اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

دروغ پردازی های الجزیره و العربیه در حوادث سوریه - 3

گفت‌وگوی فارس با شهروند سوری که الجزیره وی را شهید خوانده است

خبرگزاری فارس: "عبدالجلیل خلیل" از اهالی جسرالشغور در سوریه است که شبکه الجزیره ادعا کرد پس از بازگشت از کمپ های ترکیه توسط ارتش سوریه کشته شده است.

گفت‌وگوی فارس با شهروند سوری که الجزیره وی را شهید خوانده است
به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به دمشق، از بدو آغاز تحولات در سوریه شبکه های تلویزیونی العربیه و الجزیره برای انحراف افکار عمومی این کشور و تحریک مردم علیه نظام با اسد فعالیت های گسترده ای آغاز کردند و در این راستا برای تحریک بیشتر مردم از کاه کوه ساختند و اخبار دروغ زیادی را نیز منتشر کردند.  

در یکی از ماجراها شبکه الجزیره اعلام کرده بود که "عبدالجلیل خلیل" از شهروندان سوریه است که با آغاز درگیری در جسر الشغور به ترکیه رفت و پس از برگشت به جسرالشغور توسط نیروهای امنیتی سوریه کشته شد.

این امر بهانه‌ای شد تا در سفر به جسر الشغور به سراغ وی رفته و نظر وی و اعضای خانواده وی را درباره این خبر الجزیره جویا شویم. آنچه در پی می آید، متن کامل این مصاحبه است.
 
فارس: آقای عبدالجلیل چی شد که به ترکیه رفتید؟

عبدالجلیل:
وقتی در درعا درگیری شد، طولی نکشید که به دیگر شهرهای سوریه نیز سرایت کرد و جسر الشغور نیز که یک شهر مرزی است، خیلی زود درگیر تحولات شد و کشور ترکیه نیز از جمله دول خارجی است که در این ماجرا نقش موثری داشته است.
بعد از اینکه درگیری در شهرهای سوریه افزایش یافت، ترکیه مدام بر طبل نا امنی کوبید و بعد از مدتی یک اردوگاه و کمپی در نزدیکی جسرالشغور در خاک خود بنا کرد و اعلام کرد که شهروندان سوریه برای اینکه از جنگ نظامی و کشته شدن در امان باشند، می توانند به ترکیه بیایند و ما از آنها پذیرایی می کنیم.
 
فارس: آیا شما رفتید؟

عبدالجلیل:
بله. من و اعضای خانواده ام وقتی دیدیم مردم زیادی از جسرالشغور به ترکیه می روند، ما هم تصمیم گرفتیم که برویم و رفتیم در اردوگاه‌های ترکیه و مدت اندکی را آنجا بودیم.
 
فارس: آنجا چطور بود و چرا مدت کمی آنجا ماندید؟ چی شد که برگشتید؟

عبدالجلیل:
ترک ها اعلام کرده بودند که مانند شهروندان ترک با ما رفتار می کنند و فکر نمی کردیم آنجا به ما سخت بگذرد. ولی واقعیت چیز دیگری بود. هیچگونه امکانات رفاهی مناسب برای زندگی در آنجا نبود و علاوه بر این افسران ترک مشکلاتی برای زنان و دختران جسرالشغوری ایجاد می کردند که اصلا نمی خواهم آنها را بازگو کنم.
این شد که پس از مشورت با دیگر شهروندان سوریه ای متوجه شدیم که اینجا، بهشتی نیست که ترک ها به ما نشان دادند و اصل ماجرا چیز دیگری است.
 
فارس: اصل ماجرا چی بود؟

عبدالجلیل:
ترک ها به ما گفتند که بزودی جنگ سختی علیه دولت سوریه آغاز می شود و شما می توانید در این اردوگاهها در امان باشید. وقتی آمدیم به این کمپ ها متوجه شدیم نه جنگی درکار است و نه قرار است حمله ای صورت گیرد. آنجا بود که متوجه شدیم این امر توطئه ای بوده که ترکیه می خواست با مستقر کردن شهروندان سوریه در این کمپ ها آن را عملی کند. این بود که پشیمان شدیم و تصمیم جدی گرفتیم برگردیم. البته مطمئن شده بودیم که در جسرالشغور نیز هیچ درگیری اتفاق نیفتاده و ارتش نیز اعلام کرده با افرادی که برگردند هیچ کاری ندارد.
بالاخره برگشتیم و خوشحال هم هستیم که به وطنمان برگشتیم.
 
فارس: ماجرای کشته شدنتان که العربیه و الجزیره اعلام کردند چی بود؟

عبدالجلیل:
چند روزی بود که از جسر الشغور برگشته بودیم. یک روز در منزل نشسته بودیم و از برخی شبکه های عربی اخبار سوریه را پیگیری می کردیم. چشمم به زیر نویس خبری افتاد که به نقل از العربیه بود و نوشته بود که عبدالجلیل خلیل از شهروندان سوریه که به اردوگاه ترکیه رفته بود، پس از بازگشت به جسرالشغور توسط نیروهای ارتش سوریه کشته شد.
با دیدن این خبر شوکه شدم و همه افراد فامیل و خانواده، دوستان و همه افرادی که من را می شناختند بلافاصله به منزل ما تماس می گرفتند و احوال مرا می پرسیدند. فکر می کردند من کشته شده ام.
 
فارس: مگر نیروهای ارتش سوریه با شما بدرفتاری می کردند؟

عبدالجلیل:
نه، اتفاقا دوستانم چون خوش رفتاری آنها را دیده بودند، بیشتر تعجب کرده بودند. نیروهای ارتش پس از اینکه به ما گفتند کجا رفتید، چی شد که برگشتید و خوش آمدید به وطنتان هیچ برخورد دیگری با ما نداشتند.
 
فارس: چی شد که تصمیم گرفتید واقعیت ماجرا را بازگو کنید؟

عبدالجلیل:
بعد از اینکه این خبر را دیدم و با تماس هایی که دوستانم گرفتند، برای دفاع از میهنم و حمایت از نیروهایی که امنیت را در جسرالشغور مستقر کرده بودند، و همچنین برای اینکه توطئه های دشمنان سوریه را افشا کنم تا دوستانم این دروغ بزرگ را باور نکنند، تصمیم گرفتم که حقایق را برای اذهان عمومی روشن کنم تا افرادی که می خواهند از اردوگاه‌های ترکیه برگردند، با شنیدن این خبر تصمیم اشتباهی نگیرند.
اینگونه بود که در تاریخ 19/6/ 2011 با یکی از تلویزیون های سوریه مصاحبه کردم و ماجرا را توضیح دادم که همه تعحب می کردند.
 
فارس: به مردن سوریه چی گفتید؟

عبدالجلیل:
در اولین جمله بعد از سلام به مردم سوریه، گفتم "ببینید من زنده ام سالم و سرحال هستم و دروغ است که من کشته شده ام. هیچ مشکلی برای من در جسرالشغور پیش نیامده است. من همان کسی هستم که شبکه الجزیره من را شهید خواند و العربیه نیز ادعا کرد نیروهای امنیتی من را کشته اند".
 
فارس: تنهایی مصاحبه کردید و آیا کارت شناسایی هم ارائه کردید؟ چون خانم زینب الحصنی نیز در مصاحبه تلویزیونی کارت شناسایی خود را ارائه کرده بود.

عبدالجلیل:
بله. من علاوه بر اینکه هسمرم را همراه خود برده بودم، کارت شناسایی نیز به مردم سوریه نشان دادم که بدانند قصه های الجزیره جز خیال‌بافی و دروغ چیزی نیست که این موضوع تاثیر خوبی بر شهروندان سوریه و بویژه جسرالشغوری ها داشت.

فارس: بعنوان سوال آخر، چه توصیه و پیامی برای شهروندان سوریه دارید که در کمپ های ترکیه باقی مانده اند؟

عبدالجلیل:
ارتش سوریه در بازگشت ما خللی وارد نکرد و رفتاری کاملا انسانی داشت. ارتش بخشی از ملت سوریه است و هیچ گاه بر روی ملت سوریه اسلحه نخواهد کشید. حتی نیروهای امنیتی مراقب بودند که بچه های ما نترسند. نباید فریب شبکه های خبری معاند را خورد و جسر الشغور در امنیت کامل بسر می برد. آرزو می کنم شهروندان جسرالشغوری هرچه زودتر آن اردوگاه‌ها را ترک کنند و به وطن بازگردند. اینجا هیچ گونه مشکلی برای زندگی کردن نیست.

جسرالشغور یکی از شهرهای کشور سوریه واقع در استان ادلب است. این شهر در کنار رود عاصی (اُرونتس) و در جاده اصلی لاذقیه به حلب واقع شده‌است. جسرالشغور در 75 کیلومتری لاذقیه و 104 کیلومتری حلب قرار دارد.

شهر جسرالشغور که در یک دشت حاصل‌خیز آبرفتی در دره غاب و در کناره خاوری کوهستان نُصیریه جای گرفته از 10 هزار سال پیش تاکنون پیوسته مسکونی بوده‌است.

ترکیه سعی کرد با دروغ و عوام فریبی مردم این شهر را به سمت اردوگاههای خود بکشاند و از این طریق قصد داشت مجامع بین المللی را قانع کند که بخاطر نبود امنیت شهروندان سوریه به ترکیه فرار کرده اند و زمینه سازی کند تا به سوریه حمله شود.

اما پس از اینکه مردم سوریه حقایق ماجرا را فهمیدند به جسرالشغور برگشتند و این طرح ناموفق باقی ماند. البته عده ای نیز هنوز در این کمپ ها باقی مانده اند که از معاندان نظام سوریه هستند و برای فعالیت های خرابکارانه برنگشته اند.

در بخش های بعدی و گزارش های آینده موارد مستند بیشتری از دروغ پردازی های الجزیره و العربیه و بی بی سی عربی در ماجرای سوریه منتشر خواهیم کرد.

ادامه دارد ...

گزارش از : روح الله قاسمیان

انتهای پیام/ق
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول