اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

معاون پژوهشکده علوم و صنایع غذایی خراسان رضوی:

ایحاد مرکز تحقیقات زرشک از اولویت‌های اصلی خراسان جنوبی است

خبرگزاری فارس: معاون پژوهشکده علوم و صنایع غذایی خراسان رضوی گفت: ایجاد مرکز تحقیقات زرشک از نیازهای دارای اولویت و اهمیت در کشور و به ویژه در منطقه تولید زرشک است.

ایحاد مرکز تحقیقات زرشک از اولویت‌های اصلی خراسان جنوبی است
عبدالمجید مسکوکی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند اظهار داشت: ایجاد یک مرکزتحقیقات زرشک مانند سایر محصولات استراتژیک از نیازهای دارای اولویت و اهمیت در کشور است.
وی افزود: تأکید دولت و مجلس شورای اسلامی در قانون برنامه‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بر افزایش بهره‌وری و کاهش ضایعات در تولید و فرآوری محصولات کشاورزی و ایجاد استانداردهای لازم برای افزایش سطح کمی و کیفی و ارزش افزوده این محصولات است.
معاون پژوهشکده علوم و صنایع غذایی خراسان رضوی با بیان اینکه زرشک در حال حاضر نقش بسیار مهمی را در اقتصاد و درآمدهای مالی روستائیان خراسان جنوبی ایفا می‌کند.
مسکوکی افزود: اما به دلیل عدم بهره‌‌وری کافی و بالابودن میزان ضایعات و عدم توجه به کیفیت این محصول این درآمدها همواره در سطح بسیار پایینی قرار داشته به طوری که نتوانسته است آنچنان که باید تکافوی هزینه‌های خانوارهای روستایی دست‌اندرکار زرشک را بکند.
وی با اشاره به اینکه درختچه زرشک در اکثر نقاط دنیا به عنوان یک گیاه خودرو شناخته شده و تنها در ایران به صورت اقتصادی کاشت و پرورش داده می‌شود، تصریح کرد: بنابراین نگاه سایر کشورها به زرشک دید تخصصی و علمی و آن هم از جنبه وجود ترکیبات دارویی در آن است.
معاون پژوهشکده علوم و صنایع غذایی خراسان رضوی اذعان کرد: اکثر مقالات و اطلاعات موجود در دنیا اولاً به شناسایی زرشک در منطقه مورد نظر از جمله وجود گونه و واریته‌ها به تشریح وضعیت بوتانیک آن پرداخته ثانیاً به وجود ترکیبات مؤثری نظیر بربرین، ایزوکینولین، الکالوئیدها و ترکیبات دیگری چون رنگ‌ها، اسیدهای آلی و خواص درمانی هر کدام در درمان بیماری‌های مختلف اشاره شده است.
مسکوکی تولید درختچه زینتی زرشک برای عرضه و احداث در پارک‌ها، میادین و خیابان‌ها به دلیل وجود گونه‌های دارای زیبایی رنگ و تنوع گلها و برگ‌ها در فصول مختلف، تولید آن به منظور تولید میوه و حصول فرآورده‌های غذایی و دارویی، جمع‌آوری و بسته‌بندی سرشاخه‌های هرس شده حاصل از عملیات داشت به عنوان ماده اولیه برای تولید فرآورده‌های دارویی و صنعتی، تولید و احداث باغات زرشک برای جلوگیری از پیشرفت کویر، تثبیت شن‌های روان، تغییرات اقلیمی و ایجاد فضای سبز در مناطقی که امکان رشد گیاهان دیگر وجود ندارد را از دیگر کارکردهای درختچه زرشک برشمرد.
وی با بیان اینکه تولید میوه زرشک به صورت خشک در حال حاضر به عنوان اصلی‌ترین فرآورده‌ حاصل از زرشک در مقیاس انبوه و به صورت سنتی تولید می‌شود، ادامه داد: تولید محدود و سنتی زرشک سبب عدم رشد و شکوفایی اقتصادی آن شده است.
مسکوکی افزود: تولید کنسانتره، نوشابه و آبمیوه زرشک، تحقیقات در مقیاس پژوهشی و نیمه صنعتی انجام شده و تولید انبوه آن نیازمند افزایش تولید ماده اولیه یعنی میوه زرشک، سرمایه‌گذاری و احداث واحد تولیدی است.
وی تصریح کرد: اسیداسکوربیک موجود در میوه زرشک دارای مقادیر قابل توجه و درخور استخراج به عنوان اسیداسکوربیک طبیعی است که در این زمینه هنوز هیچگونه فعالیتی انجام نشده است.
معاون پژوهشی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی خراسان رضوی بر ایجاد مرکز تحقیقات زرشک در خراسان جنوبی تاکید کرد.
وی با بیان اینکه نوع زرشک بی‌دانه در ایران آن هم در جنوب خراسان به طور وسیع کشت شده و به ندرت در سایر مناطق ایران و دنیا به چشم می‌خورد، یادآور شد: میوه زرشک قابلیت تبدیل به فرآورده‌های دیگر نظیر کنسانتره، آب میوه، مربا، مارمالاد، پودر میوه و ده‌ها فرآورده دیگر را دارا بوده و همچنین بقیه پیکر گیاه نیز دارای خواص دارویی و صنعتی بوده و می‌توان با استخراج و فناوری آن ضمن عرضه محصولات جدید و بعضی حیاتی سبب افزایش ارزش افزوده آنها شد.
انتهای پیام/خ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول