اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

در همایش دیابت مطرح شد؛

تنها یک درصد یزدی‌ها میوه و سبزی مصرف می‌کنند

خبرگزاری فارس: مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: تنها یک درصد مردم یزد به طور مداوم میوه و سبزی مصرف می‌کنند.

تنها یک درصد یزدی‌ها میوه و سبزی مصرف می‌کنند
به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، مجید جعفری‌زاده ظهر امروز در همایش آموزشی دیابت در یزد اظهار داشت: بررسی‌های انجام شده در یزد نشان می‌دهد کاهش وزن و افزایش تحرک بدنی حداقل 50 درصد شانس ابتلا به دیابت نوع دو را کاهش می‌دهد.
وی با اشاره به افزایش رو به رشد دیابت در دنیا بیان کرد: متاسفانه با شیوع افزایش دیابت در دنیا، کشور و حتی استان یزد با پدیده اپیدمی دیابت در دنیا روبروست.
جعفری‌زاده با اشاره به آمار دیابت در دنیا افزود: در سال 2030 (17 سال آینده) تعداد افراد دیابتی دنیا دو برابر میزان فعلی خواهد شد.
وی با اشاره به شیوع کاهش سن بیماری دیابت در کشورهای در حال توسعه عنوان کرد: این بیماری بیشتر قشر جوان، فعال و پویای جامعه را درگیر کرده است؛ این در حالی است که این بیماری در کشورهای پیشرفته بیشتر افراد با  سنین بالا را درگیر می‌کند.
جعفری‌زاده خاطرنشان کرد: در ایران بیشتر مبتلایان به دیابت سنین 24 تا 65 سال هستند. بیماری دیابت در استان یزد دو برابر میانگین کشوری است. بالاترین عوارض ناشی از دیابت در کشور مربوط به استان یزد است.
وی با اشاره به پیشگیری از بروز دیابت گفت: پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر از جمله دیابت در سه سطح اولیه، ثانویه و ثالثیه انجام شود.پیشگیری در سطح اولیه به منظور جلوگیری از بروز و ایجاد یک بیماری خاص است و پیشگیری ثانویه به منظور تشخیص زودرس و درمان مناسب انجام می‌شود و پیشگیری ثالثیه به منظور ارتقاء کیفیت زندگی بیمار انجام می‌گیرد.
مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت یزد ادامه داد: اقداماتی در زمینه پیشگیری سطح اول و دوم در یزد انجام شده است به عبارتی طی 10 سال اخیر سه دوره غربالگری دیابت در یزد انجام شد و برنامه‌هایی نیز در آینده نزدیک در این زمینه اجرا خواهد شد.
وی با بیان اینکه شیوع دیابت در افراد با سابقه خانوادگی ارتباط مستقیم دارد، گفت: اضافه وزن و چاقی، تغذیه نامناسب و کم‌تحرکی شانس ابتلای افراد را به بیماری دیابت افزایش می‌دهد.
مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد ادامه داد: بررسی‌های انجام شده در یزد نشان می‌دهد کاهش وزن و افزایش تحرک بدنی حداقل 50 درصد شانس ابتلا به دیابت نوع دو را کاهش می‌دهد.
وی با بیان اینکه 20 درصد زنان یزدی اضافه وزن دارند، افزود: شیوع اضافه وزن و چاقی در مردان و زنان یزدی از میانگین کشوری بالاتر است.
جعفری‌زاده توصیه کرد: افراد باید روزانه پنج واحد یا بیشتر میوه و سبزیجات مصرف کنند تا به بیماری‌های غیرواگیر از جمله سرطان و دیابت مبتلا نشوند.
وی با بیان اینکه تنها 10 درصد از افراد کشور میوه و سبزی مصرف می‌کنند، تصریح کرد: این وضعیت در استان یزد نیز در وضعیت بسیار بدی قرار دارد به نحوی که تنها یک درصد یزدی‌ها به طور مستمر میوه و سبزی مصرف می‌کنند.
مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر با بیان اینکه کم‌تحرکی زنان یزدی از میانگین کشوری بالاتر است، اظهار داشت: 40 درصد زنان یزدی و 30 درصد مردان یزدی کم‌تحرکند.
مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر با اشاره به طرح غربالگری دیابت در یزد بیان داشت: خوشبختانه اقدامات موثری برای غربالگری دیابت بارداری نیز در حال انجام است. هر سال 700 مورد جدید دیابت بارداری در یزد کشف می‌شود و تحت درمان قرار می‌گیرد.
انتهای پیام/خ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول