اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

فضای پیاده‌روی در بیرجند گنجایش ظرفیت را نداشت

خبرگزاری فارس: مردم شهرستان بیرجند در برگزاری مراسم پیاده‌روی حضور باشکوهی داشتند،‌ به طوری که در همایش یک‌صدهزار نفری ، 180 هزار نفر شرکت کردند.

فضای پیاده‌روی در بیرجند گنجایش ظرفیت را نداشت
به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، پخش مستقیم برنامه صبح و نشاط شبکه سوم سیما از شهرستان بیرجند بهانه‌ای برای برگزاری پرشکوه مراسم پیاده‌روی خانوادگی در این شهر شد و این هفته خلاف دوره‌های گذشته که برگزاری این مراسم از میدان جماران به سمت بند دره بوده پیاده‌روی از میدان امام خمینی (ره) به سمت پارک توحید برنامه‌ریزی شده بود.
قبل از ساعت شش صبح جمعیت زیادی در محل میدان امام خمینی (ره) جمع شده بودند تا در این پیاده‌روی شرکت کنند.
همچنین از چند هفته پیش تبلیغات گسترده‌ای از طرف رسانه‌های گروهی، شبکه خاوران و بیلبوردهای تبلیغاتی سطح شهر برای اعلام جوایز این پیاده‌روی و ایجاد انگیزه برای مردم نسبت به حضور باشکوه در این مراسم آغاز شده بود.
از سوی مسئولان نیز اعلام شده بود که برای شرکت‌کنندگان در این مراسم چند دستگاه خودروی پراید در نظر گرفته شده و جوایز دیگری از جمله سفرهای معنوی حج و عتبات عالیات و وسایل ورزشی نیز از دیگر جوایز برای شرکت کنندگان در این مراسم بود.
حضور باشکوه اقشار مختلف مردم از جمله خردسالان، سالمندان و زنان جلوه خاصی به این مراسم داده بود اما جای سؤال است که آیا مسئولان نباید پیش‌بینی این حضور گسترده را می‌کردند و تمهیدات بهتری برای برگزاری هر چه بهتر این مراسم اتخاذ می‌کردند؟
حضور گسترده مردم و انتخاب مسیر میدان شهدا و حکیم‌نزاری به گونه‌ای شد که مردم شرکت‌کننده در این مراسم برای گذر از میدان شهدا یک ساعت در لابلای جمعیت حرکت می‌کردند.
همچنین با وجود اینکه پیش از این اعلام شده بود که شرکت کنندگان برای دریافت کارت قرعه‌کشی باید کارت ملی خود را همراه داشته باشند و کارت‌ها در بین مسیر توزیع می‌شود اما هیچ کارتی در بین مردم توزیع نشد و در پایان نیز قرعه‌کشی خودروهای سواری از بین شماره‌های ملی کلیه شهروندان بیرجندی صورت گرفت.
 
*پارک توحید مناسب نبود
پارک توحید بیرجند که محل ضبط برنامه صبح و نشاط و محل پایان پیاده‌روی در نظر گرفته شده بود گنجایش جمعیت را نداشت که به نظر می‌رسد مسئولان می‌توانستند محل دیگری برای اجرای این برنامه در نظر گیرند.
پس از پایان مراسم از مردم خواسته شد برای دریافت کارت قرعه‌کشی به میادین اصلی شهر مراجعه کنند که در میدان شهدا و امام خمینی (ره) با وجود اینکه جمعیت زیادی مستقر شده بود ولی باز هم این اتفاق نیفتاد که اعتراضات مردم را در پی داشت..
یکی از مهم‌ترین نکات جالب این مراسم در حین قرعه‌کشی 4 دستگاه خودرو پراید رقم خورد که شماره‌ها بر اساس چهار رقم آخر کد ملی افراد شرکت‌کننده قرائت شد.
به دنبال قرائت شماره‌ها حدود 30 نفر از افراد مراجعه حضوری داشتند که شماره آخر کد ملی آنان شبیه هم بود و برخی نیز از دیگر استان‌ها به دلیل پخش مستقیم با مسئولان برگزاری همایش تماس گرفتند و مدعی شده‌اند که برنده آنان هستند.
حال اینکه انتخاب برنده اصلی با چه شرایط باید انجام شود را باید مسئولان برگزاری همایش از جمله استانداری و اداره ورزش و جوانان، هیئت ورزش‌های همگانی و فدراسیون مربوطه پاسخ دهند.
شواهد خبرنگاران حکایت از این دارد که در طول مسیر راهپیمایی به خاطر ازدحام جمعیت به درخت‌های طول مسیر آسیب جدی وارد شده است.برخی شرکت‌کنندگان از درخت‌های مسیر پیاده‌روی به عنوان سکو استفاده کردند. شوغلی و ازدحام جمعیت در برخی کوچه‌ها و خیابان‌های حواشی میدان شهدا به حدی بود که برخی از صاحبان منازل در خانه‌های مسکونی خود گیر کردند و برخی هم برای خارج شدن از منزل از نردبان و پشت بام‌ها استفاده کردند.
 ازدحام جمعیت در پارک توحید شلوغ‌ترین روز را در تاریخ این پارک رقم زد. البته همین ازدحام سبب آسیب جدی به چمن‌ها و درختان و گونه‌های مختلف گل و گیاه در پارک توحید بیرجند شد.
هنوز شهرداری برآورد دقیق از خسارات اعلام نکرده است.
 
*تذکر مجری در زمینه فشار به داربست‌ها
سیسم صوت و تصویر صدا و سیما در محوطه‌ای که با داربست تعبیه شده بود قرار داشت و بارها به علت ازدحام جمعیت با خطر فروریختگی مواجه شد که کاویانی مجری برنامه صبح و نشاط از شبکه سوم سیما بارها این موضوع را به مردم تذکر داد.
 جمعی از مردم شرکت‌کننده در پیاده‌روی یکصد هزار نفری بیرجند که صبح امروز از شبکه سوم سیما بخش شد، در گفت‌وگو با خبرنگاران فارس نیز از برنامه‌ریزی برای همایش به شدت انتقاد کردند که مهم‌ترین انتقادات به عدم توزیع برگه‌های قرعه‌کشی بین 25 درصد جمعیت شرکت‌کننده بر اساس نظر مردم و کارشناسان بود.از همان ابتدا انتخاب مسیر پیاده‌روی در داخل شهر غیر اصولی و غیر کارشناسی به نظر می‌رسید.
 با توجه به تبلیغات گسترده‌ای که طی روزهای اخیر از طریق رسانه‌ها انجام شده بود، جمع کثیری از اهالی استان به ویژه مردم بیرجند در همایش یکصد هزار نفری پیاده‌روی خانوادگی شرکت کردند.
هر چند عنوان همایش یکصد هزار نفری بود اما گفته می‌شود بر اساس آخرین آمار 180 هزار نفر در این همایش شرکت کرده‌اند.
این آمار در حالی است که جمعیت شهر بیرجند حدود 210 هزار نفر است.
انتهای پیام/خ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول