اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

دروغ پردازی های الجزیره و العربیه در حوادث سوریه - 5

حومه دمشق از دروغ پردازی الجزیره تا واقعیت موجود

خبرگزاری فارس: برخی اوقات در حومه دمشق شعارهایی علیه دولت سر می‌دهند و سطل‌های آشغال را نیز آتش می زنند ولی سازماندهی شده نیست و ارتش تیز تاکنون هیچ دخالتی نداشته است.

حومه دمشق از دروغ پردازی الجزیره تا واقعیت موجود
به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به دمشق، از بدو آغاز تحولات در سوریه شبکه های تلویزیونی العربیه و الجزیره برای انحراف افکار عمومی این کشور و تحریک مردم علیه نظام بار اسد فعالیت های گسترده ای آغاز کردند و در این راستا برای تحریک بیشتر مردم از کاه کوه ساختند و اخبار دروغ زیادی را نیز منتشر کردند.  

یکی از مسائلی که همیشه در این شبکه ها خبرسازی می شود، وضعیت حومه دمشق است که اکثراً مهاجران سکنی دارند. مهاجران عراقی و فلسطینی از یک طرف شهروندان سوریه نیز در طرف دیگر برخی از ساکنان حومه دمشق هستند. البته نباید فراموش کرد که مردم حومه دمشق در فقر بسر می برند و وضعیت مناسبی از لحاظ معیشتی و اشتغال ندارند و این موضوع مزید بر علت شده است.

شبکه الجزیره در گزارشی اعلام کرده بود در حومه دمشق، جنایات زیادی از سوی نیروهای امنیتی صورت گرفته و این خبر را در راس اخبار خود قرار داده بود.

این بهانه ای شد که به حومه (ریف) دمشق رفته و از نزدیک با ساکنان آن در رابطه با این موضوع و وقایع جاری در آنجا صحبت کنیم.

از شهروندان عادی در صف خرید نان شروع کردیم و در رابطه با خبر الجزیره و آنچه آن را جنایت نامیده بود، پرسیدیم که چنین پاسخ داد: از قضا همان روزی که الجزیره این خبر را پخش کرد من مشغول خرید مایحتاج خانه بودم و وقتی به خانه برگشتم و از شبکه الجزیره خبر کشتار مردم در حومه دمشق را شنیدم، بسیار تعجب کردم. 

برای اینکه بیشتر در این ماجرا پی ببریم، به سراغ یک مغازه دار رفتیم که در طول این مدت مشغول به کار بوده است و به ما چنین گفت: آنچه الجزیره آن را جنایت نامید، اصلاً صحت ندارد و هر آنچه می بینید و می شنوید، دروغ محض است. ما نه تظاهراتی دیدیم و نه نیروهای امنیتی و نه درگیری.

البته نقاطی هم در حومه دمشق وجود دارد که برخی اوقات عده‌ای از ارازل و اوباش منطقه با دریافت مقادیری پول از نیروهای خارجی سعی در ناآرام کردن منطقه دارند و در برخی اوقات نیز سطل های آشغال کنار خیابان را به وسط خیابان کشیده و با آتش زدن آنها تلاش می کنند که زمینه را برای نا امنی و بروز درگیری در این مناطق فراهم کنند و این مساله خوراک بسیار خوبی برای رسانه هایی همچون الجزیره است.

اما کلیات ماجرا حاکی از آرامش در حومه دمشق است. تجمعات در این منطقه به هیچ وجه سازمان یافته نیست که نیازی به دخالت نیروهای امنیتی داشته باشد.

معمولاً عده ای کمتر از 10 نفر به مدت چند دقیقه علیه دولت شعار می دهند و بلافاصله پس از چند دقیقه هرکدام به خیابانی فرار می کنند و متواری می شوند. بنابراین ما اعتراضات سازمان یافته در حومه دمشق نداریم.

در بخش های بعدی و گزارش های آینده موارد مستند بیشتری از دروغ پردازی های الجزیره و العربیه و بی بی سی عربی در ماجرای سوریه منتشر خواهیم کرد.

ادامه دارد ...

گزارش از : روح الله قاسمیان

انتهای پیام/ق
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول