اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل آموزش و پرورش استان قزوین:

معلمان در استفاده از تکنولوژی پیشروتر از دانش‌آموزان باشند

خبرگزاری فارس: مدیر کل آموزش و پرورش استان قزوین گفت: اگر دانش‌آموز در استفاده از تکنولوژی از معلم جلو بیافتد خطرناک است برای همین آموزگار ما باید خود را با عصر جدید همگام بسازد.

معلمان در استفاده از تکنولوژی پیشروتر از دانش‌آموزان باشند
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، جعفر حبیبی عصر امروز در پنجمین جشنواره تولید و حمایت از پدید آوردندگان محتوای الکترونیکی که در سالن کوثر قزوین برگزار شد، بیان کرد: با نیم نگاهی به محیط پیرامون خود، تغییر و تحولات زیادی را در عرصه‌های مختلف در جهان و کشورمان می‌بینیم به خصوص در دهه اخیر که در بحث تکنولوژی و فناوری تغییرات زیادی اتفاق افتاده است.
وی ادامه داد: امروز فناوری در عرصه‌های مختلف مدیریتی و علمی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و تکنولوژی در خدمت بشریت قرار گرفته است، هر جامعه‌ای که بهتر، مناسب‌تر و هدفمند از این تکنولوژی بهره‌مند شود، پیشتازتر است.
مدیر کل آموزش و پرورش استان قزوین اضافه کرد: فناوری در عرصه پزشکی بسیار خوش درخشیده و البته در عرصه مدیریت نیز مدیریتی پابرجاست که بتواند از فناوری روز بهره برده و از آن استفاده بهینه داشته باشد.
وی عنوان کرد: این عصر به عصر اطلاعات و فناوری نامگذاری شده که قطع یقین این موضوع در فرایند تعلیم و تربیت تأثیرگذار است و بحث فناوری در یاددهی و یادگیری خودنمایی می‌کند.
حبیبی افزود: در بحث تعلیم و تربیت اگر مسلط بر علم و فناوری روز دنیا نباشیم در فرایند آموزش با مشکل مواجه خواهیم بود، خوشبختانه جامعه ما همگام و همراه با پیشرفت‌های روز دنیا در حال گام ‌برداشتن است.
وی تصریح کرد: ما در مدارس به طور جدی نیاز به رویکرد جدید داریم، امروز اگر فناوری و تکنولوژی در مدارس ما صورت نگیرد به طور یقین در عرصه تعلیم و تربیت با مشکل مواجه می‌شویم و تربیت و تعلیم در این تغییر و تحولات جهان جا می‌ماند.
مدیر کل آموزش و پرورش استان قزوین افزود: ما در همه عرصه‌های جامعه تحولات زیادی را شاهد بودیم و کمترین تغییرات در فضای کلاس و آموزش اتفاق افتاده است.
وی  توضیح داد: امروز در دنیا شاهد حضور پر رنگ فناوری در عرصه آموزش هستیم، البته این حضور تکنولوژی به معنای نادیده گرفتن معلم نیست و معلم همچنان جایگاه خود را دارد چرا که فضای کلاس بدون معلم معنا و مفهوم ندارد البته معلم ناآشنا به فناوری روز در تأثیرگذاری بر روی دانش‌آموز با مشکل مواجه می‌شود.
حبیبی تأکید کرد: در تکمیل این راه بحث هوشمندسازی مدارس مطرح است و یکی از سیاست‌های محوری آموزش و پرورش هوشمند سازی است که بر اساس برنامه سه ساله و در نهایت پنج ساله باید کل مدارس کشور هوشمند‌ سازی شوند.
وی خاطر نشان کرد: به طور یقین اگر آموزگار ما متناسب با بحث روز حرکت نکند، جا خواهد ماند و تأثیرگذاری او کمتر خواهد بود بنابراین فناوری و تکنولوژی به عنوان ابزاری در دست معلم تعریف می‌شود و به هیچ وجه قائل نیستیم که تکنولوژی جایگزین معلم شود چرا که معلم با تسلط بر این علوم فضای کلاس و مدرسه را با عصر و زمان خود همگام ساخته و تأثیرگذاری خود را مضاعف می‌کند.
مدیر کل آموزش و پرورش استان قزوین عنوان کرد: یکی از مؤلفه‌های مهم در بحث هوشمندسازی، تولید محتوا و نرم‌افزار الکترونیکی است، بعضی از افراد به اشتباه فکر می‌کنند که با یک بُرد هوشمند و وسایلی این چنینی دارای مدرسه هوشمند شده‌اند در صورتی که تا معلم و مدرسه به تولید محتوا و توزیع نرم‌افزاری نرسد به بحث هوشمند‌سازی راه پیدا نمی‌کند و برای رسیدن به این عرصه ناگزیر باید در عرصه نرم‌افزاری حضور پررنگی داشته باشیم و گرنه از قافله عقب خواهیم ماند.
وی یادآور شد: فضای دانش‌آموزان فضای سابق نیست چرا که در گذشته دانش‌آموز، معلم را دایرةالمعارف می‌دانست ولی امروز با وجود عرصه وسیع اطلاعات ممکن است این احساس نیاز گذشته نشان داده نشود و اگر دانش‌آموز در استفاده از تکنولوژی از معلم جلو بیافتد خطرناک است برای همین آموزگار ما باید خود را با عصر جدید همگام بسازد.
حبیبی اظهار کرد: این جشنواره به عنوان حرکتی است تا همکاران ما جهت‌گیری آموزشی خود را پیدا کنند چرا که امروز تولید محتوای الکترونیکی به عنوان اصل مطرح است، بسیار مهم است که همکاران ما در فضای مدرسه و کلاس با بهترین روش با استفاده از تکنولوژی بتوانند در کوتاه‌ترین زمان فرایند یاددهی و یادگیری را فراهم کنند.
مدیر کل آموزش و پرورش استان قزوین گفت: فناوری باید در خدمت آموزش قرار گیرد البته حاشیه‌هایی را هم به دنبال دارد برای همین منظور ما استفاده از فناوری و تکنولوژی هدفمند است یعنی استفاده از اینترانت ملی و اینترنت ملی است.
وی تأکید کرد: امروز باید فضای مدرسه با دیروز فرق کند ما نمی‌توانیم شاهد تغییر و تحولات در جهان و جامعه پیرامون خود باشیم اما این تغییرات را در عرصه تعلیم و تعلم نبینیم.
حبیبی اضافه کرد: امروز استفاده از فناوری یک اصل و اساس است و خوشبختانه در برنامه پنجم توسعه به این مقوله پرداخته شده است برای همین در راستای اجرای قانون و توانمندسازی معلمان به طور یقین باید در این عرصه وارد شویم و اگر معلمی با اطلاعات 10 سال پیش وارد کلاس شود نمی‌تواند مأموریت خود را به طور مطلوب انجام دهد.
وی یادآور شد: در استان قزوین خوشبختانه در این عرصه خوب کار شده و ما امروز شاهد تولیدات بسیار خوب در بحث محتوای آموزشی هستیم که به سهم خود از همه همکاران در سراسر استان تشکر دارم و به طور حتم این استان با سابقه درخشان و سطح علمی بالایی که دارد می‌تواند در این عرصه حرف‌های نویی داشته باشد.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول