اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس پارک علم و فناوری همدان:

استفاده از پژوهش در راستای تولید فن مغفول مانده است

خبرگزاری فارس: رئیس پارک علم و فناوری همدان گفت: اگرچه پژوهش‌های بسیاری در جامعه ما انجام می‌شود اما استفاده از این پژوهش‌ها در راستای تولید فن ابتر مانده است.

استفاده از پژوهش در راستای تولید فن مغفول مانده است
به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، خسرو پیری ظهر امروز در کمیته فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی و تبلیغات ستاد بزرگداشت هفته پژوهش با بیان اینکه پژوهش مؤلفه‌های مختلفی دارد، اظهار کرد: نیروهای فکری از جمله این مؤلفه‌ها است که نیاز به داده‌های موجود دارد اما متأسفانه در جامعه با کمبود نیروهای تحقیقاتی و پژوهشگری برای پاسخگویی به نیازها مواجه هستیم.
وی با بیان اینکه در جامعه کنونی محقق حرفه‌ای کم داریم، گفت: توانایی و ظرفیت پژوهش در کشور بالاست که این ظرفیت نیاز به توجه و کار دارد.
رئیس پارک علم و فناوری استان همدان با بیان اینکه پژوهش بر یک نظام‌مندی و چارچوب عقلی و منطقی در حرکت است، تا خروجی قابل استفاده داشته باشد، عنوان کرد: پژوهش، حوزه‌های دانش را گسترش می‌دهد و امکان کشف و کاربرد دانش کهن را نیز فراهم می‌کند.
وی با بیان اینکه تکنولوژی حاصل علم است، متذکر شد: تکنولوژی تاکنون جایگاه اصلی خود را در این حوزه پیدا نکرده است و هنوز فرهنگ پژوهش به معنای واقعی در جامعه نهادینه نشده است.
پیری با اشاره به نقش دانشگاه در حمایت و گسترش طرح‌های پژوهشی تصریح کرد: دانشگاه‌ها بخشی از کار نهادینه‌سازی پژوهش را در جامعه انجام می‌دهند اما دیگر دستگاه‌ها باید وارد عرصه شوند تا این علم و پژوهش تبدیل به فن شود.
وی با بیان اینکه واژه پژوهش خود نیازمند نقد و بررسی است، متذکر شد: اگرچه پژوهش‌های بسیاری در جامعه ما انجام می‌شود اما استفاده از این پژوهش‌ها در راستای تولید فن ابتر مانده است که این مقوله نیازمند توجه است.
رئیس پارک علم و فناوری استان همدان با بیان اینکه رابطه بین آموزش و پژوهش رابطه‌ای متقابل است، گفت: این تقابل مستقیم در جامعه ما هنوز آنگونه که باید، جا نیفتاده که در این راستا مفاهیم آموزشی و سرفصل‌های آموزشی ما نیاز به بازنگری و توجه دارد.
وی با بیان اینکه هزینه پژوهش به دلیل نداشتن خروجی مناسب بالاست، تصریح کرد: سیاست‌های نظام سیاست‌های درستی است چراکه در راستای توجه به امر پژوهش و اختصاص اعتبار برای این مهم گام برمی‌دارد.
پیری با بیان اینکه پژوهش امری است که قادر به حل مسئله و معضل در جامعه می‌شود، گفت: حاصل پژوهش، پیشرفت جامعه است که بر این مبنا نباید منحصر به یک هفته شود در حالی که ما از فرهنگسازی در این زمینه غافل هستیم و کمترین توجهی به بخش پژوهش صورت می‌گیرد.
وی با تأکید بر لزوم جاری و ساری بودن امر پژوهش در جامعه بیان کرد: در جامعه‌ای که دید و منطق پژوهشی جاری باشد شایعه بروز نمی‌کند.
دبیر کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی نیز با بیان اینکه در سال جاری نام این کمیته به "کمیته فرهنگسازی، تبلیغات و اطلاع‌رسانی" تغییر یافته، علت آن را توجه دادن به امر فرهنگ‌سازی فعالیت‌های پژوهشی در جامعه معرفی کرد.
مریم ملونی، تشویق و ترغیب پژوهشگران و فناوران و تولید علم به ثروت و ایده به پدیده، شناسایی و عرضه آخرین دستاوردهای پژوهشی و فناوری دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی دستگاه‌های اجرایی و نیز افزایش حساسیت و توجه مدیران استانی نسبت به اهمیت فعالیت‌های پژوهشی را از جمله اهداف کمیته فرهنگ‌سازی، تبلیغات و اطلاع‌رسانی هفته پژوهش برشمرد.
انتهای پیام/آ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول