد می‌شود.

سلیمان در سخنان خود توصیه ای نیز به ساکنان شهرهای مرزی سوریه و ترکیه داشت و تأکید کرد: توصیه می‌کنم که به هیچ عنوان وطن را ترک نکنید، ماندن در سوریه و تحمل وضعیت فعلی بسیار بهتر از مشکلاتی است که در کمپ‌ها بر سوری‌ها وارد می‌شود.

شبکه الجزیره چندی پیش در گزارشی اعلام کرده بود که ارتش سوریه در جسرالشغور به زنان معارضان این منطقه تجاوز می‌کند، وقتی این موضوع را پیگیری کردیم، اهالی این منطقه ضمن اعلام بی‌خبری و دروغ خواندن آن گفتند که نیروهای ارتش اصلاً با زنان صحبت هم نمی‌کنند چه رسد به تجاوز.

افراد اگر بمیرند، الجزیره اعلام می کند ارتش آنها را کشته است

از دیگر خبرسازی‌ها در جسرالشغور اینکه در یک تظاهرات مسالمت‌آمیز یک نفر به خاطر سکته قلبی جان خود را از دست می‌دهد ولی الجزیره اعلام می‌کند که بوسیله گلوله‌ نیروهای امنیتی کشته شده است.

مردم جسرالشغور وقتی اسم الجزیره را می‌شنوند، بدشان می‌آید و بدون استثناء این شبکه را دروغگو (کذاب) می‌نامند. برادر این فرد بعد از مشاهده جسد برادرش در پزشکی قانونی، مصاحبه کرد که وی با مرگ طبیعی جان باخته است و اخبار الجزیره در این باره صحت ندارد.

جسرالشغور یکی از شهرهای کشور سوریه واقع در استان ادلب است. این شهر در کنار رود عاصی (اُرونتس) و در جاده اصلی لاذقیه به حلب واقع شده‌است. جسرالشغور در 75 کیلومتری لاذقیه و 104 کیلومتری حلب قرار دارد.

شهر جسرالشغور که در یک دشت حاصلخیز آبرفتی در دره غاب و در کناره خاوری کوهستان نُصیریه جای گرفته از 10 هزار سال پیش تاکنون پیوسته مسکونی بوده‌است.

ترکیه سعی کرد با دروغ و عوام فریبی مردم این شهر را به سمت اردوگاه‌های خود بکشاند و از این طریق قصد داشت مجامع بین المللی را قانع کند که بخاطر نبود امنیت شهروندان سوریه به ترکیه فرار کرده اند و زمینه سازی کند تا به سوریه حمله شود.

اما پس از اینکه مردم سوریه حقایق ماجرا را فهمیدند به جسرالشغور برگشتند و این طرح ناموفق باقی ماند. البته عده ای نیز هنوز در این کمپ ها باقی مانده اند که از معاندان نظام سوریه هستند و برای فعالیت های خرابکارانه برنگشته اند.

شهروندان جسرالشغور با وجود تمام تبلیغات منفی که علیه این منطقه صورت می‌گیرد را افشا می کنند و از جمله کسانی هستند که نقش بسزایی در برملا کردن توطئه‌ها علیه سوریه را بازی می‌کنند.

در بخش های بعدی و گزارش های آینده موارد مستند بیشتری از دروغ پردازی های الجزیره و العربیه و بی بی سی عربی در ماجرای سوریه منتشر خواهیم کرد.

ادامه دارد ...

انتهای پیام/ق
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول