اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست دستگاه نظارت سد سنگ سیاه دهگلان اعلام کرد:

ذخیره 33 میلیون مترمکعب آب در سد سنگ سیاه دهگلان

خبرگزاری فارس: سرپرست دستگاه نظارت سد و شبکه سنگ سیاه دهگلان با اشاره به پیشرفت 99 درصدی کلی سد و تاسیسات جانبی، گفت: با احداث این سنگ 33 میلیون متر مکعب آب ذخیره می‌شود.

ذخیره 33 میلیون مترمکعب آب در سد سنگ سیاه دهگلان
به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج شهرام شهبازیان ظهر امروز در بازدید از این سد، اظهار داشت: سد سنگ سیاه 3هزار و 610 هکتار از اراضی پایاب منطقه شامل دو هزار و 560 هکتار توسعه و یک‌هزار و 50 هکتار بهبود را زیر کشت می‌برد.
وی با بیان اینکه عملیات اجرایی سد از سال 81 با سیستم انحراف شروع شد، افزود: در اواخر سال 82 قرار داد بدنه در قالب دو قرار داد اصلی و تکمیلی منعقد شد و تا اواسط سال 89 با احتساب کارهای هیدرومکانیکال و ابزار دقیق به طول انجامید.

صرف اعتبار 200 میلیارد ریالی

شهازیان با بیان اینکه پروژه سنگ سیاه رسما از فروردین سال جاری افتتاح شد، تصریح کرد: این پروژه با اعتبار 200 میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی در حال اجراست و تاکنون 99 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
وی هدف اصلی از این پروژه را تامین آب کشاورزی عنوان کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری هفت میلیون مترمکعب آب در این سد ذخیره شود.
به گفته شهنازیان به منظور ساخت این سد در محدوده مخزنی قریب به 600 تا 700 هکتار تملک انجام شد و روستای کبودخانی سفلی به طور کامل تخلیه شده و با تعریف سایت جدیدی برای محل این روستا، مردم اکنون مشغول ساخت‌ و ساز منازل هستند.

سد سنگ‌سیاه پتانسیل جاذبه‌های گردشگری را دارد
سرپرست دستگاه نظارت سد و شبکه سنگ سیاه دهگلان گفت: این سد از نظر جاذبه‌های توریستی منحصر به فرد است و پتانسیل جذب گردشگر را دارد.
به گفته شهنازیان صحبت‌هایی برای ساخت هتل و ساماندهی جاذبه‌های گردشگری در شرکت امور آب منطقه‌ای از طریق بخش خصوصی شده است.
وی درباره حفاظت از این سد، گفت: از نقاط حساس و کنترل سد محافظت شده و از ورود افراد متفرقه جلوگیری می‌شود.
شهنازیان در ادامه با اشاره به اینکه سر ریز سد از نوع اوجی با سیستم استهلاک انرژی از نوع پلکانی است، گفت: حجم مخزن سد حدود 33 میلیون متر مکعب، ارتفاع از پی 33 متر، آب قابل تنظیم متوسط 26 میلیون متر مکعب و حجم خاکبرداری بدنه و بخش‌های مختلف 412 هزار متر مکعب است.

اشتغالزایی 2 هزار 500 نفر به صورت غیرمستقیم
سرپرست دستگاه نظارت سد و شبکه سنگ سیاه  گفت: در این طرح به صورت غیرمستقیم بین دو تا 3 هزار فرصت شغلی برای مردم منطقه فراهم می‌ودد.
شهنازیان خاطرنشان کرد: با توجه به مطالعات انجام شده با اجرای این طرح علاوه بر مزایای جنبی میزان اشتغال در منطقه افزایش یافته و چهره اقتصادی و اجتماعی منطقه را دگرگون خواهد شد.  
سد مخزنی سنگ سیاه در20 کیلومتری جنوب شهر دهگلان و 80 کیلومتری سنندج واقع شده است.
رودخانه سنگ سیاه با جهت کلی جنوب به شمال به صورت سه شاخه اصلی آبهای جار در حوزه آبریز را زهکشی می‌کند و در پائین‌دست روستای صادق‌آباد را  به یکدیگر پیوسته و این رودخانه را تشکیل می‌دهند.
محدوده مورد مطالعه در برگیرنده بخشی از حوزه آبریز رودخانه تلوار از سرشاخه‌های رودخانه قزل‌اوزن است که به دریای مازندران می‌ریزد.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول