اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

وزیر نیرو:

انتقال آب فقط برای شرب و صنعت است

خبرگزاری فارس: وزیر نیرو انتقال آب در کشور را فقط برای تامین مصارف شرب و صنعت اعلام کرد؛ این در حالیست که نمایندگان مجلس و کار‌شناسان خوزستانی معتقدند اساس انتقال آب تامین آب مورد نیاز برای مصارف کشاورزی است.

انتقال آب فقط برای شرب و صنعت است
به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، مجید نامجو شامگاه جمعه پس از افتتاح پروژه های برق در گفت‌و‌گو با خبرنگاران، اجرای طرح های انتقال آب برای مصارف کشاورزی در کشور را رد کرد و اظهار داشت: انتقال آب فعلا در کشور برای شرب و صنعتی صورت می‌گیرد؛ این در حالیست که کارشناسان و نمایندگان خوزستان در مجلس معتقدند اجرای طرح‌های انتقال آب برای تامین مصارف کشاورزی استان‌های مرکزی انجام می‌شود.
وی در مورد انتقال آب از سرشاخه‌های کارون و اجرای طرح بهشت آباد توضیح داد: در کشور پیش بینی شده که در مورد موضوع آب کشور شورای عالی آب تصمیم گیری می‌کند؛ این شورا متشکل از پنج وزیر با ریاست رئیس جمهور است و انتقال آب حوزه به حوزه با تصمیم گیری این شورا انجام می‌شود.
نامجو انتقال آب حوزه به حوزه را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: در این انتقال نباید لطمه‌ای به سایر حوزه‌ها وارد شود و تمام منابع آب در حد استانداردهای بین المللی تامین می‌شود.
وی تاکید کرد: در این طرح‌ها، نیاز‌ها نه به صورت مصرف گونه، بلکه به صورت آبیاری مدرن و پیشرفته لحاظ می‌شود، علاوه بر آن از تکنولوژی‌های نو برای کاهش هزینه‌های انتقال استفاده می‌گردد.
به گفته وی، این موارد در شورای عالی آب تصویب و توسط وزارت نیرو به دقت رعایت می‌شود.
این مقام مسئول در پاسخ به اینکه آیا با اجرای طرح بهشت آباد موافق هستید، گفت: فکر نمی‌کنم هیچکس در ایران مخالف انتقال آب برای تامین نیاز شرب مردم باشد.
وی همچنین در مورد اینکه حجم آب در نظر گرفته شده برای طرح بهشت آباد بیش از نیاز شرب استان‌های مرکزی است و شائبه استفاده کشاورزی در آن مطرح است، تامین مصارف کشاورزی در این طرح را رد کرد و گفت: اگر من مسئول آب هستم، چنین چیزی ندیدم و این چیزی است که شما می‌گوئید.
 
* پیگیری مشکلات مالی سد گتوند
وزیر نیرو در پاسخ به اینکه برای مشکلات مالی و افت کیفیت مخزن سد گتوند چه اقداماتی صورت گرفته، اظهار داشت: در سد گتوند برنامه کاملا تنظیم شده و آبگیری این سد با موفقیت انجام شده است.
وی با بیان اینکه برای باقیمانده مراحل آبگیری طراحی خوبی انجام شده، افزود: کمبود منابع مالی نیز با روش‌ها و ظرفیت‌های گوناگونی که در بودجه پیش بینی شده در حال پیگیری است.
نامجو گفت: انتظار داریم به زودی فعالیت‌های اجرایی برای سرعت بخشیدن به عملیات اتمام سد آغاز شود و با تکمیل پوشش‌های لازم روی سازند نمکی درون سد، نگرانی‌ها برطرف و مشکل گنبد نمکی هم حل شود.
 
*اعتراضات بهای برق به ستاد هدفمندی می‌رود
وزیر نیرو با اشاره به افتتاح پست 400کیلوولت مهزیار در اهواز گفت: این پست در رینگ 400 کیلوولت اهواز قرار دارد و با احداث سه پست دیگر شبکه رینگ اهواز، که از پرمصرف‌ترین مناطق کشور است، تکمیل می‌شود و پایداری برق را برای مناطق مختلف اهواز ایجاد خواهد کرد.
وی کلنگ زنی نیروگاه یک هزار مگاواتی بهبهان در این سفر را یادآور شد و افزود: اعتبار این نیروگاه از صندوق توسعه ملی تامین می‌شود و تا سال 92 یکی از واحدهای آن به بهره برداری می‌رسد.
نامجو همچنین در مورد بالابودن بهای برق مصرفی در خوزستان اظهار داشت: بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در تعرفه برق مخفف همیشگی خوزستان هیچ تغییری داده نشده و‌‌ همان نسبت‌های گذشته رعایت شده است.
وی با بیان اینکه بهای برق خانگی خوزستان و اهواز در بین سایر مناطق کشور ارزان‌ترین است، اظهار داشت: اعتراضاتی در این مورد وجود دارد، جمع آوری و در وزارت نیرو بررسی می‌شود. این اعتراضات به ستاد هدفمندی یارانه ها ارجاع و با حضور رئیس جمهور در مورد آن‌ها تصمیم گیری خواهد شد.
نامجو در ادامه با اشاره به اهمیت مسئله آب و برق در خوزستان گفت: این استان همیشه پایه ثبات برق در کشور بوده و تنها استانی است که در آن سازمان آب و برق وجود دارد، زیرا به دلیل وجود نیروگاه‌های برق آبی باید آب و برق در آن همزمان مدیریت شود.
وی پیگیری‌های انجام شده در مورد آبگیری سد گتوند را یکی از دلایل توجه ویژه وزارت نیرو به مباحث انرژی در خوزستان دانست و افزود: سد گتوند آمادگی تامین 2 هزار مگاوات انرژی را دارد و به همین دلیل اصرار داریم کارهای عملیاتی این سد با سرعت انجام و ظرفیت تولید آن به مجموعه برق کشور اضافه شود.
انتهای پیام/خ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول