اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو گروه حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

نگاه خود را نسبت به حفظ حقوق کودک تغییر دهیم

خبرگزاری فارس: عضو گروه حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: باید نگاه خود را نسبت به حقوق کودک تغییر داده و به استناد به آیات قرآن به حفاظت از کودکان به عنوان نعمت‌های خداوند حمایت و حفاظت کنیم.

نگاه خود را نسبت به حفظ حقوق کودک تغییر دهیم
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، غلامرضا پیوندی شنبه شب در نشست علمی حقوق کودک از منظر اندیشه اسلامی و نظام حقوقی ایران که به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و با همکاری کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران در قم برگزار شد، با موضوع «نفی خشونت علیه کودکان در اندیشه اسلامی» به ایراد سخن پرداخت و با بیان اینکه فقط می‌توان جلوی بخشی از خشونت علیه کودکان را با استفاده از حقوق کیفری گرفت، به بیان روایتی از امام کاظم(ع) پرداخت و اظهار کرد: در این روایت بر عمل کردن به وعده‌هایی که به کودکان داده می‌شود تاکید شده است و این امام همام می‌فرمایند «هرگاه به کودکان وعده‌ای دادید به آن عمل کنید زیرا آنها فکر می‌کنند این شما هستید که به آنها روزی می‌دهید و خداوند به اندازه‌ای که برای زنان و کودکان خشم می‌گیرد بر هیچ چیز به خشم نمی‌آید».
وی در  ادامه با اشاره به ماده 19 کنوانسیون حقوق کودک مصوب سال 1989 بیان کرد: مسئله مطرح در اینجا این است که پس اینکه کودک مورد خشونت قرار گرفت چه باید کرد؟
عضو گروه حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه توجه به کودکی که قربانی خشونت شده و حمایت از وی اقدامی لازم و مورد تاکید است، گفت: در اجلاس کنفرانس سران کشورهای اسلامی در سال 2005 میثاق حقوق کودک در اسلام به تصویب رسید و این سند یکی از سندهای منطقه‌ای در راستای حمایت از کودکان است.
وی اضافه کرد: در ماده شش این سند آمده است: «کشورهای عضو این میثاق بنیان‌های لازم برای بقا و رشد کودک و حمایت از او در برابر خشونت و سلامتی وی را تضمین می‌کنند».
پیوندی با اشاره به اینکه اسلام در شرایطی ظهور کرد که انسان‌ها و کودکان دوران سخت و خشونت باری را سپری کرده و مسئله زنده به گور کردن دختران در سطح وسیع در آن دوران مطرح بود، بیان کرد: حتی با استناد به برخی از آیات قرآن می‌توان اینگونه برداشت که در آن دوران پسران نیز به دلیل فقر و تنگدستی به قتل رسانده می‌شدند.
وی با اشاره به اینکه دین مبین اسلام برای حفظ حقوق کودک اهمیت ویژه‌ای قائل است، تاکید کرد: باید نگاه خود را نسبت به حقوق کودک تغییر داده و به استناد به آیات قرآن به حفاظت از کودکان به عنوان نعمت‌های خداوند حمایت و حفاظت کنیم.
عضو گروه حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه حقوق کیفری آنگونه که باید توانایی جلوگیری از پایمال شدن حق کودکان را ندارند، عنوان کرد: نیاز به قانون‌گذاری و ارایه راهکار در این زمینه ضروری است ولی ما نباید تنها به این کار بسنده کنیم.
انتهای پیام/ج20
 
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول