اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس مسئول بهداشت خانواده تویسرکان خبر داد:

تویسرکان سالمندترین شهر استان همدان

خبرگزاری فارس: کارشناس مسئول بهداشت خانواده تویسرکان گفت: بر اساس آمار ارائه شده شهرستان تویسرکان سالمندترین شهرستان استان همدان شناخته شده است.

تویسرکان سالمندترین شهر استان همدان
زهرا ربیعی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تویسرکان، تعداد سالمندان 60 ساله و بالاتر را بر اساس سرشماری سال 90 از ابتدای سال تاکنون 12 هزار و  672 نفر اعلام کرد و اظهار داشت: از مجموع آمار اعلام شده 7 هزار و 770 نفر سالمند ساکن شهر و  4 هزار و 902  نفر سالمند ساکن روستا هستند.
وی با اشاره به اینکه از 12 هزار و 674 سالمند در شهرستان تنها 21 نفر زیر پوشش اداره بهزیستی هستند، تأکید کرد: در بخش سالمندی  هیچ‌گونه مرکز حمایتی چون خانه سالمندان و یا انجمن‌های حمایت در راستای ارائه خدمات مورد نیاز و ضروری به این جهان دیدگان سالخورده در تویسرکان وجود ندارد.
کارشناس مسئول بهداشت خانواده تویسرکان میزان سالمندی 60 ساله به بالاتر در شهرستان تویسرکان را 11/5 درصد بیان کرد و خاطرنشان کرد: بر اساس آمار دریافتی از مرکز سرشماری سال 90 شهرستان تویسرکان به عنوان سالمندترین شهر استان شناخته شده است. 
وی با اشاره به اینکه سالخوردگی جمعیت یک موفقیت بهداشتی محسوب می شود، خاطرنشان کرد: این پدیده ناشی از بهبود شرایط بهداشتی است که از یک طرف منجر به کاهش مرگ و میر به ویژه در کودکان و نهایتاً افزایش امید به زندگی و از سوی دیگر با اعمال سیاست کنترل موالید سبب افزایش درصد سالخوردگان به کل جمعیت شده است.
ربیعی تأکید کرد: تنها با داشتن زندگی سالم و مراقبت‌های ویژه می‌توان با دقت نظر و تمرکز ویژه، این دوران را به دورانی مطلوب، لذت‌بخش و توأم با سلامتی سالمندان تبدیل کرد.     
وی تدوین برنامه فراگیر منسجم کارشناسی شده در زمینه سلامت و مراقبت از سالمندان در هر کشور ضروری برشمرد و اظهار داشت:  شورای ملی سالمندان کشور در قالب پنج کمیته آموزشی و پژوهشی" فرهگی و اجتماعی" خدمات درمانی و توانبخشی" بهداشت و پیشگیری" ورزشی و سیاحتی" برنامه‌ها و خدمات مقتضی سن این جهان دیدگان سالخورده در حوزه‌های مختلف ارائه می‌دهد.
کارشناس مسئول بهداشت خانواده شهرستان تویسرکان شاخص‌های سلامت را 52 مورد خواند و گفت: میزان مرگ و میر کودکان و مادران، میزان مرگ و میر ناشی از بیماری‌های عروق کرونر، دیابت و سل، حوادث ترافیکی و غیر ترافیکی، اختلافات شدید و روانی، دسترسی به خدمات عمومی و تخصصی سلامت، و نرخ باسوادی در گروه  15 تا 29 ساله مؤلفه‌های با برخوداری از کارکردهای ویژه و کارآمد در سلامت است.
وی اضافه کرد: بروز اقدام به خودکشی، درصد بیکاری، فقر مطلق و شدید، ضریب بیمه پایه و مکمل، سرانه فضای سبز، فعالیت فیزیکی، بروز تمام سرطان‌ها و شیوع استنویروز از دیگر پارامترهای مهم در اجرای عدالت در سلامت جامعه سالمندان به شمار می‌رود. 
ربیعی تکریم سالمندان در جامعه و خانواده و فراهم‌سازی بسترهای امنیت روانی و عاطفی این قشر از افراد اجتماع را مستلزم نگاه جدی خواند و تصریح کرد: آموزش جنبه‌های شاخص شیوه زندگی سالم و مهیاسازی زمینه اجتماعی از بدو تولد و حیات، انتقال اطلاعات، مهارت و حمایت‌های لازم از جمله حمایت مالی در قالب برنامه های توانبخشی مبتنی بر جامعه، پژوهش در راستای شناسایی نیازهای اولویت‌دار سالمندان در تمام ابعاد، تقویت سازمان‌های مرتبط با جامعه هدف، موضوع های قابل توجه زندگی سالمندی در عصر حاضر است.
وی در بخش دیگر از سخنان خود در خصوص اقدامات مرکز بهداشت و خانواده شهرستان در راستای حمایت سالمندان گفت: فعالیت‌های منسجم درو ن بخشی و برون بخشی به منظور حساس‌سازی آحاد جامعه با هدف توجه به سالمندان در سطح شهرستان به صورت مستمر در حال اجرا است.
کارشناس مسئول بهداشت خانواده شهرستان تویسرکان مرکز بهداشت روستای باباپیر علی را تنها مرکز فعال خودجوش در همین راستا در شهرستان تویسرکان خواند و خاطر نشان کرد: مرکز بهداشتی روستای باباپیرعلی در راستای تکریم و مراقبت از سالمندان، بر اساس چارچوب اصول و طرح های کارشناسانه در قالب برنامه عمومی و تخصصی به صورت ویژه به جامعه هدف حوزه فعالیت خود خدمات‌رسانی می‌کند.
 وی یادآورشد: اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در گستره وسیع از طریق مراجع و معتمدان شهرستان به عموم مردم، ویزیت رایگان سالخوردگان جهان دیده، تشکیل 34 جلسه در قالب برنامه‌های آموزشی شیوه زندگی سالم سالمندان، برگزاری مسابقه خاطره‌نویسی و مقاله‌نویسی با محوریت مراقبت فرآیند پیری در سطح مدارس، برپایی چادر تبلیغاتی با مشارکت واحد مبارزه با بیماری‌ها به مدت یک هفته از اهم فعالیت‌های این نهاد در روز جهانی سالمند در تویسرکان اجرایی شده است.
ربیعی در پایان با اشاره به اینکه اداره بهزیستی به عنوان متولی این امر به تنهای قادر به تأمین همه نیازهای سالمندان نیست، تصریح کرد: ایجاد امکانات، تجهیزات و نیازهای ضروری سالمندان همت و تلاش همه جانبه و عزم راسخ مردم مسئولان شهرستان را می‍‌طلبد. 
انتهای پیام/ص10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول