اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

/یادداشت/

خواب شیرین مسئولان در آبیاری فضای سبز با آب شیرین

خبرگزاری فارس: با وجود اهمیت صرفه‌جویی آب شرب شیرین در قم شاهد استفاده از این آب برای آبیاری فضاهای سبز عمومی و موجود در برخی فضاهای سبز موجود در نهادها هستیم.

خواب شیرین مسئولان در آبیاری فضای سبز با آب شیرین
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آب یکی از نعمت‌های خدادادی و حیاتی است که در اختیار انسان‌ها قرار گرفته تا به طور مطلوب به استفاده و بهره‌برداری از آن بپردازند.
آب شور قم یکی از محرومیت‌های شهر قم بود که با توجه به زائرپذیری وجود آب شیرین یک ضرورت انکارناپذیر برای این شهر محسوب می‌شود.
آب شیرین برای مردم قم یکی از رویاها و آرزوهای شیرین بود و شهروندان قم تا 10 سال پیش از آب شور لوله‌کشی می‌نوشیدند ولی مردم به تدریج با راه‌اندازی دستگاه‌های آب شیرین‌کن‌هایی در سطح شهر به ظروف 20 و 10 لیتری برای خرید آب شیرین روی آوردند که بسیاری از شهروندان در اثر حمل این ظروف به برخی عوارض مانند دیسک و درد کمر مبتلا شدند.
پس از مدتی آب شیرین‌کن‌های خانگی به منازل شهروندان قمی وارد شد و تا اندازه‌ای از مشکلات خرید آب و حمل ظرف‌های آب چند لیتری برای آنها کاسته شد.
پس از مدتی نوید شیرین شدن آب داده شد اگر چه این مژده از دولت‌های پیش از دولت نهم و دهم داده شده بود ولی به قول معروف به اسم دولت دهم رقم خورد و با حضور رئیس جمهور پنجم خرداد سال جاری پروژه آبرسانی از سرشاخه‌های دز به استان قم به طور رسمی افتتاح شد.
مردم در اوایل طعم آب شیرین را برای نخستین بار به طور مستقیم چشیدند ولی به تدریج مشاهده کردند که از کیفیت آب قم کاسته می‌شود.
تا زمانی که مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم در مصاحبه‌ای کیفیت شیرینی آب را منوط به صرفه‌جویی شهروندان کرد و گفته بود اگر مصرف آب از سوی مردم رعایت نشود بدون کیفیت آن در تابستان ممکن است تغییرات بیشتری داشته باشد و گوارایی آب از دست برود.
با وجود شیرینی آب هنوز در کوچه‌ها شاهد حمل ظروف آب از سوی شهروندان هستیم.
توصیه‌ها درباره صرفه‌جویی در مصرف آب از سوی شخصیت‌های مختلف بر مردم ابلاغ شد ولی باید گفت در کنار مردم، نهادها و مسئولان همچنین ملزم به صرفه‌جویی هستند و نباید از آب شرب برای آبیاری فضاهای سبز موجود در محوطه‌های نهادهای خود استفاده کنند یا اماکن و فضاهای سبز عمومی را با آب شهری سیراب کنند و بهتر است کمی مسئولان نهادها هم به خود بیایند و برنامه‌ای برای آبیاری محوطه‌های خود داشته باشند تا بلکه وعده‌های مسئولان مبنی بر نوشیدن آب شیرین از سوی مردم قم تحقق پیدا کند.
نوشیدن و استفاده آب شیرین برای مردم قم به هزار و یک اما و اگر منوط می‌شود ولی مردم شهرهای دیگر بدون هیچ دغدغه‌ای از آب شیرین استفاده می‌کنند.

====================
یادداشت: ایمن‌سادات موسوی‌نژاد
====================
انتهای پیام/ج10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول