اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی مازندران هشدار داد:

خانواده‌های حجاج مراقب باشد/ «عُرف» بیماری مشترک بین انسان و دام

خبرگزاری فارس: قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه عُرف یک بیماری مشترک بین انسان و دام است که در اثر تماس با دام بدون دستکش و حفاظ انتقال می‌یابد، هشدارهای بهداشتی را به خانواده‌های حجاج ارائه کرد.

خانواده‌های حجاج مراقب باشد/ «عُرف» بیماری مشترک بین انسان و دام
فرهنگ بابامحمودی صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ساری با اعلام اینکه در زمان بازگشت حجاج از مکه و انجام قربانی‌های در این زمان به سر می‌بریم، بیان داشت: یکی دیگر از بیماری‌هایی که در این زمان بسیار شایع از انسان به دام منتقل می‌شود، بیماری «عُرف» است.
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در مورد این بیماری بیان داشت: در این ایام به دلیل پاک کردن کله‌پاچه‌ها و دست به بینی دام و تخلیه مخاط بینی سرایت می‌کند.
وی با هشدار به افرادی که در این زمینه فعالیت دارند، ابراز داشت: بیماری عُرف هیچ علامتی ندارد و از راه شکاف کوچک دست‌ها در اثر تماس با مخاط بینی گوشت انتقال و با هر تماسی شیوع آن بیشتر و تا مدت‌ها ادامه دارد.
بابامحمودی با بیان اینکه عرف را از ویروس‌های خانواده آبله محسوب می‌شود، یادآور شد: استفاده از دستکش در زمان نخاله‌زدایی از دام و سبزیجات در عدم ابتلا به این بیماری موثر است. 
 
* آنفلوآنزای پرندگان همچنان شایع
وی با اشاره به اینکه یکی از بیماری‌های ویروسی معروف مشترک بین انسان و دام آنفلوآنزای پرندگان است، ابراز داشت: این ویروس همچنان یکی از آلودگی‌های شایع در جهان محسوب می‌شود.
بابامحمودی با تاکید بر اینکه این ویروس با حرارت از بین می‌رود، گفت: مصرف خام گوشت طیور و یا تخم‌مرغ در انتقال این ویروس به انسان‌ نقش دارد. 
 
* شیوع شپش در فصل تراکم
این متخصص بیماری‌های عفونی در ادامه با اشاره به اینکه در زمان حضور دانش‌آموزان در مدارس قرار داریم، بیان داشت: شیوع شپش نیز در فصلی که انسان‌ها به صورت متراکم در کنار هم زندگی می‌کنند یکی از بیماری‌های است که در این فصول دیده می‌شود.
وی با بیان اینکه شپش در سنین مدرسه و کودکستان‌ها دیده می‌شود، اضافه کرد: این عارضه ضایعه کثافت، عدم رعایت بهداشت فردی و تماس انسان با حیوان انتقال می‌یابد.
بابامحمودی با اشاره به اینکه پرندگانی که در بیرون از سیستم نگهداری خانگی و یا صنعتی زندگی می‌کنند نیز می‌توانند ناقل بسیاری از بیماری‌های مشترک انسان و حیوانات باشند، ابراز داشت: این پرنده نیز زمانی که به سیستم نگهداری خانگی وارد می‌شود بسیاری از بیماری‌ها را با خود به همراه می‌آورد و به دلیل ارتباط انسان با این پرنده بیماری به راحتی منتقل می‌شود. 
 
* انتقال هاری از طریق استنشاق
این متخصص بیماری‌های عفونی در ادامه یکی دیگر از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام را بیماری هاری برشمرد و اضافه کرد: هاری بیماری است که بیشتر از طریق سگ و چنگ گربه مبتلا انتقال پیدا می‌کند.
وی با اعلام اینکه هاری آخرین سنگر بدن که همان مغز است را مورد حمله قرار می‌دهد، گفت: این بیماری از طریق سگ، گربه، روباه، شغال و خفاش هار انتقال می‌یابد.
بابامحمودی با اشاره به اینکه هاری از طریق استنشاق هم ممکن است، به انسان منتقل شود، ابراز داشت: در کشور ما شایع‌ترین راه شیوع هاری انتقال از طریق گزش است.
 
* هزینه 750 میلیون تومانی برای هاری
وی با بیان اینکه سالانه 750 میلیون تومان در مازندران به خاطر این بیماری هزینه می‌شود، تصریح کرد: 5 تا 6 هزار نفر سالانه در استان توسط سگ گزیده می‌شوند که به دلیل حساس بودن این نوع گزش حتی اگر حیوان مبتلا به هاری هم نباشد باید تمام مراحل درمان شامل آزمایشات، دارو درمانی، واکسن را برای اطمینان خاطر بیشتر طی کرد.
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بیشتر افرادی که در معرض خطر گزش سگ قرار می‌گیرند را کودکان و دانش‌آموزان عنوان و بیان داشت: باید برای جلوگیری از این نوع خطر و کاهش هزینه‌های درمانی این بخش آموزش‌هایی در سر کلاس درس و یا توسط خانواد‌‌ه‌ها به کودکان داده شود.
وی شهرداران و اعضای شورای شهر را نیز در این بخش مسئول دانست و متذکر شد: شهرداران، دهیاران و شوراها باید با از بین بردن سگ‌های ولگرد از تحمیل هزینه‌های مالی و جانی در این بخش جلوگیری کنند.
انتهای پیام/ن۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول