اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

نویسنده و کارگردان تئاتر:

آموزش و پرورش در زمینه تئاتر کودک و نوجوان فعال نیست

خبرگزاری فارس: نویسنده و کارگردان تئاتر گفت: تئاتر کودک و نوجوان همواره بخش عظیمی از آموزش و پرورش را مدیریت می‌کند اما متاسفانه این نهاد در ایران در زمینه تئاتر کودک و نوجوان فعال نیست.

آموزش و پرورش در زمینه تئاتر کودک و نوجوان فعال نیست
داوود کیانیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان وضعیت تئاتر کودک و نوجوان را راضی‌کننده ندانست و افزود: در همه دنیا تئاتر کودک و نوجوان بخش عظیمی از آموزش و پرورش را مدیریت می‌کند اما متأسفانه این نهاد در ایران در زمینه تئاتر کودک و نوجوان فعال نیست.
 وی با اشاره به اینکه تئاتر دارای مشکلات دوسویه است افزود: بخشی از این مشکلات مربوط به تولیدکنندگان است که خود آنها می‌توانند حل کنند اما بخشی به کلیشه‌گرایی که یکی از آسیب‌هاست مربوط می‌شود که با شناخت می‌توان آن را کنار گذاشت.
نویسنده و کارگردان تئاتر تصریح کرد: سازمان‌دهی و مدیریت از دست هنرمندان خارج است و نهادهای دولتی باید پیش بیایند که حمایت کنند اما گلایه‌های زیادی در این مورد شده است.
وی با بیان اینکه باید از ظرفیت تئاتر برای آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان و رشد خلاقیت آنها استفاده کرد گفت: ما ضمن اینکه از این وضعیت راضی نیستیم به هیچ عنوان این سنگر را ترک نمی‌کنیم و راه خود را ادامه می‌دهیم تا روزگاری شاهد رفع مشکلات در حوزه تئاتر کودک و نوجوان باشیم.
کیانیان آموزش و پرورش را دارای مخاطبان زیادی دانست و خاطرنشان کرد: امروزه ایرادات و انتقاداتی بر تئاتر کودک و نوجوان وارد است که می‌توان آن را در مدیریت، بودجه و نهادها و سازمان‌هایی دانست که در این ارتباط فعالیت می‌کنند.
وی تصریح کرد: مدیریت‌هایی هستند که به صورت انفرادی فعالیت می‌کنند اما کل سیستم در چند دهه گذشته نشان از عدم عنایت آموزش و پرورش به این حوزه بوده که البته بیشترین ضرر را نیز خود آموزش و پرورش متحمل شده است چرا که از این طریق می‌توانند برای انتقال مفاهیم و خلاقیت‌ها استفاده کنند.
این نویسنده و کارگردان تئاتر در خصوص راهیابی تئاتر مدارس به جشنواره تئاتر کودک و نوجوان نیز ابراز داشت: در جشنواره امسال چند تئاتر مدرسه‌ای حضور دارد که پیشنهاد ما این است که بخش ویژه‌ای را برای این تئاتر در نظر گیرند.
وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته تئاتر مدرسه‌ای برای جشنواره تعریف نشده است، اذعان داشت: دبیر فعلی جشنواره علاقمند به این مسئله است و اگر دبیران جشنواره کمتر تغییر کند این امر می‌تواند رشد یابد.
کیانیان اضافه کرد: در همه جشنواره‌هایی که به کودکان و نوجوانان مربوط می‌شود باید بخش دانش‌آموزی حضور داشته باشد اما حضور فیزیکی تنها مهم نیست بلکه دانش‌آموزان ابتدا باید آموزش ببینند و سپس کارهای خود را ارائه دهند ولی متأسفانه آموزشی در این ارتباط وجود ندارد.
وی تأکید کرد: در راستای ارائه آموزش تئاتر ابتدا باید در دانشگاه‌ها تئاتر کودک و نوجوان به عنوان یک رشته تأسیس و سپس تدریس شود تا مربیانی تربیت شوند که این امر نیاز به فرهنگسازی در این زمینه دارد.
نویسنده و کارگردان تئاتر تصریح کرد: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به مدت یک هفته برگزار می‌شود اما همه مسئولان در هر جایگاهی باید از اجراها حمایت کنند تا تئاتر به جایگاه واقعی خود برسد.
وی خانواده تئاتر در دنیا را یک خانواده واحد دانست و گفت: همه کسانی که برای کودکان و نوجوانان تئاتر تولید می‌کنند و آموزش و پرورش هدف آنهاست یک خانواده هستند و نباید تئاتر خارجی و ایرانی را تقسیم‌بندی کنیم.
کیانیان با بیان اینکه نباید در بهره‌گیری از اطلاعات یکدیگر شیفته فرهنگ خارجی آنها شویم، اظهار کرد: نباید به گونه‌ای رفتار کنیم که موجب فراموشی فرهنگ خودمان شود بلکه باید بر مبنای فرهنگ، مذهب و هویت خودمان حرکت کنیم و از تجربه‌های آنها نیز استفاده کنیم.
وی با اشاره به اینکه ما نیاز به تئاتر کودک ایرانی داریم، تصریح کرد: تئاترهای خارجی بیگانه نیستند و در مفاهیمی که آنها مطرح می کنند مسائلی است که ما نیز به آن نیاز داریم چرا که آنها نیز سرگرمی، مهارت، زیبایی و آموزش با فرهنگ‌های متفاوت را به ما می‌آموزند.
نویسنده و کارگردان تئاتر با تأکید مبنی بر اینکه هر کسی باید خاستگاه فرهنگ بومی باشد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر تئاتری به عنوان تئاتر نوجوانان وجود ندارد و آنچه هست تئاتر کودکان است که قبل از انقلاب به نام تئاتر نوجوانان نیز عنوان شده است.
وی در پایان گفت: در حوزه تئاتر نوجوانان نه نمایشنامه و نه نمایشی تولید می‌شود و خود آنها نیز در نمایش به کار گرفته نمی‌شوند که این نیز در عدم تولید نمایش نقش دارد.
انتهای پیام/ک10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول