اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

20 مدیر مقصر در آلودگی کارون در تیررس دستگاه قضایی

خبرگزاری فارس: در حالی که استاندار خوزستان، سازمان حفاظت محیط زیست و مدیران دستگاه‌های اجرایی اقدامات انجام شده در راستای کاهش آلودگی‌های رودخانه کارون را جالب توجه و رضایت‌بخش اعلام کردند، رئیس دادگستری خوزستان از صدور حکم جلب پنج نفر از مدیران شرکت‌های آلوده‌کننده کارون تا چند روز آینده و تحت تعقیب قرار گرفتن ۱۵ نفر دیگر از مدیران خبر داد.

20 مدیر مقصر در آلودگی کارون در تیررس دستگاه قضایی
به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، بیست و هشتمین شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون عصر امروز با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و رئیس دادگستری خوزستان در حالی تشکیل شد که بررسی وضعیت آلودگی‌های این رودخانه و ارائه راهکار جای خود را به گزارش عملکرد مدیران داده بود.
رئیس شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون در این نشست گفت: هدف شورا این است که از بلند‌ترین و پرآب‌ترین رودخانه کشور که تا سال‌های نه چندان دور به عنوان آبراه کشتیرانی استفاده می‌شد، حفاظت کند.
سیدجعفر حجازی افزود: با گسترش شهرنشینی و ورود آلاینده‌ها از جمله فاضلاب‌های صنعتی و پساب‌ها در ۴۰ سال گذشته، آسیب‌ها و مشکلاتی متوجه این رودخانه شده است.
وی با اشاره به نگرش مجدد برای احیای کارون در شورای حفاظت کیفی، اظهار کرد: از سال ۸۶ تا کنون این شورا به صورت مستمر و سالانه حداقل شش جلسه برگزار می‌شود.
استاندار خوزستان تاکید کرد: یکی از اقدامات این شورا در جمع‌آوری فاضلاب شهری ورودی به رودخانه بوده که عمده آن جمع‌آوری شده است و بخش قابل توجهی از شرکت‌ها نیز برای جمع آوری فاضلاب‌های خود مشارکت کرده‌اند.
وی تصریح کرد: فاضلاب بیمارستان‌ها به صورت ۱۰۰ درصد کنترل شده است و مشکل جدی در این بخش وجود ندارد همچنین زهاب‌های کشاورزی نیز در حال ساماندهی و طرح جامع زهاب غرب و شرق در حال مطالعه است که امسال اجرایی می‌شود.
حجازی افزود: برای آلایندگی‌های صنعت نفت نیز هماهنگی‌هایی صورت گرفته که در حال حاضر به جز حوادث در این حوزه مشکلی وجود ندارد.
وی اظهار کرد: یکی از مسائلی که رودخانه را تهدید می‌کرد به ویژه در اهواز تخلیه پسماندهای شهری در اطراف رودخانه بود که هم اکنون ۷۰ درصد آن جمع‌آوری شده است. 
استاندار خوزستان همچنین با اشاره به مصوبه سفر نخست هیئت دولت به استان مبنی بر تامین اعتبار ساماندهی و لایروبی رودخانه کارون، اظهار کرد: به دلیل محقق نشدن اعتبارات مورد نیاز این مصوبه عملی نشده است که امیدواریم حمایت‌های لازم از آن صورت گیرد.

* تاکید بر بازنگری طرح جامع رودخانه کارون
دبیر شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون نیز در این نشست با اشاره به تشکیل شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون در راستای اصل ۱۳۸ قانون، هدف از تشکیل این شورا را جلوگیری از آلودگی رودخانه کارون، بهبود کیفیت آن و ایجاد تعادل پایدار در توسعه شهری، صنعتی و کشاورزی عنوان کرد.
تورج همتی نقش و اهمیت رودخانه کارون را در صنعت، کشاورزی و حیات استان یادآور شد و اظهار کرد: در حال حاضر ۷۰ درصد مصارف کشاورزی استان، ۹۰ درصد صنایع و ۶۰ درصد آب شرب شهرهای خوزستان همچنین هزاران هکتار از حوضچه‌های پرورش ماهی و نخیلات از رودخانه کارون تامین می‌شود.
وی افزود: مطالعات طرح جامع کاهش آلودگی رودخانه کارون در سال ۸۱ انجام شده که با توجه به تغییرات این حوزه نیاز به بازنگری دارد که این امر در دستور کار قرار گرفته است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه اقدامات خوبی در راستای ساماندهی زهاب‌های کشاورزی صورت گرفته است، عنوان کرد: برای رسیدن به کشاورزی پایدار و حفاظتی و استفاده از کودهای ارگانیک نیز کارهای خوبی انجام گرفته است.
وی ادامه داد: شرکت توسعه نیشکر مصرف سموم و کود را کاهش داده و با انتقال زهاب‌ها به تالاب شادگان به اکوسیستم این تالاب و حیات بیولوژیک آن کمک کرده است، به طوری که بعد از یک دهه مشکل، به حیات خود ادامه می‌دهد.
همتی همچنین با اشاره به اقدامات شرکت‌های آب و فاضلاب شهرهایی که به رودخانه کارون تخلیه می‌شود، اظهار کرد: پیشرفت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب دزفول ۱۰۰ درصد، شوشتر ۷۵ درصد و اهواز ۴۳ درصد است؛ همچنین در راستای جلوگیری از ورود فاضلاب شهری به رودخانه کارون در مقطع اهواز خروجی فاضلاب در پل پنجم و پارک لاله مسدود شده‌اند.
وی اقدامات شرکت آب و فاضلاب روستایی استان، کشت و صنعت نیشکر و کارخانه تولید شکر واحد امام خمینی، کشتارگاه اهواز و صنایع فولاد را در کاهش ورودی فاضلاب به رودخانه خوب ارزیابی کرد.
این مقام مسئول افزود: صنایع نفتی در ساماندهی فاضلاب‌های ورودی به کارون باید مشارکت بیشتری داشته باشند همچنین پتروشیمی آبادان و پالایشگاه آبادان و شرکت پاسارگاد اقداماتی انجام داده‌اند اما باید سیستم‌های پایش نصب کنند.
وی بیان کرد: در اهواز ۲۰ بیمارستان فعال هستند که اغلب آن‌ها تصفیه‌خانه فاضلاب نصب کرده‌اند.
در این نشست همچنین مدیران شرکت‌های آب و فاضلاب اهواز، استان و روستایی گزارش‌هایی از اقدامات انجام شده در راستای کاهش فاضلاب تخلیه شده به کارون و سازمان آب و برق خوزستان نیز در راستای ساماندهی زهاب‌های کشاورزی گزارشی ارائه کردند.

* کارون شاهرگ حیاتی خوزستان است
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: باید حساسیت‌ها نسبت به کاهش آورد رودخانه کارون افزایش یابد.
محمدجواد محمدی‌زاده اظهار کرد: شورای حفاظت کیفی کارون با داشتن اختیارات کافی و با مدیریت یکپارچه می‌تواند بسیاری از مشکلات استان را حل کند و باید از آن استفاده شود.
وی رودخانه کارون را شاهرگ حیاتی منطقه و موهبت خداوندی دانست و افزود: تضمین آینده منطقه بسته به این است که کارون جریان داشته باشد.
معاون رئیس جمهور با تاکید بر اهمیت نحوه تخصیص‌ها و بهره‌برداری از رودخانه کارون افزود: خوشبختانه وزارت نیرو برای تخصیص‌ها طرح جامع انجام داده اما باید حساس باشیم آورد کارون کم نشود و یکی از تکالیف اصلی در حفاظت از محیط زیست حساسیت نسبت به آورد رودخانه و تعادل بین کاربری‌ها و تخصیص هاست تا هویت این رودخانه از بین نرود.
وی ادامه داد: توسعه‌ای که در ۵۰ سال اخیر اتفاق افتاده اهمیت کارون را بیشتر نشان می‌دهد و عملکرد این رودخانه تنها به خوزستان محدود نمی‌شود؛ به طور مثال در حال حاضر بخشی از آب این رودخانه برای شرب به فلات مرکزی ایران و استان‌های دیگر منتقل می‌شود.
محمدی‌زاده، علاوه بر مصارف شرب، کشاورزی و صنعت توجه به حق آبه تالاب‌ها همچنین رویکرد افزایش راندمان در بهره‌برداری‌ها را از دیگر اولویت‌ها دانست و افزود: بازچرخانی آب و استفاده بهینه و مجدد از ان در صنعت و کشاورزی باید پیگیری شود.
وی با بیان اینکه در تمام کشور از سموم و کودهای شیمیایی به صورت لجام گسیخته و مدیریت نشده استفاده می‌شود، گفت: گاهی استفاده از سموم تا ۱۲۰ برابر حد مجاز هم می‌رسد که دلیل آن عدم آموزش کافی و فرآیند کاملا آزاد در استفاده است.
این مقام مسئول کیفیت رودخانه کارون را از کارخانه صابون‌سازی به سمت پایین دست بسیار نامناسب دانست و تصریح کرد: برای نقاط بحرانی باید چاره‌اندیشی شود.
وی با اشاره به اینکه در ورود فلزات سنگین و آلایندگی‌های حوزه دریا توسط برخی صنایع مشکل داریم افزود: عمده نگرانی در مورد پتروشیمی بود که در ورودی پساب آن جیوه وجود داشت و در حال حاضر ۸۵ درصد مشکل آن حل شده است اما یک سال قبل مشکل جدی در این زمینه بود.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مدیریت حوزه آب به نقش ذینفعان غیردولتی اشاره کرد و گفت: به طور مثال حیات گاومیش‌ها به استفاده از رودخانه کارون ارتباط مستقیم دارد و در عین حال حضور آن‌ها در مسیر رودخانه و تالاب می‌تواند زیان بار باشد.
وی با اشاره به روستا‌ها و گاومیشداران اطراف تالاب شادگان اظهار کرد: پسماند‌ها و پساب‌هایی که روستاییان مقیم تالاب شادگان وارد می‌کنند آثار زیانباری به محیط وارد می‌کند و باید مدیریت شود.

* آلوده‌کنندگان کارون به زندان می‌روند
رئیس دادگستری خوزستان در حاشیه این نشست در گفت‌و‌گو با خبرنگاران از صدور حکم جلب برای پنج نفر از مدیران شرکت‌های آلاینده رودخانه کارون خبر داد.
محمد‌باقر الفت افزود: در راستای بررسی آلودگی رودخانه کارون در ستاد جرایم خاص دادگستری خوزستان در حال حاضر حکم محکومیت پنج نفر از مدیران عامل شرکت‌ها به دوایر اجرای احکام کیفری ارسال شده و تا چند روز آینده اقدام علیه آن‌ها انجام و روانه زندان می‌شوند.
وی تصریح کرد: ۱۵ فقره از پرونده شرکت‌هایی که آلودگی‌های خود را وارد رودخانه کارون می‌کردند نیز در مرحله دادسرا و دادگاه‌ها است و متهمان تحت تعقیب هستند.
الفت با تاکید بر ادامه روند برخورد با آلوده کنندگان رودخانه کارون، گفت: به تمام پرونده‌های متخلفان در این زمینه رسیدگی می‌شود و با تمام صنایع، بیمارستان‌ها و ادارات و سازمان‌ها که فاضلاب خود را در رودخانه کارون تخلیه می‌کنند برخورد قضایی و کیفری می‌شود.
وی تصریح کرد: تمام احکام علیه این متخلفان اجرا می‌شود و امیدواریم این اهرم قانونی مانع از آلوده کردن کارون شود چرا که ثمره آن آلودگی جسم و جان مردم است.
آلودگی کارون از اواخر سال ۸۸ در ستاد جرایم خاص دادگستری خوزستان بررسی می‌شود و از آن زمان تا‌کنون ۲۰ پرونده در این ستاد و در دادسرای اهواز بررسی شده‌اند.
دادستان اهواز علت بررسی آلودگی رودخانه کارون را در ستاد جرایم خاص کوتاهی و نبود عزم جدی در اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان برای حفاظت از این سرمایه ملی عنوان کرده است.
بر اساس این گزارش، در حالی که روز گذشته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست قول برگزاری نشست خبری و پاسخگویی به سؤالات خبرنگاران استان را داده بود اما در پایان جلسه حاضر به پاسخگویی به خبرنگاران نشد.
از سال ۸۸ آلودگی رودخانه کارون در ستاد جرایم بررسی و ۲۰ پرونده در این ستاد مطرح شد. شرکت‌های فارسیت، پتروشیمی بندر امام، کاغذ پارس، شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، صابون‌سازی یاس خرمشهر، نورد و لوله، کشتارگاه دام اهواز، زمزم خوزستان، خرمنوش خرمشهر، پالایش آبادان، شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، سازمان آب و برق خوزستان، شرکت‌های آب و فاضلاب اهواز و استان شامل آبفای خرمشهر، آبادان، شوشتر و گتوند، بیمارستان‌های ابوذر، رجایی و سلامت در ستاد مقابله با جرایم خاص طرح شده است.
.....................................
گزارش از نادره وائلی‌زاده
.....................................
انتهای پیام/ج10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول