اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سالانه:

دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز 2300 میلیارد دلار نیاز دارد

خبرگزاری فارس: عضو کمیسیون تلفیق بودجه سالانه گفت: برای رسیدن به اهداف سند چشم‌انداز، نیاز به 2 هزار و 300 میلیارد دلار سرمایه گذاری تا 14 سال آینده هستیم.

دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز 2300 میلیارد دلار نیاز دارد
به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، محمدرضا تابش ظهر امروز در همایش هم‌اندیشی شوراهای اسلامی استان یزد اظهار داشت: این جلسات و هم‌اندیشی‌ها می‌تواند در راستای رفع نیازها و ارائه راهکارهایی در سطح کلان برای فائق آمدن بر مشکلات موثر باشد.
وی با اشاره به اینکه استان یزد با 11 شهرستان، 22 بخش و 24 شهر، به عنوان سومین استان پهناور کشور، هشت درصد وسعت کشور را به خود اختصاص داده است، به تشریح موقعیت استراتژیک استان پرداخت و افزود: قرار گرفتن در مرکز کشور و کریدور ارتباطی شمال -جنوب و شرق - غرب، تلاقی ریلی و جاده‌ای کشور و واقع شدن در دالان هوایی آسیای دور، موقعیت حساس به دلیل قرار گرفتن در قلب مرکزی ایران و وجود ذخایر عظیم معدنی و استقرار صنایع با قابلیت بالای صادراتی، رتبه ممتاز در تولیدات کشاورزی و بهره‌مندی از سرمایه‌ها و جاذبه‌های فرهنگی و طبیعی باعث شده تا بتوانیم با تکیه بر این قابلیت‌ها، ادعا کنیم که استان یزد می‌تواند در تقسیم کار ملی نقش کلیدی ایفا کند و در فعالیت‌های اقتصادی و خدمات نوظهور و تبدیل شدن به قطب اقتصادی و سیاسی کشور ایفای نقشی موثر داشته باشد.
رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، محدودیت منابع آبی، بیابان‌زایی و کمبود اعتبارات عمرانی را از جمله موانع پیش‌روی استان برشمرد و در مورد کمبود اعتبارات عمرانی اظهار داشت: طی 30 سال گذشته و بر اساس اطلاعات موجود، استان یزد از جمله استان‌هایی است که نه تنها به لحاظ وسعت کوچک نشده بلکه مساحت آن نیز به میزان دو برابر افزایش یافته اما سهم اعتباری آن از کل کشور تقریبا به نصف کاهش یافته و از 2.6 درصد به 1.4 درصد رسیده که نشان دهنده عدم تخصیص بودجه‌ای متناسب و علمی است.
تابش اضافه کرد: متعدد شدن منابع اعتباری و وجود ردیف‌های مختلف بودجه در سطح کلان، عملا تصمیم‌گیری‌های برنامه‌ریزان را با مشکل مواجه ساخته به نحوی که اعتبارات صرفا استانی در اختیار استان‌ها، در خوش‌بینانه‌ترین حالت تنها 20 درصد منابع عمرانی و مورد نیاز و مرتبط با توسعه در یک استان را شامل می‌شود.
نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی مجموع کل اعتبارات عمرانی استان شامل اعتبارات در اختیار استان و مناطق محروم را در سال 1390 در حدود 81 میلیارد تومان ذکر کرد و با بیان اینکه این اعتبارات به هیچ وجه جوابگوی استان یزد نیست، پیدا کردن منابع اعتباری جدید و رویکردهای نوین در مباحث توسعه‌ای استان یزد را ضروری دانست و در این میان نقش شهرداری‌ها به عنوان یکی از عمومی‌ترین نهادهای خدمت‌رسانی به مردم و شوراها به عنوان اتاق فکر شهرداری‌ها را حائز اثر و اهمیت دانست.
تابش برخی از خلا‌ها و کمبودها در توسعه شهرها را در دو بعد عمرانی و فرهنگی برشمرد و گفت: در زمینه عمرانی در بیشتر شهرها امروز با مسائلی همچون سیمای نامناسب شهری، کمبود فضای سبز و تفرجگاه‌ها، کمبود امکانات و تسهیلات شهری، ناوگان حمل و نقل فرسوده مواجه هستیم و در مباحث فرهنگی نیز با کمبود سرانه‌های لازم روبه‌رو هستیم بر همین اساس باید به دنبال مکانیزم‌های جدیدی باشیم و شناسایی منابع جدید درآمدی با رویکردهای عملی و بهره‌گیری از تجارب شهرهای پیشرو در کشور مورد توجه جدی قرار گیرد.
وی ادامه داد: دخیل شدن شوراهای اسلامی و شهرداری‌ها در مباحث توسعه‌ای و مدیریت کلان فرهنگی و هم راستا کردن اعتبارات شهرداری با اهداف توسعه‌ای از یک طرف و تعامل بیشتر شوراها و کمیته‌های برنامه‌ریزی شهرستان‌ها می‌تواند در حل بسیاری از مشکلات شهرها و کارآمدتر شدن نهاد شورای اسلامی شهر و روستا موثر باشد.
رئیس فراکسیون اقلیت مجلس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ظرفیت‌های کشورمان در عرصه‌های مختلف و با بیان اینکه بر مبنای برآوردهای انجام شده توسط نهادهای معتبر اقتصادی، ایران و ترکیه دو قدرت اصلی منطقه هستند گفت: در تولید ناخالص داخلی در رده هجدهم جهان قرار داریم و حجم ذخایر ارزی خارجی ما بر مبنای اطلاعات منتشره سال 2010 در حدود 100 میلیارد دلار بوده است، ارزش ذخایر طلای ایران نیز با موجودی حدود 500 تن در رتبه 17 جهانی است و شاخص بورس ایران تا ماه‌های اخیر از نظر عملکرد در رتبه دوم جهانی قرار داشت.
تابش با اشاره به اینکه با این همه ظرفیت و مزیت نسبی نتوانسته‌ایم در زمره قدرت‌های اقتصادی قرار گیریم، این پرسش‌ها را مطرح کرد که چرا از نظر نرخ تورم در زمره آخرین کشورها هستیم و میزان ریسک‌پذیری کشورمان که عامل مهمی در عدم جذب سرمایه‌هاست از میانگین جهانی بالاتر است و چرا باید با این ظرفیت و ثروت، شاهد فقیرتر شدن محرومان و پولدارترشدن ثروتمندان باشیم در عین حالی‌که سرمایه‌داران نیز از وضعیت اقتصادی نامطلوب می‌نالند و چرا با این همه ظرفیت بالای تولید در کشور، حجم واردات حدود 90 میلیارد دلار کالای خارجی در سال را داشته‌ایم که بنیاد تولید را تباه می‌کند و فرصت‌های شغلی زیادی را بر باد می‌دهد.
وی ادامه داد: علت جز این است که ما به اجرای قوانین برنامه و بودجه و قانون اصل 44 کم توجهی کرده‌ایم و از سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله نفت و گاز و پتروشیمی غفلت کرده‌ایم؟
تابش عنوان کرد: دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز 1404 مستلزم سرمایه‌گذاری 2 هزار و 300 میلیارد دلاری است که یک هزار و 50 میلیارد دلار باید در بخش نفت و گاز و پتروشیمی هزینه شود این در حالی است که برآورد انجام شده در قانون برنامه پنجم توسعه کمتر از این مقدار است و متاسفانه در سال جاری به عنوان نخستین سال اجرای برنامه، کمتر از نیمی از مبلغ پیش‌بینی شده برای صرف در عرصه نفت و گاز و پتروشیمی انجام شده است.
نماینده مردم اردکان در مجلس تصریح کرد: بی‌شک مقابله استکبار جهانی که ماهیت وجودی انقلاب اسلامی را مغایر با اهداف توسعه طلبانه خویش می‌داند، با تحمیل جنگ، ساماندهی ترورها و اعمال تحریم‌ها در این قضایا تاثیر داشته اما پایداری ملت ما تا حد زیادی این توطئه‌ها را خنثی کرده است.
وی همچنین ضعف در اجرای قوانین توسط قوه مجریه و عدم نظارت کافی توسط نهادهای نظارتی از جمله مجلس را از جمله دیگر این دلایل عنوان کرد و افزود: در عرصه سیاسی بعضا واقع‌بینانه عمل نشده است و موضع‌گیری‌های نابه‌جا و کم‌تحرکی در عرصه دیپلماسی، فرصت‌های سرمایه‌گذاری را از دسترس ایران خارج کرده و رقبای ما را توانمند کرده است.
تابش ادامه داد: در به کارگیری متخصصان و استفاده از تجربیات ارزنده مدیران قبلی کم‌توجهی شده و با حذف و طردها، سرمایه انسانی متخصص را که موتور محرکه توسعه است، تضعیف کرده و از دایره تصمیم‌گیری خارج کرده‌ایم.
نماینده مردم اردکان در مجلس تصریح کرد: اگر می‌خواهیم به هدف اصلی سند چشم‌انداز در سال 1404 دست یابیم و ایران را در زمره یکی از کشورهای مهم و مطرح دنیا ببینیم، تجدید نظر کلی و اساسی در سیاست داخلی و خارجی، باور کردن قدرت مردم، بها دادن به متخصصان و امنیت سرمایه‌گذاری و اجرای عدالت در همه شئون یک ضرورت تاریخی است.
دبیرکل فراکسیون خط امام(ره) مجلس ادامه داد: اگر ایران اسلامی را ام‌القرای جهان اسلام و قدرت برتر منطقه و یکی از کانون‌های مهم و نقش‌آفرین در دنیا می‌خواهیم، باید از در آشتی با مردم درآییم و عقل و عدل و خداترسی را در همه شئون زندگی و تصمیم‌گیری‌ها حاکم سازیم و علم و منطق را سر لوحه برنامه هایمان قرار دهیم.
تابش تاکید کرد: اعتماد مردم به نظام، سپری پولادین است که توطئه‌های بدخواهان را خنثی خواهد ساخت و تحریم‌ها و نقشه‌های شوم آنان را نقش بر آب خواهد کرد پس سعی کنیم این اعتماد را که به دلیل حوادث و اتفاقات مختلف تا حد زیادی خدشه‌دار شده به جامعه بازگردانیم.
مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری یزد نیز در این جلسه با اشاره به اینکه این نشست یک روزه با هدف هم‌اندیشی و تبادل نظر در زمینه هماهنگی و چگونگی فرآیند بررسی مصوبات شورای اسلامی شهرها تشکیل شد، اظهار داشت: کمیته انطباق در فرمانداری‌ها به عنوان مرجع رسیدگی به مصوبات شورای اسلامی شهرها با ملحوظ کردن قوانین، مقررات و بخشنامه‌های جاری کشور هستند.
شاکری شمسی با اشاره به نقش شوراها در پیشبرد صحیح فعالیت‌های شهرداری‌ها، پرهیز از محله‌گرایی در تصمیم گیری‌ها و برون سپاری امور را مورد تاکید قرار داد و با اشاره به قانون بودجه سال 1390 گفت: در این قانون 7هزار میلیارد تومان برای اوراق مشارکت پیش‌بینی شده و این فرصت بسیار خوبی برای شورا و شهرداری‌هاست تا از این طریق بتوانند پروژه‌های مورد نیاز خود را به مرحله اجرا درآورند.
وی با بیان اینکه شوراهای اسلامی و شهرداری‌ها ضرورت دارد که به قوانین آشنا باشند و با استفاده از فناوری‌ها و تکنولوژی‌ها به روز باشند، تصریح کرد: یکی از وظایف شوراهای اسلامی فراهم کردن زمینه‌های مشارکت مردم و بخش خصوصی در انجام امور شهرهاست.
شاکری شمسی ابراز امیدواری کرد: با ورود نیروهای جدید و متخصص به بدنه شهرداری‌ها در آینده نزدیک باعث تحولی رو به جلو در شهرداری باشیم.
وی همچنین از برگزاری دومین نمایشگاه دستاوردهای شهرداری‌های سراسر کشور از 21 تا 24 آبان‌ماه در تهران خبر داد.
همایش یک‌روزه هم‌اندیشی اعضای شوراهای اسلامی استان و دبیران کمیته‌های انطباق فرمانداری‌های یزد با هدف مواردی همچون مباحث قانونی، حقوقی و امور مالی شوراها و شهرداری‌ها برگزار شد.
انتهای پیام/م10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول