اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر شورای هیئت‌های مذهبی بوشهر:

پرگار عاشورا عشق را ترسیم کرد

خبرگزاری فارس: دبیر شورای هیئت‌های مذهبی بوشهر گفت: نهضت کربلا در طول ۱۴ قرن، با کوثری زلال سیراب‌کننده جان‌ها بوده و هم‌اکنون نیز عاشورا، کانونی است که میلیون‌ها دایره ریز و درشت از ارزش‌ها، خردها و اراده‌ها بر گرد آن می‌چرخند و پرگاری است که عشق را ترسیم می‌کند.

پرگار عاشورا عشق را ترسیم کرد
به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، حامد فکوری یکشنبه شب در نشست با دست‌اندرکاران گردهمایی بزرگ عاشورائیان بوشهر با اشاره به تاکتیک‌های نظامی و تبلیغی در نهضت عاشورا، اظهار داشت: در نهضت عاشورا به یک سری تاکتیک‌های نظامی و تبلیغی بر می‌خوریم که توسط امام حسین (ع) انجام شده و این شیوه‌های نظامی حالت دفاعی و یا تهاجمی داشته‌اند.
وی ادامه داد: در اینکه آن حضرت در قیام کربلا به عنوان یک مبارز مسلط به همه فنون رزمی و تاکتیک‌های نظامی، دفاعی و تبلیغی عمل کرده است، شکی نیست و آنچه مطرح می‌شود تنها نمونه‌هایی است که از تامل بر حوادث این نهضت به نظر می‌رسد که مدیریت شگفت و نظم و تدبیر آن حضرت را در آن حادثه که آمیخته‌ای از احساسات و عواطف و تعقل است، نشان می‌دهد.
فکوری افزود: از جمله مهم‌ترین دستاوردها، اهداف، انگیزه‌ها، درس‌ها و پیام‌های قیام عاشورا جهاد است.
وی تصریح کرد: جهاد عامل قدرت و شوکت امت اسلام و نشانه حق‌باوری و خداجویی و آخرت‌گرایی مسلمانان است و ملتی که از مبارزه در راه باورهای مقدس و آرمان‌های شکوهمند خویش سرباز زند، گرفتار ذلت و زبونی می‌شود.
دبیر شورای هیئت‌های مذهبی استان بوشهر یادآور شد: جهاد، یکی از واجبات دینی است و پیشوایان دین، شایسته‌ترین کسانی هستند که قیام می‌کنند و مردم را هنگام نیاز، به جهاد فرا خوانند.
فکوری تصریح کرد: جهاد گاهی با دشمنان متجاوز و کفار مهاجم و گاهی با منافقان و گاهی با متجاوزان داخلی است که بر ضد حکومت حق می‌شورند و گاهی نیز بر ضد ظالمان، بدعت‌گذاران، تحریف‌گران، ترویج‌کنندگان باطل، تعطیل‌کنندگان حدود الهی، برهم زنندگان امنیت جامعه اسلامی و غاصبان حکومت مشروع و الهی از شایستگان است.
فکوری اظهار داشت: عاشورا در متن زندگی شیعه و در عمق باورهای پاک جریان داشته و نهضت کربلا در طول ۱۴ قرن، با کوثری زلال و عمیق سیراب‌کننده جان‌ها بوده است.
وی بیان کرد: هم‌اکنون نیز عاشورا، کانونی است که میلیون‌ها دایره ریز و درشت از ارزش‌ها، احساس‌ها، عاطفه‌ها، خردها و اراده‌ها بر گرد آن می‌چرخد و پرگاری است که عشق را ترسیم می‌کند.
فکوری افزود: امروز وظیفه هیئت‌ها تنها برگزاری مراسم و گفتن یا حسین در جلسات و صورت مسئله نیست بلکه نگاهی عمیق به سیرت مسئله که همانا تفکر در سیره اهل بیت (ع) و اجرا در اعمال و کردار انسان‌هاست، دارد.
دبیر شورای هیئت‌های مذهبی استان بوشهر با اشاره به تاثیرگذاری مداحان و روحانیون در هدایت مردم، خاطرنشان کرد: پیونددهندگان احساسات و عواطف مردم به اهل بیت (ع) انواع بلاها را از جامعه ما دور می‌کنند و بر درجات و معرفت انسان‌ها می‌افزایند.
فکوری ادامه داد: خطبه و خطابه، سخنانی است آشکار که خطیب در برابر دیگران ایراد می‌کند و در نهضت عاشورا، یک سری خطبه‌ها و سخنرانی‌ها توسط سیدالشهدا، امام سجاد، حضرت زینب و یاران امام انجام گرفته که در کتب تاریخی و روایی ثبت است و اغلب تعیین کننده بوده است.
مدیر امور مساجد و تشکل های دینی، مردمی و اصناف ستاد احیا استان بوشهر با تاکید بر ضرورت مطالعه خطبه‌های سیدالشهدا و نیز خطبه امام سجاد (ع) در مجلس یزید افزود: خطابه زینب کبری (س) در کوفه و دمشق معروف‌ترین آنهاست.
فکوری درس‌های برگرفته از حادثه عاشورا را از عظیم‌ترین رخدادها دانست و اظهار داشت: عاشورا در تاریخ بشری موجی عظیم پدید آورد و مسلمانان و غیرمسلمانان را با ارزش‌های متعالی و مفهوم حیات هدفدار آشنا کرد و انگیزه‌های مبارزه برای حفظ کرامت انسان و نفی سلطه ستم را در انسان‌ها ایجاد و تقویت کرد.
وی یادآور شد: هر اندازه که مسلمانان و انسان‌ها با درس‌های نهفته در آن حرکت خونین و عمیق آشناتر شده، از آن بهره برده‌اند، به همان میزان عزت‌مند و بزرگوار زیسته و پایه‌های حکومت طاغوت‌ها را لرزانده‌اند.
دبیر شورای هیئت‌های مذهبی استان بوشهر گفت: درس‌هایی که از عاشورا می‌توان گرفت، در سخنان امام حسین (ع) و یارانش، عملکرد و روحیات آنان، تاثیر آن واقعه را در فکر و زندگی مسلمانان و ماندگاری آن حماسه و آثارش در طول زمان نهفته است و کسی که به دقت در مجموعه  این واقعه بنگرد، با این درس‌ها و آموزش‌های عاشورایی از جمله، ایثار، بصیرت، بلا و کربلا، امر به معروف و نهی از منکر، جهاد و نماز، صبر و وفا، فتح و فتوت، هل من ناصر و شهادت طلبی، هیهات منا الذله، مدایح و مراثی، یا فتح یا شهادت، یا لیتنا کنا معک و برخی عنوان‌های دیگر آشنا می‌شود.
وی افزود: شجاعت، دلاوری و بی‌باکی برای مقابله با دشمن و نهراسیدن از خطرها و اقدام‌های دشوار از بهترین ملکات اخلاقی است که در حسین بن علی (ع) و یاران شهیدش و اسیران آزادی بخش جلوه‌گر بود و ریشه روح حماسی در میدان‌های نبرد، خصلت‌های فرد و زمینه‌های تربیتی اوست.
فکوری با بیان اینکه وراثت خانوادگی نیز در شجاع بودن افراد موثر است، گفت: مسئله ولایت یکى از مهم‏ترین مسائل جامعه اسلامى است که بر هر فرد مسلمان لازم است از آن اطاعت نموده و در مدار آن حرکت کند.
مدیر امور مساجد و تشکل های دینی، مردمی و اصناف ستاد احیا استان بوشهر به قیام کربلا از نخستین مراحلش تا پایان آن اشاره کرد و در ادامه افزود: قیام کربلا، صحنه‌های بروز شجاعت بود و قاطعیتی که امام حسین (ع) در ابراز مخالفت با یزید و امتناع از بیعت داشت، تصمیم به حرکت به سوی کوفه و مبارزه با یزیدیان، متزلزل نشدن روحیه از شنیدن اخبار و اوضاع داخل کوفه، اعلام آمادگی برای نثار خون در راه احیای دین، رزم‌آوری‌های سلحشورانه و بی‌نظیر امام حسین (ع) و صدها صحنه حماسی، همه جلوه‌هایی از شجاعت است که از الفبای "فرهنگ عاشورا "نشات گرفته است.
فکوری بیان کرد: سیره اخلاقی و رفتاری سیدالشهدا (ع) نشان دهنده روح بلند او و تربیت در دامان پیامبر و علی (ع) و تجسم قرآن کریم در عمل و اخلاق اوست، امام حسین (ع) مهمان‌نواز و بخشنده بود، به خویشاوندان رسیدگی می‌کرد، سائلان را محروم نمی‌گذاشت، به فقیران می‌رسید، برهنگان را پوشانده و گرسنگان را سیر می‌کرد، بدهی بدهکاران را می‌داد، بر یتیمان شفقت و مهربانی داشت، ضعیفان را کمک و یاری می‌کرد، صراحت لهجه و صلابت در بیان حق داشت، حلم، بردباری و تحملش بسیار بود.
شایان ذکر است گردهمایی بزرگ عاشورائیان بوشهر به همت اداره کل تبلیغات اسلامی استان و با همکاری شورای هیئت‌های مذهبی و کانون مداحان شهرستان بوشهر با حضور مسئولان هیئت‌های مذهبی، بانیان و هیئت امنا مساجد، مداحان، انجمن اسلامی بازار و انجمن اسلامی رسانه، مراکز و موسسات قرآنی، مبلغین و مبلغات، کانون‌های فرهنگی تبلیغی و اساتید حوزه و دانشگاه پنجم آذرماه در سالن شهید آوینی سازمان تبلیغات اسلامی برگزار می‌شود.
انتهای پیام/و۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول