اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین‌بار در کشور صورت می‌گیرد؛

راه‌اندازی سیستم پایش آنلاین پسماندهای صنعتی در خوزستان

خبرگزاری فارس: مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان از راه‌اندازی سیستم پایش آنلاین پسماندهای صنعتی خوزستان در آذر ماه امسال برای نخستین بار در کشور خبر داد.

راه‌اندازی سیستم پایش آنلاین پسماندهای صنعتی در خوزستان
تورج همتی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار داشت: سیستم پایش آنلاین پسماندهای صنعتی خوزستان برای نخستین بار در کشور راه‌اندازی می‌شود.
وی واحدهای صنعتی آلاینده استان را 109 واحد اعلام کرد و گفت: 294 واحد صنعتی استان باید به صورت مستمر پایش شوند و مشمول طرح خود اظهاری (بند ب ماده 192) هستند که تاکنون نیمی از آنها فرم‌های خود اظهاری خود را پر کرده‌اند.
همتی ادامه داد: در حال حاضر 35 واحد صنعتی بزرگ استان فرم برنامه عملیاتی پسماندهای صنعتی و ویژه را تکمیل و ارسال کرده‌اند. همچنین اطلاعات 16 واحد در نرم افزار مدیریت پسماند استان وارد شده و نسخه اصلی نرم افزار آذر ماه امسال در پایگاه این اداره کل نصب و به صورت آزمایشی‌ اجرا می‌شود.
دبیر کارگروه مدیریت پسماند خوزستان با تاکید بر اهمیت مدیریت پسماندها به ویژه پسماندهای صنعتی، اظهار داشت: مسائل و مشکلات مربوط به عدم مدیریت صحیح پسماندها و پیامدهای زیست محیطی و خسارات غیرقابل جبران در طولانی مدت همچنین روند رو به رشد توسعه صنعتی و معضلات و پیچیدگی‌های آتی، ما را بر آن داشت که برای راه‌اندازی سیستم پایش آنلاین پسماندهای صنعتی اقدام کنیم.
وی افزود: به استناد قانون مدیریت پسماند نظارت و مسئولیت حسن اجرای قانون و آئین نامه اجرایی آن بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است و در راستای تحقق نظارت جامع و فراگیر بند «ب» ماده 192 قانون برنامه پنجم توسعه و استفاده صحیح از سیستم‌های پایش مستمر و آنلاین، سیستم پایش پسماندهای راه‌اندازی شده است.
همتی خاطرنشان کرد: با اجرای این پروژه و نصب نرم افزار پسماندها در واحدهای صنعتی، امکان مدیریت پسماندها و انتقال اطلاعات و گزارشات به صورت مستمر به اداره کل حفاظت محیط زیست استان وجود دارد، به طوری که همواره تمام پسماندهای صنعتی تولیدی و مسیر طی شده برای دفع این پسماندهای قابل ردیابی خواهد بود.
وی تاکید کرد: بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه واحدهای صنعتی آلاینده استان باید طی یک دوره پنجساله ساماندهی شوند. بر این اساس سالانه 20 درصد از واحدهای صنعتی آلاینده استان معادل 22 واحد صنعتی باید از چرخه آلودگی خارج شود.
شاعری معاون سازمان حفاظت محیط زیست در سفر خود به خوزستان نسبت به پسماندهای صنعتی تولید شده در این استان در بخش کشاورزی و صنعت به ویژه نفت هشدار داد و گفت: در صورتی که دقت لازم در استقرار صنایع و پایش لحظه‌ای صنایع صورت نگیرد، خوزستان خسارت‌های جبران ناپذیری را متحمل شود.
بر اساس بند «ب» ماده192 قانون برنامه توسعه پنجم، به‌منظور کاهش عوامل آلوده‌کننده و مخرب محیط زیست تمام واحدهای بزرگ تولیدی، صنعتی، عمرانی، خدماتی و زیربنایی موظفند نسبت به نمونه‌برداری و اندازه‌گیری آلودگی و تخریب زیست محیطی خود اقدام و نتیجه را در چهارچوب خود اظهاری به سازمان حفاظت محیط زیست ارائه
نمایند. واحدهایی که قابلیت و ضرورت نصب و راه‌اندازی سامانه (سیستم) پایش لحظه‌ای و مداوم را دارند باید تا پایان سال سوم برنامه، نسبت به نصب و راه‌اندازی سامانه (سیستم)های مذکور اقدام نمایند. متخلفان مشمول ماده (30) قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا مصوب اردیبهشت ماه1374 می‌شوند.
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول