اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نخستین کتابخانه تخصصی کاشان‌شناسی افتتاح شد

آیت‌الله نمازی: دولت اصلاحات به کتاب‌های منحرف‌‌کننده مجوز انتشار می‌داد

خبرگزاری فارس: نخستین کتابخانه تخصصی کاشان‌شناسی با حضور نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان طی مراسمی افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

آیت‌الله نمازی: دولت اصلاحات به کتاب‌های منحرف‌‌کننده مجوز انتشار می‌داد
به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، نماینده ولی فقیه در کاشان ظهر امروز در این مراسم تألیف کتاب، بهره‌برداری از کتاب و روش‌های بهره‌برداری از کتاب را امری تخصصی خواند و گفت: تألیف و ترجمه کتاب برای رشد جامعه و تکامل فکری جامعه از فعالیت‌های سخت و‌ طاقت‌فرسایی است که کمتر به آن توجه شده‌است.
آیت‌الله عبدالنبی نمازی افزود: کتاب و صاحب کتاب از دیدگاه توحیدی دو سرمایه سعادت انسان‌ها است لذا کتاب‌هایی که در راستای هدایت بشر است باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد: کتاب، گاهی گمراه‌کننده و گاهی هدایت‌کننده است و کتاب سرمایه سعادت انسان و هر جامعه‌ای است و اگر رهبران فکری آن بتوانند نسل جوان و نوجوان را به سمت و سوی کتاب هدایت کنند، آن جامعه روشنفکر و موفق است.
امام جمعه کاشان، فاصله گرفتن جامعه با کتاب و فرهنگ کتابخوانی را مایه تأسف خواند و تصریح کرد: به دلایل مختلف به کتاب و کتابخوانی در جامعه بی‌توجهی شده و کتاب در جامعه با جایگاه اصلی خودش فاصله دارد.
نمازی یادآور شد: برای رسیدن کتاب به جایگاه اصلی‌اش در جامعه باید شورای عالی انقلاب فرهنگی، آموزش و پرورش، نهادهای مرتبط و شورای عالی سیاست‌گذاری بررسی کنند که نسل جوان چه مقدار کتاب و در طول روز به چه میزان با کتاب ارتباط دارد. 
به گفته وی برای نوجوانان و جوانان علاوه بر کتاب‌های درسی حوزه آموزش، کتاب‌های سیاسی، عرفانی، اخلاقی، تاریخی که دامنه گسترده‌ای دارند باید تعریف شوند.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به بازسازی و توسعه کتابخانه‌های کشور در دولت و نهم و دهم گفت: قبل از دولت نهم و دهم کتاب‌های منحرف‌کننده بسیاری که افکار مسموم‌کننده و گمراه‌کننده‌ای داشت علی‌رغم تذکراتی که داده شد، توسط وزارت فرهنگ و ارشاد چاپ و دراختیار کتابخانه‌ها قرار گرفت.
نمازی همچنین با اشاره به اینکه بعد از گذشت 32 سال از انقلاب هنوز هم در زمینه کتاب در آغاز راه هستیم، افزود: برای تبیین جایگاه کتاب در جامعه، شورای فرهنگی و دیگر نهادهای مرتبط باید راه‌های بهره‌برداری از کتاب و چگونگی مطالعه را ارائه دهند.
وی منطقه کاشان را مهد کهن فرهنگ، علما، اندیشمندان و برجستگان بزرگ دانست و عنوان کرد: امیدواریم برای معرفی آنان به جامعه گام‌های مهم و اساسی برداشته شود.
به گفته وی منطقه‌ای که بزرگانی چون ملامحسن فیض کاشانی، قطب راوندی و نراقیین دارد، نباید در زمینه فرهنگی فقیر باشد.
نماینده ولی فقیه در کاشان همچنین مکان تأسیس کتابخانه و مکان‌یابی برای کتابخانه‌ها را حائز اهمیت خواند و بیان کرد: کتابخانه باید در معرض دید مردم و دسترسی به آن آسان باشد و کتابخانه تخصصی کاشان‌شناسی فاقد چنین مؤلفه‌هایی است.
وی اظهار داشت: در مصلای بقیه‌الله اعظم کاشان مکانی برای تأسیس کتابخانه‌ای بزرگ در شأن و منزلت مردم کاشان و قابل عرضه در عرصه جهانی حتی قابل استفاده شبانه‌روزی برای محققینی که از کشورهای اسلامی وارد کاشان می‌شوند، احداث می‌شود.  
رئیس اداره کتابخانه‌های کاشان نیز دراین مراسم گفت: حدود 2 هزار جلد کتاب درباره شهرستان کاشان که مؤلف و نویسندگان این کتاب‌ها کاشانی و یا غیرکاشانی هستند جمع‌آوری شده و در کتابخانه تخصصی کاشان‌شناسی نگهداری می‌شود. 
مهدی کریمی افزود: کتاب‌های جمع‌آوری شده در باره کاشان و مؤلفان، مشاهیر کاشان، جغرافیای کاشان و بزرگان کاشان است که با حمایت انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان جمع‌آوری شده‌است.
وی حفظ و نگهداری کتاب‌های ارزشمند و گرانبهای قدیمی را از مهمترین اهداف این کتابخانه ذکر و تصریح کرد: کتابخانه تخصصی کاشان‌شناسی مهمترین مرجع کتاب‌های شهرستان کاشان برای محققان است.  
کریمی کتاب شعر "دل هست اینجا کبوتر" یکی از سروده‌های استاد سید علی اصغر صائم کاشانی که امسال به چاپ رسیده و به عنوان کتاب سال در بخش شعر انتخاب شده را جدیدترین کتاب و همچنین کتاب‌های دستورالغای ادیب نطنزی از قرن پنجم، دیوان سید ابوالرضا راوندی قرن ششم، خرائج قطب راوندی از قرن ششم را قدیمی‌ترین کتب موجود در کتابخانه تخصصی کاشان‌شناسی برشمرد.
انتهای پیام/‌ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول