اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به منظور تخصیص‌های علمی اعتبارات؛

18 هزار نقشه خشکسالی در اصفهان تهیه شد

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان و مجری تحقیقات علمی در زمینه طرح‌های آبی گفت: تاکنون 18هزار نقشه در ارتباط با خشکسالی در استان اصفهان از سوی مجامع علمی تهیه شده که در تخصیص اعتبارات و بیمه برای دستگاه‌های اجرایی قابل استفاده است.

18 هزار نقشه خشکسالی در اصفهان تهیه شد
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، جهانگیر عابدی ‌ظهر امروز در نشست چهار ساعته دومین هم‌اندیشی علمی و آموزشی با عنوان خشکسالی، زاینده‌رود، چالش‌ها و راهکارها با اشاره به اینکه چالش‌های مدیریت منابع آب با رشد جمعیت افزایش یافته است، اظهار داشت: استقرار مراکز صنعتی و جمعیتی بیشتر در استان تشدید رقابت بین نیازمندی‌های بخش‌های مختلف را به وجود آورده است.
وی بیان داشت: متوسط بارندگی در ایران حدود 250 میلی‌متر برآورد شده است که اگر این میزان در مساحت کشور ضرب شود حاصل آن بارندگی حدود 400 میلیارد مترمکعب برای سراسر ایران است.
این عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان و مجری تحقیقات علمی در زمینه طرح‌های آبی، گفت: بیش از 70 درصد از این میزان آب حاصل از بارندگی تبخیر می‌شود.
وی با اشاره به اینکه تغییر اقلیم و مقابله با بحران شدید کمبود آب و خشکسالی از بحران‌های قرن اخیر است، افزود: کشور ایران نیز در آستانه بحران آب قرار دارد که دلیل اصلی آن انتشار گازهای گلخانه‌ای در کشور بوده است.
عابدی در همین راستا تصریح کرد: 72 درصد از گازهای گلخانه‌ای در ایران ناشی از مصرف انرژی در بخش‌های مختلف از جمله صنعت است.
وی با اشاره به اینکه در قرن گذشته حدود 76 صدم درجه افزایش دما در جهان اتفاق افتاده است، گفت: افزایش یک درجه‌ای دمای هوا سبب افزایش حدود 12 درصدی تقاضای مصرف آب می‌شود.
مجری تحقیقات علمی در زمینه طرح‌های آبی افزود: بر اساس پیش‌بینی‌‌های علمی در سال 2015 تا 2044 بین دو تا سه درجه افزایش دما در فصل‌های پاییز و زمستان را در استان اصفهان تجربه می‌کنیم.
وی با بیان اینکه از 40 بلای جهان 26 مورد آن در استان اصفهان وجود دارد، اظهار داشت: تاکنون 18 هزار نقشه در ارتباط با خشکسالی در استان اصفهان از سوی مجامع علمی تهیه شده که در تخصیص اعتبارات و بیمه برای دستگاه‌های اجرایی قابل استفاده است.
عابدی با بیان اینکه در مناطقی که خشکسالی شدید است، بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی هم افزایش می‌یابد، تصریح کرد: در دشت بویین به دلیل برداشت‌های بی‌رویه آب حدود 12 متر افت سطح آب‌های زیرزمینی را شاهد بودیم.
وی افزود: در دشت گلپایگان این افت سطح آب‌های زیرزمینی حدود 12 متر، در سمیرم حدود 28 متر و در فلاورجان 38 متر بوده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان تصریح کرد: در خود اصفهان افت سطح آب‌های زیرزمینی حدود 25 متر است.
وی با اشاره به اینکه نشست زمین قابل جبران نیست، اظهار داشت: به ازای هر 10 متر افت آب‌های زیرزمینی، 50 متر نشست زمین را شاهد هستیم.
عابدی ادامه داد: مدیریت مصرف آب در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعت و شرب باید در کانون توجه قرار گیرد به گونه‌ای که به طور مثال در بخش زیباسازی شهری از فضاسازی خشک استفاده شود.
وی بیان داشت: مصرف سرانه آب شرب در ایران 90 لیتر در روز است که این میزان با مصرف آب در کشور آلمان و دانمارک برابری می‌کند.
انتهای پیام/ش20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول