اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

10 درصد بیماران دیابتی منجر به دیالیز می‌شوند

خبرگزاری فارس: یک فوق تخصص نفرولوژی مرکز درمانی شهید محمدی بندرعباس گفت: طی 10 سال گذشته بیماران دیالیزی این مرکز سه و نیم برابر شده است.

10 درصد بیماران دیابتی منجر به دیالیز می‌شوند
به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، حمیدرضا سامی‌مقام صبح امروز طی نشستی با مسئولان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اظهار داشت: در سال 1379 نخستین فوق تخصص نفرولوژی به استان هرمزگان آمد، در آن زمان حدود 36 بیمار دیالیزی در مرکز آموزشی درمانی شهید محمدی وجود داشت.
وی افزود:‌ طی این سال‌ها به دلیل فراوانی بیماری‌هایی چون فشار خون و دیابت، میزان بیماران کلیوی افزایش چشمگیری داشته و امروز در این مرکز 126 بیمار دیالیزی ثابت وجود دارد که هفته‌ای دو تا سه بار دیالیز می‌شوند.
این فوق تخصص نفرولوژی مرکز آموزشی درمانی شهید محمدی بندرعباس ادامه داد: دیالیز هزینه سنگینی را بر دولت وارد می‌کند و عملا بیماران دیالیزی از کار افتاده می‌شوند لذا تبعات آن بر زندگی افراد و در نهایت جامعه بسیار سنگین و گاها غیر قابل جبران است که لازم است توجه بیشتری به این قشر از بیماران شود.
سامی‌مقام یادآور شد: طبق آمار پنج تا هشت درصد افراد جامعه دیابتی هستند و 10 درصد بیماران دیابتی منجر به دیالیز می‌شوند.
این فوق تخصص نفرولوژی همچنین با توجه به جمعیت ایران می‌توان گفت: بین 12 تا 15 هزار بیمار دیالیزی در ایران وجود دارد که توجه خاص مسئولان را می‌طلبد.
وی با اشاره به علائم بیماری کلیوی بیان کرد: تعبیر اکثر مردم از بیماری کلیوی فقط سنگ کلیه است در صورتی که بسیاری از بیماری‌های کلیوی هیچگونه علامتی ندارند که به واسطه آن بیمار به یک مرکز درمانی مراجعه کند.
این فوق تخصص ادامه داد: آنچه که مردم باید بدانند و نسبت به آن آگاهی داشته باشند این است که بیماران پرخطر شامل بیماران دیابتی، فشار خون بالا، بیماران سکته قلبی و سکته مغزی هستند که باید هر از گاهی با بررسی‌های ساده آزمایشگاهی از نظر وجود پروتئین ادرار، چربی خون و فشار خون کنترل شوند.
سامی‌مقام خاطرنشان کرد: بخش فوق تخصصی نفرولوژی در مرکز آموزشی درمانی شهید محمدی راه‌اندازی و آغاز به کار کرده است و در این بخش با به‌کارگیری پرسنل کار آزموده که همگام با پزشک سیر بیماری را مدیریت می‌کنند و با تخصصی شدن بخش، کیفیت خدمات نیز بسیار افزایش یافته است.
 انتهای پیام/غ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول