اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

یک مقام مسئول در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی:

درمان بیماری سل در خراسان شمالی رایگان است

خبرگزاری فارس: یک مقام مسئول در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: تمامی خدمات تشخیصی، درمانی و بستری بیماران مبتلا به سل در استان رایگان است.

درمان بیماری سل در خراسان شمالی رایگان است
به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، محمد اختردل اظهار داشت: بیماری سل از طریق بررسی آزمایشگاهی نمونه خلط بیمار تشخیص قطعی داده می‌شود.
وی افزود: عامل بیماری از طریق سرفه، عطسه، صحبت کردن و به طور کلی پخش شدن قطرات ریز تنفسی فرد بیمار در محیط منتقل می‌شود و چون اطرافیان بیمار در معرض خطر ابتلا هستند، پس از تشخیص بیماری، بررسی سلامت اطرافیان به ویژه کودکان زیر 6 سال باید به طور کامل انجام شود.
پزشک هماهنگ کننده سل دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی بیماری سل را یک بیماری عفونی واگیردار عنوان کرد که هم چنان به عنوان یک معضل بهداشتی در جهان مطرح است و شایع‌ترین علامت آن سرفه بیشتر از 2 هفته و دیگر علایم یک بیماری، تعرق شبانه، کاهش وزن، در (قفسه سینه) بی اشتهایی، دفع خلط و ... است.
وی تصریح کرد: با توجه به طرح غربالگری سل در گروه‌های در معرض خطر که از ابتدای سال 90 در استان آغاز شده، وضعیت سل در استان در حال حاضر به نسبت استان‌های دیگر مطلوب است.
اختردل یادآور شد: بهترین راه پیشگیری از افزایش بیماری سل در جامعه، شناسایی و درمان بیماران مسلول است چرا که هر بیمار در صورت درمان نشدن می‌تواند 10 تا 15 نفر دیگر را در هرسال آلوده کند.
به گفته وی، اجرای طرح غربالگری سل در استان با افزایش حساسیت کارمندان بهداشتی در سطوح مختلف از بهورزان تا پزشکان و با ارتقاء سطح آگاهی عمومی جامعه موجب تسریع در بیمار یابی و کنترل بهتر این بیماری شد.
یک مقام مسئول در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی افزود: با راه اندازی آزمایشگاه کشف سل توسط دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، معضل انتقال نمونه‌ها به استان‌های دیگر برطرف شده است.
وی اظهار داشت: از دیگر اقدامات ارزنده این دانشگاه، تهیه آمبولانس ویژه برای انتقال بیماران مسلول مقاوم به درمان به تهران است .
اختردل تصریح کرد: پایش و ارزیابی برنامه سل در استان به صورت یک روز در میان از طریق معاونت بهداشتی دانشگاه و با همکاری نیروهای ویژه WHO در کشور که از طریق پر.ژه Golobal Found یا پیدا کردن سل جهانی با دانشگاه همکاری نزدیک دارند، انجام می‌شود و در این راستان اتومبیل نیز برای تسهیل خدمات رسانی در برنامه سل و تسریع و ویزیت بیماران از سوی WHO به دانشگاه اهدا شده که در شهرستان بجنورد، مانه وسملقان و استان بکار گرفته شده است.
وی با اشاره به اینکه در تمامی شهرستان‌های استان اقدامات تشخیصی، درمانی و بستری به طور رایگان برای بیماران انجام می‌شود، گفت کارکنان بهداشتی پس از شناسایی بیماران، حداقل در 2 ماهه نخست به طور روزانه به درب منازل مراجعه می‌کنند و مسلولان با نظارت مستقیم آن‌ها دارو را مصرف کرده و بقیه دوره درمان نیز به صورت هفتگی نظارت می‌شود.
انتهای پیام/خ30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول