اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

امروز؛

بزرگترین گنجینه تخصصی فرش آستان‌قدس افتتاح شد

خبرگزاری فارس: همزمان با ایام دهه ولایت بزرگترین گنجینه تخصصی فرش آستان‌قدس رضوی و نیز ساختمان جدید‌التاسیس موزه مرکزی آستان‌قدس رضوی افتتاح شد.

بزرگترین گنجینه تخصصی فرش آستان‌قدس افتتاح شد
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمدهادی زاهدی عصر امروز در آئین بازگشایی موزه فرش آستان‌قدس رضوی که در گنجینه موزه مرکزی آستان‌قدس رضوی برگزار شد اظهار داشت: در مجموعه گنجینه فرش‌ آستان‌قدس رضوی  569 فرش نگهداری می‌شود که 90تخته فرش آن در موزه فرش آستان‌قدس رضوی در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است.

*اهدای 126فرش از سوی مقام معظم رهبری
رئیس کتابخانه‌ها، موزه و اسناد آستان‌قدس ادامه داد: از این تعداد فرشی که در گنجینه فرش آستان‌قدس رضوی نگهداری می‌شود تعداد 126 فرش و انواع قالی از اهدایی‌های مقام معظم رهبری به آستان قدس رضوی است که در این گنجینه نگهداری می‌شود.
وی با اشاره به اینکه موزه فرش‌ آستان قدس رضوی از بزرگترین و مجهزترین موزه‌های فرش ایران است اظهار داشت: فضای نمایشگاهی موزه تخصصی فرش آستان قدس رضوی به وسعت شش هزار و 600 متر مربع است.
رئیس کتابخانه‌ها، موزه و اسناد آستان‌قدس ‌رضوی، ایجاد فضایی برای نگهداری فرش‌ها، فضای قرنطینه به منظور جلوگیری از ورود آلودگی‌های انواع فرش‌های ورودی به موزه و اتاق مرمت و نگهداری را از جمله فضاهای ایجاد شده در این موزه عنوان کرد.
زاهدی در ادامه به ویژگی‌های موزه فرش آستان‌قدس رضوی اشاره کرد و گفت: در این موزه فرش‌های نفیس از سراسر ایران و در فضایی طبقاتی در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است.
رئیس کتابخانه‌ها، موزه و اسناد آستان‌قدس اظهار داشت: در ایجاد سازه‌های این موزه از نظر کارشناسان و افراد صاحب‌نظر استفاده اشده است که بر این اساس سازه‌ای اجرایی این موزه به گونه‌ای طراحی شده است که آسیبی به فرش‌های نمایش داده شده وارد نشود.

*رعایت استانداردهای موزه‌ای 
وی افزود: مکان‌های نصب تابلو فرش‌های موزه فرش آستان قدس رضوی به گونه‌ای طراحی شده است که وزن فرش در چند نقطه تقسیم شود که براین اساس از آسیب وارد شدن به تار و پود فرش در قسمت‌های بالایی جلوگیری می‌شود.
زاهدی به شرایط محیطی نمایش فرش اشاره کرد و گفت: توجه به شرایط محیطی نمایش فرش در فضاهای نمایشی و موز‌‌ه‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چراکه باید به گونه‌ای طراحی شود که در عمر فرش و نگهداری آن آسیبی وارد نشود.
رئیس کتابخانه‌ها، موزه و اسناد آستان قدس رضوی استفاده از صفحات آلومینیومی در راستای جلوگیری از واکنش پشت فرش با صفحه، نصب پارچه در پشت فرش به منظور پشتیبانی و نیز بهره‌گیری از نوعی رنگ کوره در راستای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی به فرش از جمله ویژگی‌های این موزه عنوان کرد.
وی توجه به امر پژوهش در عرصه فرش را مهم دانست و گفت: بر این اساس فراهم کردن شرایط برای پژوهش به عنوان یکی از اهداف اصلی در ایجاد موزه فرش در دستور کار قرار گرفت که در کنار فرش‌های نصب شده کتیبه‌ای از تاریخ فرش ارائه شده است.
رئیس کتابخانه‌ها، موزه و اسناد آستان قدس رضوی توسعه و پاسداشت هنر فرش را از دیگر اهداف گنجینه تخصصی فرش عنوان کرد و اظهار داشت: در دورانی که فرش اصیل ایرانی دچار بیماری ماشینی‌شدن تولید فرش شده است ایجاد این گونه موزه‌ها می‌تواند در آشنایی مردم با این هنر اصیل و در نهایت توسعه و ترویج آن در میان علاقه‌مندان نقش بسزایی داشته باشد.

* فرش ایرانی دل بافته‌های مردم ایران در قالب تار و پود است
وی در ادامه به هنر فرش ایرانی اشاره کرد و گفت: فرش ایرانی مجموعه‌ای از طرح‌ها و نقش‌های ایرانی اسلامی با محوریت توحید است که بر این اساس می‌توان گفت فرش هنرمندان ایرانی دل بافته‌های مردم ایران در قالب تار و پود است.
رئیس کتابخانه‌ها، موزه و اسناد آستان‌قدس رضوی اظهار داشت: طرح فرش ایرانی بهشتی است که در قالب تار و پود نمایان شده است.
انتهای پیام/ص10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول