اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حضور کارگردان یه حبه قند در اردکان؛

نقش فرش در سینمای ایران بررسی شد

خبرگزاری فارس: با حضور سیدرضا میرکریمی و شادمهر راستین، کارگاه بررسی نقش فرش در سینمای قبل و بعد از انقلاب اسلامی ایران در دانشکده هنر و معماری اردکان برگزار شد.

نقش فرش در سینمای ایران بررسی شد
به گزارش خبرگزاری فارس از اردکان، سیدرضا میرکریمی پیش از ظهر امروز در این نشست که در دانشکده هنر و معماری اردکان و به دعوت یکی از دانشجویان رشته فرش برگزار شده بود با اشاره به ساخت فیلم "خاطره خاطره" در اردکان اظهار داشت: وقتی برای نخستین بار سفارش ساخت 15 فیلم کوتاه درباره فرش ایرانی مطرح شد به نظرم رسید این سوژه ملی می‌تواند توسط تعدادی از سینماگران خبره سینمای ایران و در قالب فیلم‌های کوتاه پنج تا 10 دقیقه‌ای به تصویر کشیده شود.
کارگردان فیلم یه حبه قند با بیان اینکه این سوژه جزو اندک سوژه‌هایی بود که همه کارگردانان سینمای ایران راغب به تجربه کردن در این زمینه بودند، افزود: کارگردانان شاخصی نظیر بهرام بیضایی، رخشان بنی‌اعتماد، منیژه حکمت، همایون اسعدیان، داریوش مهرجویی، ناصر تقوایی و جعفر پناهی از جمله کارگردانانی بودند که هر کدام با نگاهی متفاوت به موضوع فرش ایرانی در آثار خود پرداختند.
کارگردان فیلم به همین سادگی افزود: وقتی به همراه شادمهر راستین که نویسندگی تعدادی از آثارم را به عهده داشته به اردکان آمدیم تنها ایده‌ای خام در ذهن داشتیم.
وی ادامه داد: راستین ایده‌ای به من داده بود و با همین ایده به جستجو و تحقیق در حوزه قدمت فرش و قالیبافی در یزد و اردکان همچنین سبک معماری و نوع مناسبت خاص انسانی در این منطقه کویری پرداختیم.
میرکریمی بیان کرد: در اردکان با یکی از شهروندان اردکانی که در حوزه تاریخ و آداب و رسوم اردکان تحقیق کرده بود آشنا شدیم و پس از چند روز تصمیم گرفتیم از او، همسر و اقوامش برای بازی در فیلم "خاطره خاطره" کمک بگیریم.
کارگردان فیلم "خیلی دور خیلی نزدیک" یادآور شد" از آنجا که وی با اقوامش محرم بود و می‌توانستیم از این طریق نزدیکی و صمیمیت رایج در خانواده‌های اردکانی را نشان بدهیم، مصمم شدیم از وی و خانواده‌اش به عنوان شخصیت‌های اصلی و فرعی کار استفاده کنیم.
وی با اشاره به همکاری بی‌نظیر مردم اردکان در ساخت این فیلم گفت: وقتی خانه آیت‌الله خاتمی را به عنوان لوکیشن اصلی کار انتخاب کردیم به یکباره با خانه‌ای خالی مواجه شدیم که هیچ اثاثیه‌ای در آن نبود.
سیدرضا میرکریمی افزود: خانه باید با آکساسوار صحنه پر و روح زندگی در آن دمیده می‌شد.
شادمهر راستین نیز که از ابتدا درکنار میرکریمی قرار داشت و توضیحات تخصصی و تکمیلی را به حضار و دانشجویان این دانشکده می‌داد، در این زمینه اظهار داشت: یکی از سخت‌ترین کارها در ساخت فیلم کوتاه "خاطره خاطره" این بود که باید خانه را پر از وسایلی می‌کردیم که مختص همین منطقه جغرافیایی بود.
نویسنده فیلم به همین سادگی افزود: به این منظور دست به دامن مردم و همسایه‌ها شدیم و آنها نیز انصافا با روی گشاده و محبت تمام آنچه را می‌‌خواستیم در اختیار ما قرار دادند.
میرکریمی نیز ادامه داد: وقتی در خانه‌ها را می‌زدیم و با معرفی خود و کاری که در حال انجام آن هستیم از آنان می‌خواستیم وسایل صحنه‌ای را که مورد نیاز ماست دراختیارمان قرار دهند با مهمان‌نوازی و اشتیاق ما را می‌پذیرفتند.
وی اضافه کرد: ما را به داخل خانه‌هایشان دعوت می‌کردند و بدون هیچ‌گونه نگرانی ما را آزاد می‌گذاشتند تا آن چه را که لازم داریم از خانه‌هایش امانت بگیریم.
میرکریمی با بیان اینکه در هیچ نقطه‌ای از مناطق ایران چنین منش زیبایی را ندیده است، خاطرنشان کرد: بیشترمردمی که ما به آنها مراجعه می‌کردیم نمی دانستند رضا میرکریمی و شادمهر راستین چه کسانی هستند اما با اعتماد و محبت و احترام آن چه را که داشتند در طبق اخلاص می‌گذاشتند و حتی نگاه نمی‌کردند که چه وسایلی را از کجا بر می‌داریم.
شادمهر راستین در ادامه گفت: زمانی که خانه از وسایل صحنه و فرش ایرانی پر شد و طراح صحنه فیلم طراحی خود را به پایان رساند، فرشی روی ایوان خانه خاتمی پهن کردیم.
راستین افزود: از مدیر تدارکات خواستیم تعدادی از زنان را برای پاک کردن سبزی که در فیلم احتیاج داشتیم به خانه خاتمی بیاورد.
این معمار و استاد دانشگاه اضافه کرد: وقتی زن‌های همسایه برای پاک کردن سبزی دور هم نشستند، مشغول حرف زدن و شوخی کردن با یکدیگر شدند و در واقع فضایی به وجود آمد که برای من و سیدرضا میرکریمی بسیار دیدنی و دلنشین بود.
وی ادامه داد: در آن جا به میرکریمی گفتم آن روح سرشار زندگی که همواره در پی به وجود آوردن آن بوده‌ایم در میان این زنان باصفای اردکانی جریان یافته است.
میرکریمی گفت: زمانی که با این صحنه زیبا مواجه شدم ناخودآگاه خاطرات دوران کودکی در من زنده شد و با مشاهده و درک این فضا حلقه گمشده داستان فرش ایرانی به نام "خاطره خاطره" را یافتیم.
وی تصریح کرد: همانطور که در این فیلم به روشنی دریافت می‌شود، رویکرد و نگاه ما به فرش ایرانی در چارچوب مناسبات انسانی و ویژگی‌های خاص زندگی ایرانی تجلی یافته است.
وی به ایده اولیه فیلم یه حبه قند که هم‌اکنون بر پرده سینماهای کشور اکران است، گفت: تجربه‌ای که در حین سفر به شهر اردکان و ساخت فیلم "خاطره خاطره" در این شهر به دست آمد، چندین ماه بعد در قالب طرح فیلمنامه یه حبه قند بروز یافت.
میرکریمی با بیان اینکه فیلمنامه این فیلم بر اساس الگوی فرش ایرانی طراحی شده است، یادآور شد: در فرش ایرانی هیچ عنصری به تنهایی نمودار نیست بلکه همه جزئیات در خدمت یک کلیت و ساختار یکپارچه قابل تعریف است.
وی ادامه داد: در طراحی و نگارش فیلم یه حبه قند نیز سعی من و محمدرضا گوهری به عنوان فیلمنامه نویس بر این بود که هیچ شخصیت و عنصری نسبت به سایر اجزا نمود بیشتری نیابد و هیچ یک از عوامل داستانی اعم از شخصیت‌ها، مکان‌ها، حیوانات، وسایل صحنه و مناسبات داستانی بر دیگری مسلط و غالب نشود.
میرکریمی با اشاره به کاشی‌کاری‌های گنبد مسجد شیخ لطف‌الله تاکید کرد: در کاشی‌کاری این بنای زیبا همه جزئیات در خدمت کلیتی یکپارچه و هماهنگ است و تمام جزئیات از انسجام قابل تاملی برخوردار است.
شادمهر راستین نیز در تایید حرف میرکریمی گفت: خانه‌ها و خانه باغ‌های زیادی را در اردکان، میبد، یزد، کاشان و سایر شهرهای کویری ایران بررسی کردیم اما در نهایت با نظر طراح صحنه فیلم تصمیم گرفتیم با توجه به اهمیت خانه باغ به عنوان یکی از شخصیت‌های تاثیرگذار فیلم، خانه‌ای ایرانی در نزدیکی تهران با در نظر گرفتن مقتضیات فیلمنامه طراحی و بنا شود.
وی با بیان اینکه خانه باغی که در فیلم می‌بینید حاصل تلاش شبانه‌روزی طراح صحنه و گروه حرفه‌ای اوست بیان داشت: تمام درها و پنجره‌هایی که در فیلم مشاهده می‌شود از شهرهای اردکان و تعدادی نیز از شهر میبد به لوکیشن اضافه شده است و اصرار داشتیم در طراحی خانه از وسایل و مصالح خاص معماری یزد و اردکان استفاده کنیم.
میرکریمی در ادامه استقبال دانشجویان و جوانان اردکانی از این کارگاه را نشانه علاقه و دلبستگی آنان به هنر و سینمای اصیل ایرانی دانست و تصریح کرد: بخشی از خاطرات خوب زندگی من و شادمهر راستین در این شهر و در تعامل با مردم بی‌ادعا و صمیمی اردکان رقم خورده است.
کارگردان فیلم "اینجا چراغی روشن است" تاکید کرد: بدون همکاری و همراهی مردم اردکان فیلم "خاطره خاطره" ساخته نمی‌شد یا حداقل این اثر شکل و ساختار دیگری می‌یافت.
وی پشتکار را لازمه پیشرفت و موفقیت در هنر دانست و عنوان کرد: من و شادمهر راستین با پیگیری مجدانه یکی از دانشجویان و در حالی که راستین به تازگی از سفر خارج از کشور بازگشته بود، تصمیم به حضور در این شهر و دانشکده گرفتیم.
میرکریمی خاطرنشان کرد: عزم جدی برای برگزاری این ورک شاپ یا کارگاه تخصصی نشان‌دهنده عمق وعلاقه نسل نوپای امروز ایران به هنر اصیل ایرانی اسلامی است که جای بسی خوشحالی دارد.
در ادامه این کارگاه جلسه پرسش و پاسخ نیز برگزار شد و میرکریمی و شادمهر راستین به سئوالات دانشجویان و جوانان اردکان پاسخ دادند.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول