اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

پژوهشگر و ساختارشناس مداحی:

مداحان بزرگ‌ترین نقش را در جنگ نرم دارند

خبرگزاری فارس: پژوهشگر و ساختارشناس مداحی و روضه گفت: در فضای کنونی جنگ نرم، بزرگ‌ترین نقش بر عهده مداحان انجام است چراکه این قشر به واقع افسران عالیرتبه جنگ نرم هستند.

مداحان بزرگ‌ترین نقش را در جنگ نرم دارند
به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، قاسم رضایی شب گذشته در نشست آسیب‌شناسی روضه و ساختارشناسی مداحی در حاشیه نهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان حسینی در همدان، با بیان اینکه شبهه از ابتدای تاریخ اسلام همواره وجود داشته، اظهار داشت: در برهه و زمانی که ما زندگی می‌کنیم شبهات با ساختارها و رنگ و بوی مختلفی جلوه‌گر شده‌اند چراکه امروز عرصه جنگ سایبری و جنگ نرم است.
وی با بیان اینکه دشمنان مجالس روضه و مداحی اهل بیت (ع) را نشانه گرفته‌اند، افزود: در فضای جنگ نرم، کار مداحان و مبلغان بسیار سخت‌تر از گذشته شده است.
این پژوهشگر و ساختارشناس مداحی با بیان اینکه کار تبلیغ دین بسیار سخت اما در عین حال زیباست، بیان کرد: مقام معظم رهبری مداحان را معلمان جامعه دینی می‌داند که با این وصف وظیفه خطیری در راستای تبلیغ و ترویج مفاهیم اصیل دین بر عهده دارند.
وی با اشاره به ورود شبهات مختلف به حوزه مداحی و مفاهیم روضه اهل بیت (ع)، تصریح کرد: در رابطه با روضه باید ساختارشکنی شود نه سنت‌شکنی، اگرچه برخی به اشتباه به دنبال سنت‌شکنی روضه هستند.
رضایی با بیان اینکه در روضه اهل بیت (ع) سنت امری پابرجا و ماندگار است، یادآور شد: آنچه که نیازمند تغییر است ساختار روضه یا همان ساختارشکنی آن است.
وی آمیختن حق به باطل و توجیه کردن کژی‌ها را مصداق شبهات دانست و با اشاره به بیان تعداد کشته شدگان به دست امام حسین (ع) گفت: متأسفانه نقل آمار و ارقام در برخی از کتب روضه وجود دارد اما مگر ارزش امام حسین (ع) به تعداد کشتگان به دست اوست.
این پژوهشگر و ساختارشناس روضه و مداحی با تأکید بر لزوم معرفی هدف قیام عاشورا و معرفی منش و روش امام حسین (ع) در مجالس روضه و عزاداری بیان کرد: لفظ "زبان حال" بهانه‌ای برای ورود شبهات به روضه شده است که این مقوله باید مورد توجه مداحان باشد.
وی با اشاره به برخی از ابیات روضه‌ها و مداحی‌ها با مضمون واقعه کربلا، گفت: این ابیات تنها به ظاهر بسنده کرده‌اند و باید دید معرفی امام حسین (ع) و اصل قیام در کجا به مخاطب معرفی شده است.
رضایی یادآور شد: "زبان حال" باید به نحوی بیان شود که بیانگر عظمت، شوکت، حریت و در عین حال مظلومیت اهل بیت (ع) باشد و مخاطب به درستی بفهمد که این مفاهیم مستقیماً از زبان اهل بیت (ع) نیست.
وی تأکید کرد: مداح باید با قرآن مأنوس باشد چراکه این کتاب آسمانی بهترین وسیله برای روضه اباعبدالله و نهضت کربلاست.
این پژوهشگر و ساختارشناس مداحی و روضه خطاب به پیرغلامان و مداحان حاضر در جلسه تأکید کرد: تا زمانی که از منبع و صحت اصل خبری مطلع نیستید آن را برای مخاطبان و عامه مردم نقل نکنید بلکه نقلی را بیان کنید که با مبانی اعتقادی روایی و تاریخی تعارض نداشته باشد و مورد تأیید جامعه مذهبی نیز قرار گرفته باشد.
وی خاطرنشان کرد: در فضای کنونی جنگ نرم، بزرگترین نقش بر عهده مداحان انجام است چراکه این قشر به واقع افسران عالی رتبه جنگ نرم هستند و باید با استناد به متون مقدس اسلامی مباحث را نقل کرده و به نسل جوان انتقال دهند.
انتهای پیام/آ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول