اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان خبر داد:

کاهش 700 میلیون مترمکعب ذخائر سفیدرود

خبرگزاری فارس: مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان از کاهش 700 میلیون متر مکعب ذخیره آب سد سفیدرود خبر داد و گفت: هفت استان در آب این سد مشترک هستند و در حال حاضر 100 طرح مهار آب روی سفیدرود در این استان‌ها در دست بهره‌برداری، مطالعه و اجراست.

کاهش 700 میلیون مترمکعب ذخائر سفیدرود
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، سیف‌الله آقابیگی عصر امروز در دهمین همایش ملی هیدرولیک ایران در تالار حکمت دانشگاه گیلان اظهار داشت: گیلان دارای 400 هزار هکتار زمین کشاورزی است که از این مقدار 230 هزار هکتار زمین شالیکاری بوده و نیازمند آب پایدار کشاورزی است. 
وی با بیان اینکه 40 درصد برنج و 65 درصد چای کشور در گیلان تولید می‌شود، افزود: متوسط سطح زیر کشت در این استان 0.65 هکتار است.
مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان، شناخت، مطالعه، توسعه، حفاظت، بهره‌برداری بهینه از منابع آب، تولید انرژی برقآبی، ایجاد، توسعه، بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات و سازه‌های آبی به استثنای تأسیسات و سازه‌های مربوط به آب و فاضلاب و برقآبی، در چارچوب تکالیف مندرج در قوانین و مقررات مربوطه را از وظایف این شرکت عنوان کرد.
وی با اشاره به وضعیت سد سفیدرود تصریح کرد: آب این سد با هفت استان دیگر مشترک بوده و در حال حاضر 100 طرح مهار آب روی سفیدرود در دیگر استان‌ها در دست‌بهره‌برداری، مطالعه و اجراست. 
 
 
*4 میلیارد متر مکعب آب‌دهی رودخانه‌های گیلان 
آقابیگی با اشاره به آب فراوان گیلان در فصول بارانی، اظهار داشت: رودخانه‌های گیلان 4 میلیارد متر مکعب آب‌دهی دارند که 12 درصد به‌هنگام است.
وی با بیان اینکه فراوانی آب در گیلان محسوس است، اذعان داشت: زیرساخت‌های لازم برای بهره‌گیری از آب‌های موجود در گیلان در حال احداث است و با تامین اعتبارات در آینده به بهره‌برداری می‌رسد.
این مسئول بر ضرورت مهار آب‌های سطحی استان تاکید کرد و گفت: متوسط بارندگی در گیلان یک‌هزار و 132 میلی‌متر در سال است که حدود 60 درصد آن در نیمه دوم سال اتفاق می‌افتد. 
 
*وجود 2160 پهنه آب‌بندان فعال در گیلان 
 وی اظهار داشت: اگرچه بهره‌گیری از آب‌بندان‌ها کم و بیش در بیشتر مناطق ایران به چشم می‌خورد اما شرایط خاص آب و هوایی مناطق شمالی کشور و وسعت زیاد آب‌بندان‌ها موجب شده تا این استخرهای سنتی، اهمیت ویژه‌ای در تامین آب کشاورزی استان گیلان داشته باشند. 
آقابیگی با اشاره به اینکه دوهزار و 160 پهنه آب‌بندان در گیلان فعال است، یادآور شد: ظرفیت ذخیره این آب‌بندان‌ها 130میلیون متر مکعب در یک نوبت آبگیری است. 
وی با بیان اینکه ویژگی آب‌بندان‌های گیلان از فراوانی بارش‌ها در تمام مناطق این استان و امکان ذخیره آب در هر نوع زمینی که توان نگهداری آب را داشته باشد ناشی می‌شود، خاطرنشان کرد: آب‌بندان‌های دیگر مناطق کشور به دلیل کمی بارش‌ها معمولا در مناطق پرباران‌تر و یا در نزدیکی منابع آبی ساخته شده‌اند که این امر به معنای نزدیکی آب‌بندان‌ها به زمین‌های کشاورزی نیست. 
 
*کاهش 700 میلیون مترمکعبی ذخائر سفیدرود 
مدیر عامل آب منطقه‌ای گیلان درباره کاهش 700 میلیون مترمکعبی ذخائر آب سد سفیدرود ابراز داشت: این سد روی رودخانه سفیدرود و در پایین دست محل تلاقی دو رودخانه قزل‌اوزن و شاهرود، در 75 کیلومتری جنوب شهر رشت و در مجاورت شهر منجیل احداث شده و رسوب یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش ذخائر این سد است. 
وی با اشاره به تکمیل شبکه آبیاری و زهکشی سد سفیدرود با توجه به قدمت 40 ساله این منبع ذخیره آبی مهم استان، افزود: شبکه اصلی و فرعی سپیدرود یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های کشور است که تاکنون احداث 70 درصد از شبکه اصلی و حدود 35 در صد از شبکه فرعی آن به پایان رسیده و بخش‌هایی از شبکه که در سال‌های ابتدای تأسیس ساخته شده است هم‌اکنون مستهلک شده و نیاز به بازسازی دارد. 
آقابیگی، کاهش آب سفیدرود را یکی از چالش‌های گیلان برشمرد و تصریح کرد: حوضه تامین آب سد سفیدرود در هفت استان کشور قرار دارد که با احداث سازه‌های زیاد در بالادست این سد در این استان‌ها موجب کاهش حجم آب این سد و تنزل کیفیت آب آن شده است. 
وی اذعان داشت: 54 رودخانه دائمی در گیلان حدود چهار میلیارد مترمکعب آب آورد دارند که از این میزان 12 درصد آب به‌هنگام و در خوشبینانه‌ترین حالت حداکثر تا 20 درصد آن به موقع و یا قابل کنترل است. 
این مسئول مجموع حجم برداشت از شاخه‌های رودخانه سفیدرود به میزان سه میلیارد و 500 میلیون مترمکعب را بیش از حجم آب‌دهی مطمئن آن دانست و خاطرنشان کرد: با بهره‌برداری از سدهای در حال احداث و مطالعه در بالادست وضعیت طبیعی رودخانه به‌هم می‌ریزد و آورد به‌هنگام آب دچار تغییر می‌شود. 
وی پایین بودن راندمان توزیع آب گیلان، فرسوده بودن تاسیسات، آلودگی‌های موجود و برداشت غیرمجاز از شن و ماسه در رودخانه سفیدرود را از چالش‌های این استان در حوزه آب برشمرد.
انتهای پیام/ص10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول