اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

استادیار دانشگاه علوم پزشکی بابل:

چاقی عامل اصلی بروز دیابت در کشور است

خبرگزاری فارس: استادیار دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: چاقی عامل اصلی بروز دیابت در کشور است.

چاقی عامل اصلی بروز دیابت در کشور است
به گزارش خبرگزاری فارس از بابل، محمد علی بیانی صبح امروز در مراسم گرامیداشت روز جهانی دیابت اظهار داشت: دیابت به دو نوع یک و دو تقسیم شده که در نوع یک وابسته به انسولین بوده و در سنین پایین به طور ناگهانی بروز می‌کند که با ژنتیک در ارتباط نبوده و علت آن دقیق مشخص نیست. بعد از بیماری دیابت نوع یک باید جلوی پیشرفت و عوارض آن را گرفته شود که تا به حال علم پزشکی قادر به درمان آن نیست.
بیانی بیان داشت: در دیابت نوع دوم ژنتیک، غربالگری و چاقی تاثیرگذار بوده و بیشتر در سنین بالاتر  مشاهده شده که می‌توان جلوی این بیماری را گرفت.
وی تصریح کرد: با افزایش معضل چاقی که در روستاها نیز شاهد آن هستیم و عدم تحرک کافی عامل این بیماری است  دیابت نیز افزایش یافته که با رژیم غذایی  و ورزش می‌توان جلوی آن را گرفت.
وی مهار چاقی را عامل اصلی در پیشگیری دیابت برشمرد و بیان داشت: کنترل چاقی به حدی مهم است که 85 درصد کسانی که جراحی چاقی کردند دیابت آنها از بین رفته است که این امر نشان از اهمیت ورزش، تحرک و کنترل چاقی در مهار دیابت دارد. رژیم غذایی، ورزش، استفاده از دارو، کاهش استرس، جلوگیری از عوارض قلبی و کلیوی، چشمی، کنترل قند، کنترل فشار و چربی خون در درمان بیماری دیابت بسیار تاثیرگذار است.
وی مهم‌ترین عامل بستری شدن بیماران دیابتی را بروز عفونت‌ها  عنوان کرد و افزود: به دلیل کاهش فعالیت سلول‌های دفاعی بدن بیماری‌های قلبی، عروقی و کلیوی و تجمیع مواد سمی در خون بیمار افزایش یافته که این امر عفونت بیماران دیابتی را افزایش می‌دهد. عفونت ریوی و سل، عفونت کلیه و مثانه، عفونت پوست و بافت نرم و استخوان، عفونت‌های قارچی پوست و مخاط‌ها نیز از عفونت‌های اختصاصی افراد دیابتی است که برای کنترل عفونت باید قند خون تنظیم  شود.
وی با اشاره به اینکه 25درصد عفونت‌ها در بیماران دیابتی ناشی از زخم پا است، تصریح کرد: زخم پا تهدیدی جدی برای نقص عضو است ضمن اینکه هزینه درمان زخم پا بسیار زیاد بوده و سبب از بین رفتن حس پا، نارسایی عروق پا، کاهش تعریق و به دنبال آن خشکی پا، محدودیت حرکات مفصلی و در نهایت به زخم استخوانی تبدیل  می‌شود.
استادیار دانشگاه علوم پزشکی بابل توصیه کرد: کنترل روزانه پا از نظر تاول، پارگی، خراشیدگی  و ضایعات انگشتان بررسی شود، بعد از شستشو پا را خشک کنید و در صورت خشکی پا با روغن زیتون آن را نرم نگه دارید، پوشیدن جوراب مناسب کتان یا نخی، پوشیدن کفش چرمی و خرید آن در اواخر روز، کوتاه کردن ناخن به صورت عرضی و نگرفتن ناخن تا ته، ورزش و قدم زدن، جلوگیری از فشار بیش ازحد به پا مراجعه به پزشک در صورت وجود میخچه در پا، سیگار نکشیدن، عدم استفاده از کیسه آب گرم برای گرم کردن پا، پابرهنه راه نرفتن، عدم استفاده از نوار چسب و باند کشی برای بستن پا، نپوشیدن کفش بدون جوراب و عدم استفاده از صندل حلقه‌ای عامل اصلی حفاظت از پا است.
انتهای پیام/خ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول