اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با وجود بارش‌های اخیر استان؛

نمی‌توان ادعا کرد خشکسالی اصفهان برطرف شده است

خبرگزاری فارس: مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان گفت: با وجود بارش‌های اخیر در استان اصفهان نمی‌توان ادعا کرد خشکسالی برطرف شده است و این روند هنوز ادامه دارد.

نمی‌توان ادعا کرد خشکسالی اصفهان برطرف شده است
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، منصور شیشه‌فروش پیش از ظهر امروز در نشست چهار ساعته دومین هم‌اندیشی علمی و آموزشی با عنوان خشکسالی، زاینده‌رود چالش‌ها و راهکارها با بیان اینکه برای اجرای طرح‌های مقابله با خشکسالی در استان اصفهان بیش از 12 گردهمایی برگزار شده است، اظهار داشت: استفاده از مقالات علمی اساتید دانشگاه اصفهان و صنعتی استان در زمینه توسعه پایدار و کم‌آبی استان از جمله اقدامات استان در این راستا بوده است.
وی ادامه داد: مقالات و مباحثی که در این نشست مورد بررسی قرار می‌گیرد در کنار سند راهبردی استان اصفهان در زمینه مقابله با خشکسالی استفاده می‌شود.
مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان که در عین حال دبیر ستاد مقابله با خشکسالی اصفهان را نیز بر عهده دارد بارها بر این نکته تاکید کرد که گرچه بارش‌های مطلوبی در مقایسه با سال‌های اخیر در استان صورت گرفته است اما این واقعیت به این معنا نیست که مشکلات خشکسالی که چهار سال متوالی دامن‌گیر اصفهان بود به پایان رسیده است.
وی ادامه داد: نوسانات خشکسالی پیچیده بوده و پس از یک دوره خشکسالی نمی‌توان ادعا کرد که خشکسالی برطرف شده است.
شیشه فروش در ادامه با بیان اینکه ایران در عرض جغرافیایی 20 تا 40 درجه قرار دارد، افزود: کشور ما در 40 سال اخیر، 20 سال را با خشکسالی پشت سر گذاشته است.
وی با اشاره به اینکه در همین مدت 15 سال نرمال و پنج سال ترسالی را تجربه کردیم، تصریح کرد: در استان اصفهان هم دوره‌های خشکسالی به همین صورت بوده است.
مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان ادامه داد: بارش‌ها در شهر اصفهان 12 ساعت آغاز بارش‌ها به اندازه نصف سال زراعی گذشته یعنی در حدود 40 میلی‌متر بود.
وی با بیان اینکه می‌توان امید داشت پس از خشکسالی بارندگی با همین شرایط ادامه داشته باشد، اظهار داشت: استان اصفهان در مقایسه با میانگین بلندمدت بارش‌های 30 برابری را تجربه کرد.
شیشه‌فروش بیان داشت: با وجود اینکه پیش‌بینی هواشناسی استان ادامه خشکسالی در فصل پاییز در سال‌ جاری بود اما لطف خداوند شامل حال اصفهانی‌ها در این فصل از سال شد.
وی گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های هواشناسی یک توده هوای سرد از مناطق سیبری به سمت شمال و غرب استان در حرکت است که احتمال بارش برف را در این مناطق ایجاد می‌کند.
دبیر ستاد مقابله با خشکسالی اصفهان ادامه داد: استان اصفهان در مدت خشکسالی پنج ساله خود اقداماتی را در این راستا اجرایی کرده که از جمله آنها تبدیل مدیریت بحران به مدیریت ریسک بوده است.
وی با اشاره به اینکه در ماه گذشته سند راهبردی برای مدیریت خشکسالی در ماه گذشته در استان رونمایی شد، اظهار داشت: ضمن اینکه برنامه‌های کوتاه مدت را اجرا می‌کنیم باید افق بلندمدت را هم در این زمینه در نظر بگیریم.
شیشه‌فروش با بیان اینکه افت آب‌های زیرزمینی تا چندین متر در دشت‌های استان مشاهده شده است، تصریح کرد: هشت دشت در حوزه زاینده‌رود جریان دارد و مابقی دشت‌ها از آب‌های زیرزمینی استفاده می‌کنند.
وی تأمین آب شرب با نگه‌ داشتن آب پشت سد زاینده‌رود برای 5میلیون نفر در استان را از دیگر اقدامات استان در این زمینه عنوان کرد و افزود: در حال حاضر 700 کیلومتر شبکه‌های فرسوده آب شرب ترمیم شده است که این اقدام 20 درصد پرت آب را کاهش داده است.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول