اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی مازندران خبر داد:

وجود 150 بیماری مشترک بین انسان و حیوان

خبرگزاری فارس: قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: 150 بیماری مشترک بین انسان و حیوان وجود دارد که قابلیت سرایت دارند.

وجود 150 بیماری مشترک بین انسان و حیوان
به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، فرهنگ بابامحمودی صبح امروز در جمع خبرنگاران در مورد بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوانات هشدارهایی را ارائه کرد.
وی با اشاره به اینکه وجود حیوانات در کنار انسان‌ها یک حیات هدفمند را در کنار انسان فراهم می‌کند، ابراز داشت: این شرایط خطر را هم برای انسان به ارمغان می‌آورد.
بابامحمودی با بیان اینکه 150 بیماری مشترک بین انسان و حیوان وجود دارد که قابلیت سرایت دارند، تصریح کرد: سه خطر بهداشتی و جانی، مالی و اقتصادی و ضربه زدن به اقتدار و حریت دولت‌ها از نتایج بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در طول تاریخ بوده است.
وی به ذکر نمونه‌ای در این زمینه پرداخت و گفت: شیوع جنون گاوی در انگلیس در سال‌های گذشته نمونه‌ای از ضربه زدن به اقتدار این کشور بود، به‌طوری که کشورهایی که از انگلیس صادرات گوشت داشتند، گوشت‌ها را پس فرستادند.
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در ادامه با اشاره به اینکه در زندگی امروزی بیماری‌هایی که به دلیل همجواری انسان با حیوانی مانند گربه دیده می‌شود، انگل توکسوزپلاسموز یا همان انگل گربه است، اضافه کرد: این انگل از طریق مدفوع این حیوان که در باغ‌ها، مزارع سبزیجات این حیوانات حضور دارند و به دلیل عدم شستشوی مناسب سبزیجاتی که به مدفوع گربه آلوده باشند، انتقال می‌یابد.
وی با بیان اینکه حیوانات حلال گوشتی که از این مزارع تغذیه می‌کنند نیز به دلیل موجود بودن این انگل در مزارع ناقل این بیماری می‌شوند، اذعان داشت: محصولات دامی که آلوده به انگل توکسوپلاسموز باشند و به صورت مناسب حرارت نبینند، انتقال دهنده این بیماری به انسان خواهد بود.
بابامحمودی با اشاره به اینکه مادرانی که در دوره بارداری این آلودگی را داشته باشند نیز از طریق جفت به رحم، انتقال دهنده این بیماری به جنین خواهند بود، تصریح کرد: شنیده می‌شود که مادری به دلیل ابتلا به انگل گربه فرزند خود را سقط کرد.
قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی مازندران یکی دیگر از راه‌های انتقال این بیماری را اهدای عضو عنوان و گفت: فردی که اهدای عضو انجام می‌دهد اگر به این بیماری مبتلا باشد از طریق اهدای عضو به فرد گیرنده بیماری را انتقال می‌دهد.
متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی مازندران  با اعلام اینکه 90 درصد افراد در دنیا مبتلا به این انگل هستند، خاطرنشان کرد: این آلودگی شایع‌ترین آلودگی بشر از نظر انسان و حیوان محسوب می‌شود.
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در ادامه با اشاره به اینکه انگل‌ها نیز پارازیت‌هایی را بر روی بدن ایجاد می‌کنند، گفت: این پارازیت‌ها شامل گال، کک و کنه محسوب می‌شوند که به دلیل زندگی بر روی بدن حیوانات ممکن است بیماری‌های مانند طاعون و تیفوس را وارد بدن انسان به دلیل ارتباط انسان با حیوانات کنند.
قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه پارازیت‌های داخلی نیز در بدن وجود دارد ممکن است از طریق حیوانات به بدن انسان وارد شود، این نوع ارتباط را به دلیل مصرف فرآورده‌های دامی، حرارت ندیده مناسب برشمرد و خاطرنشان کرد: کرم کدو نمونه‌ای از این پارازیت داخل بدن است که به دلیل عدم پخت مناسب گوشت گاو ممکن است از این حیوان به انسان انتقال یابد.
انتهای پیام/م20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول