اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس بررسی کرد؛

سنت حسنه ولیمه دستخوش اسراف و تبذیر

خبرگزاری فارس: سال‌ها است سنت حسنه ولیمه و میهمانی دادن در فرهنگ ایرانی نهادینه شده است، فرهنگی که اکنون دستخوش تغییراتی شده و سنت نبوی را به اسراف و تبذیر آلوده کرده است.

سنت حسنه ولیمه دستخوش اسراف و تبذیر
به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، این روزها که با بازگشت حجاج از سفر معنوی مصادف است جنب و جوش خاصی در شهر حاکم است و خانواده‌ها آماده برگزاری مراسم بازگشت "حاجی" خود می‌شوند و بازار رستوران‌ها، تالارها و پارچه‌نویسی‌ها داغ است و  همه در تلاش هستند تا مشتری بیشتری جذب کنند، در این میان آنچه بیشتر از همه خودنمایی می‌کند اسراف و آلوده شدن این سفر معنوی با مادیات و تشریفات است که از معنویت این سفر می‌کاهد.
در گذشته مراسم بدرقه زائران خانه خدا و استقبال از حاجیان با سادگی تمام برگزار می‌شد، و عرق چین و چادر سفید تنها نشان حاجی شدن بود و هر کسی که از آمدن حاجی و حاجیه خانم خبردار می‌شد بدون کارت دعوت و تنها برای ثواب به استقبال می‌رفت و خبری از پارچه‌های چندمتری، تابلوی تبریک، تاج گل، کارت دعوت‌های تشریفاتی نبود ولی اکنون آنچه شاهدیم صرف هزینه‌های هنگفت برای حواشی این سفر معنوی است که با یک هزینه سرانگشتی می‌توان محاسبه کرد که این هزینه‌ها بیشتر از هزینه اصل سفر حج می‌شود.
اکنون سال‌ها است که سنت حسنه دیدار از حاجیان بازگشته از سفر نور، دستخوش تغییرات زیادی شده و جای خود را به صرف هزینه‌های هنگفت و اسراف داده و یک ولیمه ساده سفر، از مناسک معنوی حج ارجح‌تر شده است و در این میان جای فقرا و نیازمندان در کنار سفره ولیمه حجاج خالی است.
اکنون خود قضاوت کنید، افرادی که پس از گذشت یک ماه از سفر معنوی به تزکیه روحی و روانی پرداخته‌اند در بازگشت از سفر معنوی و نورانی حج با تدارک چنین میهمانی‌ها و صرف چنین هزینه‌های غیرضروری خود را دوباره آلوده مادیات می‌کنند، طوری که انگار چنین سفری را نرفته و تاثیری نپذیرفته‌اند.
توجه به این نکته ضروری است که ولیمه و میهمانی دادن واجب نبوده و جزو مستحبات است و در صورتی که این امر جنبه تشریفاتی و چشم و هم چشمی داشته باشد فاقد ارزش معنوی است و اسراف و تبذیر نیز امری حرام است.
حسین قائمیان، صاحب یک تالار پذیرایی در شهر ارومیه در این زمینه می‌گوید: در این ایام بیشتر رستوران‌ و تالارها توسط حاجیان رزرو می‌شود و این مکان‌ها با افزایش تقاضای مشتریان و مراجعه آنها مواجه می‌شوند.
وی ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه فضاهای پذیرایی در شهر محدود است از این رو این مکان‌ها در یک دوره زمانی نرخ اجاره تالارها را افزایش می‌دهند.
قائمیان خاطرنشان کرد: هزینه پذیرایی در رستوران‌های این شهر 4 تا 12 هزار تومان برای هر نفر است و این نرخ در صورتی است که تنها یک نوع غذا سفارش داده شود و در صورت وجود چندین نوع غذا قیمت پذیرایی هر نفر نیز افزایش می‌یابد.
* زائران خانه خدا باید قدر این سفر را بدانند
مریم السادات صاحبی بازنشسته فرهنگی که 45 سال سن دارد و سال گذشته به سفر حج مشرف شده است درباره ضیافت‌های بعد از بازگشت از این سفر می‌گوید: در گذشته چنین مراسماتی در منازل و بدون تشریفات برگزار می‌شد و از صفا و صمیمیت خاصی برخوردار بود ولی اکنون اوضاع فرق کرده و چشم و هم چشمی‌ها سبب شده که این مراسم در تالار و رستوران های شیک و مجلل و همراه با ریخت و پاش و اسراف برگزار شود.
وی می افزاید: زائران خانه خدا که برای کسب معرفت و معنویت به این سفر مشرف شده‌اند باید بعد از بازگشت قدر آن را دانسته و خود را گرفتار تجملات و زرق و برق دنیا نکنند و از برپایی چنین سفر‌هایی که مملو از اسراف نعمتهای خداوند است بپرهیزند.
وی در ادامه اضافه می‌کند: ولیمه دادن سنت حسنه دین مبین اسلام و جزو مستحبات است ولی در زمان حاضر این سنت حسنه اسیر چشم و هم چشمی‌های دنیوی شده و مشکلات فراوانی را برای مردم ایجاد کرده است که در این مزینه باید مسئولان مربوط فرهنگ سازی کرده و با ترویج الگوهای ساده زیستی در میان مردم از تجملات و اسراف جلوگیری کنند.
* چشم و هم‌چشمی حاجی را از اصل هدف دور می‌کند
حجت‌الاسلام علی حسنی کارشناس دینی در این باره می‌گوید: سفر معنوی حج از واجبات است و تمام اعمال و مناسک مربوط به آن باید به طور دقیق اجرا شود ولی در مورد هزینه‌های اضافی از جمله تهیه سوغات و دادن ولیمه باید توجه داشت که به اندازه باشد چرا که بیشتر حجاج در سفر به فکر این هستند که برای اقوام و دوستان خود چه چیزی سوغات بیاورند.
وی ادامه می‌دهد: ریشه بسیاری از این موارد چشم و هم‌چشمی است و حاجی را از اصل هدف این سفر معنوی دور می‌کند چرا که برخی افراد سفر حج را با خرید و هدیه گرفتن کالا اشتباه گرفته‌اند.
حسنی با اشاره به راه حل این مسئله خاطرنشان می‌کند: این مشکل فرهنگی است چرا که فرهنگی غلط در میان مردم رواج یافته و باید برای برچیدن این فرهنگ غلط، فرهنگ‌‌سازی درست صورت گیرد.
* دهک‌های پایین جامعه با تقلید کورکورانه به صرف هزینه‌های گزاف تن می‌دهند
حجت‌الاسلام حسن اسماعیلی مدرس حوزه علمیه ارومیه با اشاره به گسترش تجملات و تشریفات در جامعه می‌گوید: در گذشته بسیاری از مراسمات از جمله ازدواج، رفتن به سفر معنوی حج و ولیمه دادن با هزینه کم و بسیار ساده و صمیمی برگزار می‌شد اما، اکنون تجملات این آداب و رسوم را دست و پاگیرتر کرده و بسیاری از مردم را دچار مشکل کرده است و دهک‌های پایین جامعه به اجبار و از روی تقلید کورکورانه به هزینه‌های گزاف برای برگزاری این مراسمات تن می‌دهند.
وی تجملات و تشریفات و صرف هزینه‌های اضافی برای ولیمه دادن و یا سایر موارد را نوعی بدعت خوانده و تصریح می‌کند: این بدعت وارد فرهنگ ایرانی و اسلامی ما شده و باید با کار فرهنگی حساب شده و به تدریج و نه با عجله و شتاب آن را اصلاح کرد چرا که کار فرهنگی زمانبر است و عجله و شتاب را بر نمی‌تابد.
اسماعیلی در ادامه می‌گوید: تجملات تنها در سفر حجاج خلاصه نمی‌شود بلکه امروزه آفت تجملات فکر و زندگی مردم را به خود مشغول کرده و آنها را از زندگی برای خود بازداشته است.
وی ادامه می‌دهد: در مناسک معنوی حج مسائلی مانند کارت‌های دعوت گران قیمت، سالن‌ها، تالارها و رستوران‌ها و سوغاتی‌های سنگین تعریف نشده است چرا که سفره ولیمه حج باید جایی پهن شود که این مکان تداعی‌کننده فضای معنوی برای میهمان باشد.
به راستی این رسم دست و پاگیر و غلط که سال به سال نیز پررنگ تر و آزاردهنده‌تر می‌شود چه رسمی است؟ این رسم غلط نه تنها زائر سفر معنوی را دچار مشکل می‌کند بلکه بخش عظیمی از ارز از کشور خارج می‌شود، باشد که سال آینده با درکی درست از سفر معنوی نه تنها سفر حج بلکه سایر سفرها نیز اندازه را رعایت کنیم و در هیچ موردی افراط و تفریط نکنیم و سعی کنیم تا اینگونه سفرها ما را بسازند و از معنویت دورمان نکنند.
--------------
گزارش از سمیه قربانی
-------------
انتهای پیام/ح10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول