اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات خبر داد:

اجرای طرح توسعه حرم علوی در عتبات

خبرگزاری فارس: رئیس ستاد بازسازی عتبات و عالیات کشور از اجرای طرح توسعه حرم علوی در عتبات عالیات خبر داد.

اجرای طرح توسعه حرم علوی در عتبات
به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، حسن بلارک ظهر امروز در همایش ستاد بازسازی عتبات عالیات شمال کشور که با حضور استان‌های سمنان، گلستان، گیلان و مازندران در ساری برگزار شد، اظهار داشت: ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور در طول هفت سال گذشته خدمات زیادی را برای بازسازی حرمین شریفین انجام داده است.
وی ابراز داشت: کار بازسازی عتبات و عالیات و کمک خواستن از مردم به دلیل شان ائمه و نوع کمک خواستن بسیار سخت بود.
بلارک با بیان اینکه در ابتدا کار بازسازی را در سه مرحله شامل نظافت و تمیزکاری شروع کردیم، ابراز داشت: این کار 1.5 سال طول کشید.
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور با اعلام اینکه برای بازسازی و بهداشت حرم حضرت علی (ع) 400 کامیون زباله را جمع‌آوری کردیم، خاطرنشان کرد: این اقدام نیز 1.5 سال طول کشید.
وی با اعلام اینکه در این مرحله بازسازی سیستم‌های برق، آب، شکاف‌های داخل حرم‌ها را انجام دادیم، خاطرنشان کرد: اعتمادسازی مهم‌ترین رکن ارتباط با مردم برای بازسازی در ساخت و سازها بود چون باید بازسازی را قانونمند می‌کردیم.
بلارک با اشاره به اینکه در برابر امانت مردم سوگند یاد کرده‌ایم تا امانتی که مردم در اختیار ما قرار دادند را بدون دخل و تصرف هزینه کنیم، گفت: این اطمینان را به مردم می‌دهیم که حتی یک‌ ریال از هدایایی که مردم برای بازسازی هزینه می‌کنند را صرف جایی دیگر نکنیم.
وی ادامه داد: این مسئله را تا حدی پیگیر هستیم که اگر شخصی هزینه‌ای را به حرم خاصی اختصاص دهد این هزینه‌ها را جابه‌جا نکنیم.
رئیس ستاد بازسازی عتبات و عالیات کشور در ادامه با اشاره به اینکه تاکنون اقدامات تعویض سنگ حرم حضرت علی (ع)، برق‌رسانی، سیستم‌های تهویه و دو منبع آب را در 200 کیلومتری شهر نجف انجام داده‌ایم، یادآور شد: امروز با توجه به افزایش جمعیت و بازشدن مرزها متوجه شدیم که فضای موجود پاسخگوی یک دهم جمعیت را در ایام جاری نیست و باید صحن‌ها توسعه یابد.
این مسئول با بیان اینکه از دو سال قبل به فکر طراحی برای توسعه حرم علوی برآمدیم، گفت: مجرب‌ترین اساتید علم ایران و معماری اسلامی با الگو گرفتن از حرم رضوی برای حرم علوی طراحی شده و تملک زمین نیز در این بخش انجام شده است.
بلارک با اعلام اینکه طرح توسعه و تخریب موانع حرم حضرت علی (ع) از دو ماه قبل انجام و قرارداد آن نهایی شده، ابراز داشت: توسعه صحن حرم امام علی (ع) به نام صحن حضرت زهرا (س) قرارداد آن بسته شده است.
وی بنای این بخش را 198 هزار متر زیربنا عنوان و یادآور شد: این کار را از مقام زین‌العابدین تا قبر و گنبد حضرت امیر (ع) به طول 400 متر و عرض 120 متر به عنوان توسعه حرم علوی و صحن حضرت فاطمه زهرا (س) شروع کردیم.
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور با اشاره به اینکه این طرح با یک زمان‌بندی هفت ساله از نظر معماری پیش رو داریم، تصریح کرد: امیدواریم این طرح را به مدت پنج سال به اتمام برسانیم.
وی به اقدامات این ستاد در کربلای معلی اشاره کرد و گفت: سنگ کف، دیوار، حرم، رواق و گنبدخانه شروع شده که در این بخش نیز از بهترین سنگ‌های دنیا با ترکیب هنری زیبا کار شود.
بلارک با بیان اینکه خوشنویسی کاشی‌ها توسط استاد موحد، خطاطی خواهد کرد، ابراز داشت: 100 سنگ رواق سرپوشیده حرم به اتمام رسیده و 20 درصد کار در این بخش باقی مانده است.
این مسئول با اشاره به اینکه دو نیاز اساسی در حرم امام حسین (ع) احساس می‌شد، گفت: ایجاد مرکز آموزش خدام، درمانگاه و موزه در نزدیکی حرم بود.
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور با اعلام اینکه در کربلای معلی بعد از مسقف شدن صحن حضرت سیدالشهدا گنبد بارگاه امام حسین (ع) پنهان می‌شود، تصریح کرد: مصوب شد چهار متر گنبد حضرت سیدالشهدا مرتفع و طراحان برتر کشور در حال طراحی هستند که گنبد جدید بر روی گنبد فعلی نصب شود.
وی از تعویض 10 هزار متر سنگ حرم امامین کاظمین در سامرا خبر داد و اذعان داشت: امروز در حال طلاکاری گنبد هستیم که در این بخش نیز 40 درصد کار انجام شد که کار در این بخش نیز در چهار جبهه در حال پیگیری است.
انتهای پیام/ن۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول