اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نخستین همایش هم‌اندیشی مطبوعات غرب کشور برگزار شد

خبرگزاری فارس: نخستین همایش هم‌اندیشی مطبوعات غرب کشور امروز به همت خانه مطبوعات و با همکاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور مدیران مسئول، سردبیران و کارشناسان مطبوعات استان‌های ایلام، کردستان، کرمانشاه، همدان و لرستان در سنندج برگزار شد.

نخستین همایش هم‌اندیشی مطبوعات غرب کشور برگزار شد
به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، در این همایش یک روزه که در سالن آمفی تئاتر کتابخانه مرکزی سنندج برگزار شد، رئیس خانه مطبوعات استان کردستان گفت: ارتقای جایگاه رسانه‌ها در گرو نهادینه کردن فرهنگ اخلاق رسانه‌ای خبرنگاران است و این مهم لازمه و نیازی اساسی به شمار می‌آید.
سلیمان الله‌مرادی اظهار داشت: تا زمانی که اخلاق رسانه‌ای در خبرنگاران به یک فرهنگ تبدیل نشود آن رسانه نمی‌تواند جایگاه خود را داشته باشد.
وی افزود: درد همه جامعه مطبوعاتی این است که علاوه بر مسائل مالی و تعامل بین دستگاه‌های اجرایی، تا زمانی که رسانه خود بخشی از قدرت نباشد نمی‌تواند به جایگاه واقعی خود برسد.
رئیس خانه مطبوعات کردستان در ادامه بیان داشت: تشکیل کارگروه‌ها با حضور مدیران و مسئولان نشریات به منظور بررسی چالش‌ها و مسایل خبرنگاران نیاز اصلی و اساسی مطبوعات غرب کشور است.
الله‌مرادی با اشاره به مسائل و مشکلات مالی و مادی نشریات، اضافه کرد: بسیاری از نشریات و مطبوعات استان کردستان به آگهی‌های دولتی وابسته هستند.
مدیر مسئول هفته نامه سیروان نیز در این همایش گفت: در حال حاضر در کردستان عراق از نویسندگان کردستان ایران استفاده می‌کنند و تمامی مطالب قوی و فنی نشریات کردستان عراق از آثار نویسندگان این استان است.
عطاالله قادری افزود: از نشریاتی که با صدقه و جیب اشخاص اداره می‌شود نباید انتظاری بیش از این داشت.
وی مسئله آموزش را یکی از نیازهای اساسی اصحاب رسانه خواند و خاطرنشان کرد: باید بار مالی این آموزش‌ها را نیز حوزه معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد اسلامی تقبل نماید.
 مدیر مسئول هفته نامه سیروان یادآور شد: در برخی از ادارات و دستگاه‌های اداری مافیای آگهی درست شده که نیاز به برخورد و اصلاح این فرهنگ غلط دارد.
کارشناس مطبوعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان اظهار داشت: روح کار رسانه‌ای دعوت به صلح و آشتی و دمیدن روح امید در جامعه و ایجاد روحیه عزت و خودباوری است.
یعقوب فروغیان در ادامه کیفی‌سازی را گام موثر برای ارتقا جایگاه رسانه‌ای عنوان کرد و افزود: کمک به دانش حرفه‌ای خبرنگاران و اصحاب رسانه از اهداف کیفی‌سازی رسانه‌هاست که باید بیش از هر اقدام دیگری مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه فعالیت مطبوعاتی باید توام فرهنگی باشد، بیان داشت: یارانه مطبوعات باید صرفا حمایتی باشد چرا که حاصل این خوداتکایی موجب اعتماد در بین مردم شده و بین مطبوعات و دیگر رسانه‌ها رقابت سالم شکل می‌گیرد.
کارشناس مطبوعات اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان به تاریخ‌نگاری مطبوعات کردستان در کشورمان اشاره کرد و گفت: فعالیت رسانه‌ای 105 ساله در کردستان با وجود فعالیت 34 نشریه فعال گواه این واقعیت است.

* تاسیس دانشکده خبر نیاز اصلی غرب کشور است

کارشناس مطبوعات اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه در ادامه این همایش با اشاره سابقه 105 ساله فعالیت رسانه‌ای استان کرمانشاه، افزود: در حال حاضر 31 نشریه فعال شامل هفته‌نامه، دو هفته‌نامه و ماهنامه در این استان وجود دارد.
خسرو پورکاظمی تاسیس دانشکده خبر در غرب کشور را نیازی اساسی دانست و اضافه کرد: قرار است با تاسیس مرکز آموزش مطبوعاتی دوره‌های کوتاه مدت برای خبرنگاران رسانه‌های استان کرمانشاه برگزار شود.
وی به جایگاه مطبوعات استان کردستان و کرمانشاه در کشورمان اشاره کرد و اظهار داشت: مطبوعات کردستان و کرمانشاه با سابقه 150 سال بعد از استان‌های تهران، تبریز و رشت در جایگاه چهارم مطبوعات کشور قرار دارد.
کارشناس مطبوعات اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه با اشاره به مشکلات خبرنگاران از جمله نداشتن حق‌التحریر ثابت و حقوق و مزایای مناسب، گفت: باید بر روی مسائل معیشتی این خبرنگاران از طریق خانه مطبوعات بیشتر تلاش کنیم.
پورکاظمی استمرار یافتن این گونه همایش‌ها را نیاز اساسی برای ارتقا مطبوعات دانست و اضافه کرد: جشنواره منطقه‌ای که در طول چند سال اخیر برگزار نشده امیدواریم در سال آینده به میزبانی کردستان برگزار شود.
وی در پایان خواستار برگزاری جشنواره مطبوعات کردستان با محوریت نشریات کردستان عراق در آینده نزدیک شد.
کارشناس مطبوعات اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام نیز در ادامه گفت: متاسفانه مطبوعات غرب کشور از محل آگهی‌های دولتی و رسمی به عنوان یکی از منابع درآمدی، برخوردار نیستند.
علی خودآموز با تاکید بر حمایت، هدایت و نظارت بر مطبوعات، افزود: آگهی‌های دولتی به منظور حمایت از مطبوعات است اما متاسفانه یارانه نشریات اثر انگیزیش و بازدارندگی را ندارد چرا که بر برخی نشریات نظارت چندانی صورت نمی‌گیرد.
وی اضافه کرد: مطبوعات در استان‌های غرب کشور به دلیل اینکه از منابع خصوصی محروم است باید از طریق تمرکز آگهی‌های دولتی انجام شوند که متاسفانه دستگاه‌های نظارتی وظایف خود را به خوبی انجام نداده‌اند.
کارشناس مطبوعات اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام در پایان یادآور شد: مطبوعات ظرفیت‌های بیشتری دارد که باید تلاش کنیم تا از داده‌ها به بهترین شکل ممکن استفاده شوند.

*نقش رسانه‌های محلی در مقابله با جنگ نرم برجسته است

کارشناس مطبوعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در ادامه این همایش به فعالیت سه روزنامه، 32 نشریه فعال و 10 نشریه دارای مجوز بدون فعالیت اشاره کرد و افزود: خوشبختانه نشریات و مطبوعات در این استان بسیار موفق عمل کرده‌اند.
علی محقق افزود: بسیاری از مطبوعات دچار مشکلات مالی هستند و باید تلاش کنیم بر روی توانایی‌های خود سرمایه‌گذاری کنیم.
کارشناس مطبوعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان اضافه کرد: در حال حاضر بزرگترین چاپخانه غرب کشور در این استان وجود دارد که توانسته در زمینه صفحه‌آرایی استاندارد ملی را اخذ کند.
به گفته خانجان کرمی کارشناس مطبوعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، در حال حاضر 41 نشریه فعال و دو روزنامه در استان لرستان فعالیت می‌کنند.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول