اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کل دادگستری استان قزوین خبر داد:

کاهش زمانی رسیدگی در محاکم تجدیدنظر به 3 ماه

خبرگزاری فارس: رئیس کل دادگستری استان قزوین گفت: متوسط زمان رسیدگی در محاکم تجدیدنظر در قزوین به سه ماه تقلیل یافت.

کاهش زمانی رسیدگی در محاکم تجدیدنظر به 3 ماه
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین به نقل از روابط عمومی دادگستری استان قزوین، جمال انصاری بیان کرد: در حال حاضر 9 شعبه تجدیدنظر در دادگستری استان فعال است که در این شعب 27 قاضی که هر شعبه متشکل از یک رئیس و دو مستشار است، مشغول فعالیت هستند.
وی افزود: همچنین دو شعبه کیفری استان در این محاکم استقرار دارد که به جرائمی که مجازات آنها قصاص نفس، قصاص عضو، رجم، صلب، اعدام و یا حبس ابد است، رسیدگی می‌کند که از یک رئیس و چهار مستشار تشکیل می‌شود.
رئیس کل دادگستری استان اضافه کرد: شعب محاکم تجدیدنظر به شعب تخصصی تقسیم شده‌اند به نحوی که برخی از آنها به پرونده‌های حقوقی، برخی به موضوعات خانواده و برخی نیز پرونده‌های کیفری را بررسی می‌کنند.
وی به نحوه رسیدگی در محاکم تجدیدنظر اشاره کرد و گفت: پس از صدور رای در دادگاه‌های بدوی در صورتی که طرفین در مهلت مقرر قانونی اعتراض خود را اعلام کنند پرونده به محاکم تجدیدنظر ارجاع می‌شود، در این مرحله چنانچه رسیدگی منوط به حضور طرفین باشد از آنها دعوت به عمل می‌آید و در غیر اینصورت بدون حضور طرفین رسیدگی صورت گرفته و پس از مشاوره قضات شعبه اعم از رئیس و مستشاران رای صادر می‌شود که در این مرحله رای صادره قطعی است.
انصاری با اشاره به علت اعتراضات در پرونده‌ها تصریح کرد: اعتراض به میزان خواسته از سوی فرد متضرر، عدم توجه به مدارک و شواهد فرد و اعتراض به نظر کارشناس از مهم‌ترین علل اعتراض هستند، اما علت اصلی این است که به هر حال رای صادره به ضرر یکی از طرفین صادر شده که در نتیجه با توجه به وجود حق اعتراض این امر توسط طرف متضرر انجام می‌گیرد.
وی اعلام کرد: متوسط زمان رسیدگی در این محاکم طی هفت ماه گذشته به سه ماه تقلیل یافته است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته یک ماه کاهش را شاهد هستیم.
رئیس کل دادگستری استان قزوین با اشاره به عملکرد شعب تجدیدنظر استان طی هفت ماه گذشته در سال 90  اظهار کرد: در مدت مذکور 5 هزار و 671 پرونده به شعب تجدیدنظر وارد که از این میزان 6 هزار و 105 پرونده منجر به صدور رای قطعی شده است، همچنین میزان ورودی پرونده‌ها در این بازه زمانی نسبت به مدت مشابه در سال 89، 18 درصد رشد داشته و شاهد رشد 13 درصدی پرونده‌های مختومه نسبت به همین مدت در سال گذشته بوده‌ایم.
وی ضرب و جرح عمدی، مطالبه طلب و سرقت مستوجب تعزیر را جزو موضوعاتی دانست که بیشترین آمار ورودی به دادگاه‌های تجدیدنظر را به خود اختصاص داده‌اند.
انتهای پیام/آ30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول