اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

رئیس اداره کتابخانه‌های بهشهر:

بهشهر رتبه نخست اعضای فعال کتابخانه‌های مازندران را دارد

خبرگزاری فارس: رئیس اداره کتابخانه‌های بهشهر گفت: 13.15 درصد از اعضای فعال کتابخانه‌های عمومی استان در بهشهر عضو هستند و این شهرستان بیشترین تعداد اعضای فعال کتابخانه‌ها را در بین سایر شهرستان‌های مازندران به خود اختصاص داده است.

بهشهر رتبه نخست اعضای فعال کتابخانه‌های مازندران را دارد
به گزارش خبرگزاری فارس از بهشهر علی ذبیح‌پور صبح امروز در حاشیه مراسم نمادین زنگ کتاب و کتابخوانی که در مدرسه دخترانه بانو اشرفی با حضور محمد فرهودی معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش مازندران و مسئولان این شهرستان برگزار شد، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بهشهر خاطر نشان کرد: برای نهادینه کردن فرهنگ کتاب و کتابخوانی و گنجاندن کتاب در سبد خرید همه خانوارها باید برنامه‌ها و فضاهای مطالعاتی را افزایش دهیم.
وی از آمادگی اداره کتابخانه‌های بهشهر برای همکاری با همه ادارات، نهادها و مؤسسات شهرستان گفت و اینکه هدف ما بالا بردن فرهنگ مطالعه، تحقیق و آگاهی آحاد جامعه نسبت به موضوعات مختلف مطابق با سلیقه افراد است.
مسئول کتابخانه‌های بهشهر در بخش دیگری اظهار داشت: در حال حاضر با احتساب کتابخانه‌های مشارکتی، هشت باب کتابخانه در شهرستان بهشهر فعالیت دارند که از این تعداد کتابخانه‌های خلیل شهر، مرکزی، شماره دو، خانه سر و رستمکلا متعلق به نهاد کتابخانه‌ها و کتابخانه‌های شهدای گرجی محله، هیئت رزمندگان بهشهر و امام جعفر صادق(ع)  خلیل شهر مشارکتی هستند.
ذبیح‌پور به تشریح وضعیت کتابخانه‌های عمومی شهرستان بهشهر در مقایسه با وضعیت کتابخانه‌های استان طبق اطلاعات نهاد مربوطه و بر اساس شاخص‌های جمعیتی در نیمه نخست سال جاری پرداخت و گفت: بر اساس آمار داده شده، جمعیت مازندران تا پایان شهریور امسال 3 میلیون و 13 هزار و 123 نفر بود که از این تعداد 161 هزار و 87 نفر در بهشهر زندگی می‌کنند و این شهرستان از نظر جمعیت با در برگیری 35.5 درصد رتبه پنجم جمعیتی مازندران را دارد و طبق سند چشم‌انداز 1404 باید 10 درصد جمعیت عضو کتابخانه‌ها باشند.
وی گفت: تعداد کتابخانه‌های عمومی استان 60 باب و چهار باب آن در بهشهر است که رتبه سوم استان محسوب می‌شود، همچنین از مجموع 33 هزار و 730 متر مربع از مساحت زیربنای کتابخانه‌های استان، 2 هزار و 455 متر مربع در بهشهر وجود دارد و طبق این آمار رتبه پنجم استان را دارد.
مسئول کتابخانه‌های بهشهر درباره تعداد عناوین و کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های عمومی شهرستان، تصریح کرد: از مجموع 124هزار و 42 عنوان کتاب موجود در کتابخانه‌های استان، 53 هزار و 603 عنوان آن در کتابخانه‌های عمومی بهشهر وجود دارد که در این بخش رتبه ششم استان را داریم.
ذبیح‌پور در ادامه اظهار داشت: متوسط امانت کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان تا پایان شهریور ماه 90 یک میلیون و 208 هزار و 926 جلد بوده و این تعداد در بهشهر 72 هزار و 11 جلد است که رتبه نهم استان محسوب می‌شود.  
وی افزود: طبق آمار نهاد کتابخانه‌های عمومی مازندران، اعضای فعال کتابخانه‌های عمومی استان در نیمه نخست سال جاری101 هزار و 876 نفر بودند که شهرستان بهشهر با 13 هزار و 529 عضو فعال و کسب 13.15 درصد از این تعداد رتبه نخست استان را دارد.
مسئول کتابخانه‌های بهشهر با بیان اینکه در شش ماهه نخست امسال، یک میلیون و 563 هزار و 545 نفر به کتابخانه‌های عمومی استان مراجعه کردند، گفت: از این تعداد 96 هزار و 505 نفر به کتابخانه‌های عمومی بهشهر مراجعه داشتند و بهشهر با این آمار رتبه دهم استان را دارد.
 
* در سند چشم‌انداز 1404 بهشهر باید بیش از 66 هزار عضو فعال در کتابخانه‌ها داشته باشد
علی ذبیح‌پور در بخش پایانی این گفت‌و‌گو به جایگاهی که کتابخانه‌های عمومی استان و شهرستان باید در سال 1404داشته باشند، اشاره و خاطر نشان کرد: طبق این سند، تعداد کتابخانه‌های عمومی استان مازندران باید به 263 باب برسد که طبق جمعیت بهشهر 18 باب باید در این شهرستان دایر باشد همچنین زیربنای کتابخانه‌های استان باید به 191 هزار و 380 متر مربع برسد که 12 هزار و 940 متر مربع آن سهم بهشهر است.
وی گفت: تعداد کتاب‌های کتابخانه‌های استان باید به 11 میلیون و 710 هزار و 504 جلد و در بهشهر به 611 هزار و 797 جلد برسد همچنین طبق این سند، متوسط اعضای فعال در کتابخانه‌های عمومی شهرستان به 66 هزار و 46 نفر باید برسد و متوسط امانت کتاب هم در کتابخانه‌های شهرستان باید 4 میلیون و 139 هزار و 936 جلد باشد.
مسئول کتابخانه‌های بهشهر اظهار امیدواری کرد؛ با کمک خیّرین و حمایت‌های دولت بتوانیم علاوه بر افزایش فضاهای مطالعه، تحقیق و پژوهش، سرانه مطالعه در کشور را افزایش دهیم به طوریکه سبد زندگی خانوارها خالی از کتاب و مطالعه نباشد.
به گزارش فارس، هر چند از سرانه مطالعه در ایران آمارهای متفاوتی ارائه می‌شود و از دو دقیقه گرفته تا دو ساعت فاصله دارد اما بر اساس آخرین آمار از نهاد کتابخانه ها، در حال حاضر سرانه مطالعه در کشور 83 دقیقه و 30 ثانیه و سرانه مطالعه مفید در استان مازندران بالاتر از سرانه کشوری یعنی 84 دقیقه و 30 ثانیه است.
انتهای پیام/م10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول