اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس مسائل تعزیه و عزاداری در اردبیل:

محرم مدرسه عشق و آزادگی است

خبرگزاری فارس: کارشناس مسائل تعزیه و عزاداری در اردبیل گفت: ماه محرم به عنوان ماه سوگ و عزاداری و مدرسه کامل فرا گرفتن درس عشق و آزادگی است و زنده ماندن اهداف و فلسفه قیام امام حسین به پاسداشت چنین مراسماتی است.

محرم مدرسه عشق و آزادگی است
بیوک جامعی در حاشیه گردهمایی هیئت‌های مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار کرد: اردبیلی‌ها همزمان با حرکت کاروان عشق امام حسین (ع) از مکه به سمت کربلا و کوفه و برای زنده نگه داشتن این حرکت با شکوه با تشت‌گذاری به استقبال این ماه غم و اندوه می‌روند.
این استاد دانشگاه گفت: در تاریخ صدر اسلام تشت و آب ریختن به آن تجدید بیعت محسوب می‌شود به طوری که حسینیان اردبیل هر ساله با ریختن آب به تشت‌ها پیمان خود را با امام حسین تجدید می‌کنند.
کارشناس مسائل تعزیه و عزاداری در اردبیل در ادامه سخنان خود به تدوین برنامه مدون برای حضور دستجات عزاداری در خیابان‌ها و محلات اردبیل اشاره کرد و افزود: در دهه اول ماه محرم و از روز دوم دستجات عزاداری محلات ششگانه اردبیل با شاخه‌ها و تابعان خود به بازار می‌آیند و به سوگواری و عزاداری می‌پردازند.
وی تصریح کرد: از دیرباز محلات ششگانه به ترتیب محله گازران در روز دوم، محله سرچشمه در روز سوم، محله عالی‌قاپو در روز چهارم، محله پیرعبدالملک در روز پنجم، محله اوچدکان در روز ششم، و محله طوی در روز هفتم به بازار می‌آیند و به عزاداری مشغول می‌شوند.
جامعی بیان کرد: این رسم و رسوم و ترتیب حضور محلات بیش از چند قرن است که همه ساله با رونق و عظمت افزون‌تر برگزار می‌شود و هیچ خللی در آن راه نیافته است.
این استاد دانشگاه در مورد برنامه روز تاسوعا نیز گفت: از دو سال قبل اجتماع بزرگ مردم اردبیل در روز تاسوعای حسینی را شاهد هستیم اما در کنار این مراسم با شکوه و ملی آیین‌های سنتی این روز نظیر شمع‌گردانی نیز اجرا می‌شود به طوری که عاشقان اباعبدالله الحسین در روز تاسوعا در 41 مسجد که فلسفه‌ای خاص دارد آیین سنتی شمع‌گردانی را انجام می‌دهند.
وی به فراموش شدن آیین سنتی خواندن دعاهای فاتحه در دهه اول و روز تاسوعا اشاره و عنوان کرد: چند سال است که این مراسم باشکوه رو به فراموشی گذاشته شده است که امیدواریم به احیای آن همت شود.
کارشناس مسائل تعزیه و عزاداری در اردبیل از دیگر آیین‌های ماه محرم به غبارروبی مساجد اشاره کرد و افزود: در مساجد نیز عزاداران و عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت به ویژه زنان از چند روز قبل از ماه محرم مساجد، تکایا و حسینه‌ها را غبارروبی کرده و این فضاها را برای عزاداران مهیا می‌کنند.
  انتهای پیام/ج20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول