اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اسبق شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان:

تصویر و فهم گسترده‌ای از پارک‌های علم و فناوری ایجاد شود

خبرگزاری فارس: رئیس اسبق شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: به منظور بررسی نقش پارک‌های علم و فناوری در توسعه اقتصادی دنیای امروز، ما نه تنها باید بر روی یک تعریف مشترک از پارک علمی توافق کنیم، بلکه می‌بایست تصویر و فهم گسترده‌ای از شرایطی که پارک‌ها در آن فعالیت می‌کنند نیز داشته باشیم.

تصویر و فهم گسترده‌ای از پارک‌های علم و فناوری ایجاد شود
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، مصطفی کریمیان پیش‌ازظهر امروز در کنفرانس بین‌المللی پارک علم و فناوری اقبال که به مقاله نقش پارک‌های علمی و فناوری در توسعه اقتصادی اشاره کرد، اظهار داشت: پارک‌های علمی و فناوری ابزاری برای تولید ثروت  است و هدف اجتماعی دارند.  
وی بیان داشت: در طول نزدیک به 30 سال گذشته پارک‌های علمی و فناوری در تمام نقاط دنیا گسترش یافته‌اند و مدل‌های مختلفی از آنها ایجاد شده که به خاطر نام انتخاب شده (پارک‌های علمی و یا پارک‌های فناوری) سردرگمی و اختلافاتی در مورد طبیعت و ماهیت این پارک‌ها در دنیا وجود داشته است.
رئیس اسبق شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان تصریح کرد: پارک‌های علمی و فناوری نه تنها در ارتباط با فناوری‌های نوین فعالیت می‌کنند، بلکه فعالیت آنها در ارتباط با ارائه خدمات پیشرفته، فرآیندهای تحقیق و توسعه، ایجاد شرکت‌های جدید، انتقال فناوری و بازاریابی نیز بوده است.
وی با اشاره به اینکه پارک‌های علم و فناوری بیش از هر چیز در ارتباط با نوآوری فعالیت می‌کنند، افزود: فعالیت‌های مرتبط با فرآیندها، روش‌ها و رفتارهای کارآفرینانه که هدف از آنها ایجاد ارزش افزوده برای تمامی عناصر مختلف در شرکت‌ها است که این ارزش افزوده شامل تولید و فعالیت‌های تولیدی و مدیریت و بازاریابی در شرکت‌ها است.
کریمیان ‌اقبال ادامه داد: برای بررسی نقش پارک‌های علمی و فناوری در توسعه اقتصادی در دنیای امروز، ما نه تنها باید بر روی یک تعریف مشترک از پارک علمی توافق کنیم، بلکه می‌بایست تصویر و فهم گسترده‌ای از شرایطی که پارک‌ها در آن فعالیت می‌کنند نیز داشته باشیم .
وی ادامه داد: پارک‌های علم و فناوری باید با دقت در مورد نقش خود در این عصر و تغییراتی که باید در خود ایجاد کنند بیاندیشند و دریابند که چگونه خود را در این نقش جدید مهندسی مجدد کنند.
رئیس اسبق شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: در مقاله‌ای که در هجدهمین کنفرانس جهانیIASP   در مورد پارک‌های علمی و فناوری ارائه کردم سبب شد که سناریوی جدیدی را در مورد پارک‌های علمی و فناوری به تصویر کشیده شود.
وی ادامه داد: امروز ما شاهد شتاب شگفت‌آوری از فرآیندهای تاریخی و تغییرات فرهنگی ـ اجتماعی هستیم این شتاب حیرت‌انگیز براساس انقلاب فناوری اطلاعات پایه‌گذاری شده بنابراین مناسب است ارتباط پارک‌های علمی و فناوری را با شرایط جدید (سناریوی جدید) مورد کنکاش قرار دهیم.
کریمیان‌اقبال گفت: این شرایط جدید شرایطی است که جنبه جهانی دارد و به‌ طور هم‌زمان با حرکت‌های زیاد ضد جهانی شدن روبرو است، البته تناقض اینجاست که بیشتر حرکت‌های ضد جهانی شدن نیز خود ماهیت جهانی پیدا کرده است.
وی به نقش پارک‌های علمی و فناوری در دنیای امروز اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به حدود 30 سال حضور پارک‌های علمی و فناوری در دنیا به عنوان یک حرکت جهانی، بحث‌های زیادی را می‌توان درباره ماهیت و نقش آنها ارائه کرد.
کریمیان اقبال با بیان اینکه به نقش پارک‌های علمی و فناوری در اقتصادهای در حال گذر و نوظهور توجه خاص باید کرد، افزود: پارک‌های علمی و فناوری باید ابزاری برای دستیابی به اهداف خاص تلقی شوند، نه آن که خود هدف باشند.
وی ادامه داد: پارک‌های علمی و فناوری ثابت  کردند که می‌توانند عناصر پرقدرتی برای توسعه منطقه‌ای باشند به شرط اینکه مدل مناسبی از آنها با توجه به شرایط منطقه‌ای انتخاب شود.
رئیس اسبق شهرک علمی و تحقیقات اصفهان گفت: در اقتصاد امروز که ابعاد جهانی پیدا کرده، شرکت‌ها فقط از طریق نوآوری قادرند از پیشرفت و جایگاه خود در بازار جهانی اطمینان حاصل  کرده و به اندازه کافی قوی شوند تا بتوانند زنده بمانند.
وی ادامه داد: نوآوری از دیدگاه منطقه‌ای و ملی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است مسئولان سیاسی، اجتماعی و اقتصادی باید با ایجاد و مهیا کردن شرایط، ساختارها و برنامه‌های مناسب سبب تشویق کارآفرینان و شرکت‌ها به نوآوری شوند.
کریمیان اقبال گفت: کشورها از طریق ایجاد محیط مناسب برای نوآوری در سطح ملی و منطقه‌ای، به شرکت‌ها و صنایع اجازه می‌دهند که قوی‌تر شوند و در نتیجه سود بیشتری بدست آورده و اشتغال بیشتری ایجاد کنند از این طریق مهم‌ترین هدف در سیاست‌های اقتصادی و صنعتی که همان افزایش رفاه اجتماعی و ارتقای سطح زندگی شهروندان است قابل دست‌یابی است.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول