اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

از سوی رئیس اداره مطالعات حقوقی قضایی قوه قضائیه مطرح شد؛

بررسی توجه به حقوق کودک در اسناد بین‌المللی

خبرگزاری فارس: رئیس اداره مطالعات حقوقی قضایی قوه قضائیه از وجود اسناد بین‌المللی متعدد در زمینه رعایت و حفظ حقوق کودکان خبر داد.

بررسی توجه به حقوق کودک در اسناد بین‌المللی
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، سیدعلی کاظمی شنبه شب در نشست علمی حقوق کودک از منظر اندیشه اسلامی و نظام حقوقی ایران که به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و با همکاری کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران در قم برگزار شد، طی سخنانی با نگاهی تطبیقی به نظام حقوقی ایران و موازین بین‌المللی در حمایت از کودکان در مقابل هرگونه خشونت گفت: در برخی اسناد بین المللی حقوق بشر حمایت از افراد جامعه مورد توجه قرار گرفته است و در این اسناد حقوق کودکان نیز مد نظر قرار گرفته و در برخی موارد تمهیدات ویژه‌ای برای حفظ حقوق کودک مطرح شده است.
وی تصریح کرد: می‌توان به نوعی اسناد خاص حقوق بشر و منشور حقوق بشر در سطح بین‌الملل را به عنوان منابع مد نظر قرار داده و حفظ و رعایت برخی حقوق کودکان را تضمین کرد.
رئیس اداره مطالعات حقوقی قضایی قوه قضائیه با اشاره به اینکه اسناد رعایت حقوق کودک به دو دسته حقوق سخت  و حقوق نرم تبدیل می‌شود، گفت: در بخش نخست این حقوق در کنوانسیون حقوق بشر در سال 1989 به تصویب رسیده است و ایران اسلامی نیز با یک پیش‌شرط در سال 1372 به این کنوانسیون پیوسته است.
وی با اشاره به تصویب کنوانسیون ابعاد مدنی کودک پیش از کنوانسیون حقوق کودک گفت: ایران اسلامی هنوز به این امر نپرداخته و در این کنوانسیون مسئله کودکان طلاق که از یک کشور به کشور دیگری برده می‌شوند، مورد توجه قرار گرفته است.
کاظمی با اشاره به اینکه در سال 2004 شورای اقتصادی اجتماعی سازمان ملل متحد سندی را به کارگروه کارشناسان بین الدولی سپرد، اضافه کرد: حاصل تلاش این گروه در سال 2005 با عنوان اصول بنیادی عدالت برای کودکان قربانی به تصویب رسید.
وی با بیان اینکه این سند را می‌توان به نوعی مهم‌ترین سند بین‌المللی درباره کودکان قربانی جرم و شاهد جرم مد نظر قرار داد، خاطرنشان کرد: البته این سند نگاهی تک بعدی داشته و سعی در حمایت از کودکان دارد.
رئیس اداره مطالعات حقوقی قضایی قوه قضائیه با اشاره به دیگر اسناد موجود در عرصه بین‌الملل برای دفاع از حقوق کودک بیان داشت: کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان، پروتکل الحاقی به کنوانسیون پالرمو، سه سند پروتکل یا الحاقی در خصوص قاچاق کودکان و زنان، قاچاق مهاجران و قاچاق اسلحه از دیگر اسناد در ارتباط با حقوق کودکان به شمار می‌رود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مطرح شدن مسئله کودک آزاری اظهار داشت: کودک‌آزاری به سه نوع جسمی، جنسی و روحی و روانی تقسیم می‌شود که هر کدام از آن آثار و تبعات خاص خود را به دنبال دارد.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول