اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با تصمیم دولت؛

مدیریت منابع آبی به مردم واگذار می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان آب و خاک استان بوشهر گفت: با تصمیم جدید دولت مدیریت منابع آبی به مردم واگذار خواهد شد.

مدیریت منابع آبی به مردم واگذار می‌شود
به گزارش خبرگزاری فارس از آبپخش، منصور نوذری شامگاه دوشنبه در نشست تشکیل تعاونی آب‌بران آبپخش در جمع کشاورزان این بخش اظهار داشت: تاکنون شاهد مدیریت منابع آب کشاورزی توسط وزارت نیرو بوده‌ایم ولی تصمیم جدید دولت واگذاری مدیریت منابع آبی به مردم و دست‌اندرکاران آن است.
وی افزود: تشکیل تعاونی آب‌بران که در برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مطرح شده گام مهمی در راستای واگذاری مدیریت منابع آبی به کشاورزان است و در استان بوشهر از تشکیل تعاونی‌های آب‌بران حمایت خواهیم کرد.
نوذری ادامه داد: مسئولان ارشد بخش و کشاورزان باید بستر لازم برای تشکیل تعاونی آب‌بران به منظور مدیریت منابع آبی توسط کشاورزان و بخش مردمی را فراهم کنند.
رئیس سازمان آب و خاک استان بوشهر با بیان اینکه تا کنون هیچ تعاونی آب‌برانی در بوشهر تشکیل نشده است، اذعان داشت: در این استان قریب به 19 تعاونی تولید خدمات کشاورزی وجود دارد و تعاونی‌های تولید بستری مناسب برای تشکیل تعاونی آب‌بران هستند.
نوذری بیان داشت: برای تشکیل تعاونی آب‌بران، باغداران حوزه کانال آبیاری درجه دو باید درخواست خود را مبنی بر تشکیل این تعاونی از طریق مسئولان ارشد بخش و نمایندگان باغداران به سازمان تعاونی روستایی و آب و خاک استان اعلام کنند.
وی ادامه داد: برای تشکیل تعاونی آب‌بران یک پایلوت 200 هکتاری در بخش آبپخش در دست مطالعه است و در آینده نزدیک شاهد تشکیل تعاونی آب‌بران در این بخش خواهیم بود.
این مسئول با بیان اینکه تشکیل تعاونی آب‌بران سبب قرار گرفتن کشاورزان در بطن امور مربوط به ایشان می‌شود، اذعان داشت: جایگاه تعاونی آب‌بران تعریف شده و هیچ کس یا هیچ چیز نمی‌تواند جای این نهاد را اشغال کند.
رئیس سازمان آب و خاک استان بوشهر بیان داشت: تعاونی آب‌بران یکی از مهم‌ترین نظام‌های بهره‌برداری است که نقش مهمی در مشارکت کشاورزان که بهره‌برداران اصلی شبکه‌های آبیاری هستند می‌شود و زمینه را برای مدیریت مطلوب شبکه‌های آبیاری فراهم می‌کند.
نوذری در ارتباط با ضرورت تغییر در شیوه‌های آبیاری افزود: شیوه‌های آبیاری نخیلات و اراضی کشاورزی در سراسر استان باید تغییر کند و شاهد بهره‌گیری از شیوه‌های نوین آبیاری باشیم.
وی ادامه داد:‌ در شیوه آبیاری استخری که هم‌اکنون مورد استفاده کشاورزان است حجم زیاد آب دریافتی در هر مرحله سبب افزایش دور آبیاری شده و همچنین سبب زه‌دار شدن اراضی می‌شود که برای اراضی کشاورزی مفید نیست.
این مسئول تصریح کرد: با کاهش حجم آب دریافتی کشاورزان در هر دور آبیاری می‌‌توان تعداد ادوار آبیاری را افزایش و فاصله زمانی آنرا کاهش داد که برای کشاورزان مفید است و سبب بهبود وضعیت باغات و اراضی کشاورزی می‌شود.
رئیس سازمان آب و خاک استان بوشهر اذعان داشت: کشاورزان با تقسیم استخرهای آبیاری نخیلات علاوه بر بهبود وضعیت آبیاری می‌توانند مسیری مناسب برای رفت و آمد و انجام امور کشاورزی‌شان فراهم آورند.
انتهای پیام/و۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول